دو مجسمه آلبرتو جاکومتی در داخل موزه هنرهای معاصر جانمایی و نصب شد.

مجسمه‌های جاکومتی به موزه هنرهای معاصر رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه آثار نمایشی موزه هنرهای معاصر به سرپرستی علی محمد زارع دو مجسمه آبرتو جاکومتی را - که نزدیک به چهل سال در حیاط مرکزی موزه قرار داشت- در داخل موزه نصب کردند.

علی محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر در ابتدای مراسم ضمن خوش آمدگویی به مدعوین اظهار داشت: جانمایی و جابجایی آثار جاکومتی تصمیم سختی بود که با بررسی های کارشناسان بالاخره عملی شد. به دلیل باران های اسیدی تهران اگر این اتفاق کمی دیرتر می افتاد، مشکلات بسیاری برای این آثار پیش می آمد. از همه عزیزانی که ما را در این اقدام همیاری و همفکری کردند تشکر می کنم.

در ادامه، الیور ویک موزه دار سابق بنیاد بیلر در سوئیس، طی سخنانی بیان کرد: این چندمین باری است که در تهران و در موزه هنرهای معاصر هستم. چند سال پیش با آقای سمیع آذر رئیس سابق موزه گفتگوهایی درباره انتقال این آثار به داخل داشته ایم. خوشحال هستم که همکارانمان در موزه هنرهای معاصر توجه ویژه ای به صیانت و سلامت آثار جاکومتی دارند.

وی افزود: نزدیک به 40 سال بود که این دو اثر در حیاط موزه قرار داشت و وقتش رسیده بود که به فضای داخل منتقل شود. دلیلش هم ساده است. همانطور که انسانها از سیگار کشیدن آسیب می بینند، مجسمه ها هم در معرض آب و هوا و باران های اسیدی دچار آسیب می شوند.

ویک ادامه داد: از اینکه سفارت سوئیس هم در این قضیه نقش موثر داشته است، ابراز خرسندی می کنم. از هانس پیتر مارتی که مسئولیت مشاور ارشد این پروژه بر عهده ایشان بود، بسیار تشکر می کنم. زیرا ایشان بیش از 40 سال درمورد مجسمه های آلبرتو جاکومتی تحقیق و مطالعه کرده اند و کاملا داوطلبانه پذیرفتند که در موزه حضور داشته و برای این پروژه همکاری کنند.

هانس پیتر مارتی مرمت کار ارشد آثار آلبرتو جاکومتی نیز اظهار داشت: من به اندازه الیور این امکان را نداشتم که با موزه هنرهای معاصر کار کنم؛ اما وقتی اطلاع دادند که به تهران بیایم و در این کار کمک کنم پذیرفتم. در سال 1995 هم به عنوان یک شخصیت داوطلبانه با موزه همکاری داشته ام. خوشحال هستم که این آثار به داخل موزه منتقل شد. البته آسیب هایی هم به آنها وارد شده که خیلی جدی نیست. اما اگر انتقال آن بیشتر طول می کشید، آسیب های جدی تر می دیدند.

در ادامه مارکوز لایتنر سفیر سوئیس در ایران، پشت تریبون رفت و در سخنان خود خطاب به مهمانان برنامه گفت: برای اولین بار سال پیش به ایران آمدم. یکی از اولین مکان هایی که بازدید کردم موزه هنرهای معاصر تهران بود.

وی افزود: همکاری موزه هنرهای معاصر با سفارت سوئیس بسیار رضایت بخش است. خوشحالم که با همراهی شما سلامت این آثار حفظ خواهد شد. فقط برای آنکه نشان دهم ماهیت آثار آلبرتو جاکومتی در سوئیس چقدر مهم است این اسکناس را به شما نشان میدهم.

سپس، سفیر سوئیس اسکناسی که دارای ارزش مالی صد فرانک سوئیس و معادل صد دلار آمریکا است را در دست گرفت و به دیگران نشان داد. زمینه این اسکناس تصاویری از آثار جاکومتی بود که در حال حاضر در موزه نگهداری می شود.

وی در ادامه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران از معدود موزه هایی است که بیش از یک اثر از جاکومتی دارد و این باعث سرافرازی ماست.  وی همچنین از برگزاری جشن 100 صدساله ارتباط های دیپلماتیک سوئیس با ایران در سال آینده در تهران خبر داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار