جنجوعا مشاور امنیت ملی پاکستان در برنامه بدون مرز، به تشریح سیاست‌های اسلام‌آباد درباره روابط دوجانبه کشورش با ایران و مقابله با تروریسم در منطقه پرداخت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه بدون مرز شبکه دو میزبان سپهبد ناصرخان جنجوعا مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان بود.

مشاور امنیت ملی پاکستان در این گفت و گو به تشریح سیاست‌های اسلام‌آباد درباره روابط دوجانبه کشورش با ایران، مقابله با تروریسم، نقش آمریکا در تنش های منطقه، جنایات عربستان در یمن و... پرداخت.

سوال: هم اکنون ما شاهد تنش‌هایی در روابط پاکستان و آمریکا هستیم و ایالات متحده پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند، ریشه این اتهامات چیست؟

جنجوعا: بله متاسفانه آمریکا، پاکستان را به خاطر تروریسم سرزنش میکند و این به خاطر شکست آنها در افغانستان است. در شانزده سال گذشته آمریکا و متحدانشان نتوانستهاند در افغانستان در مبارزه با تروریستم موفقیتی کسب کنند و آنها نخواهند توانست تروریسم را در افغانستان شکست دهند. زیرا در افغانستان همه طرف ها‌ی در گیر روی جنگ سرمایه گذاری کرده اند نه روی صلح و این اختلاف نظری است که میان ما و آنها در مبارزه با تروریسم وجود دارد. آنها با اقدامات نظامی خود علیه مردم افغانستان، قلب جامعه افغانستانی را جریحه دار کرده اند. در حالی که می‌بایست روی راه حل‌های سیاسی برنامه ریزی می‌کردند. ما معتقدیم که صلح و امنیت در افغانستان روی امنیت پاکستان هم تاثیرگذار است پس بنابراین همه ما باید تلاش کنیم در مبارزه با تروریسم در افغانستان موفق شویم. زیرا عملیات نظامی و جنگ مشکل افغانستان را حل نمی‌کند و تنها راه حل بازگشت صلح به افغانستان راه حل سیاسی و مذاکره است.

سوال: به طور مشخص ادعای آمریکایی‌ها علیه پاکستان چیست؟

جنجوعا: آنها ما را متهم به حمایت از طالبان و گروه حقانی می‌کنند و می‌گویند ما به آنها پناه داده ایم، این ادعا‌ها علیه پاکستان بدون مدرک و سند و نادرست است. اکنون من می‌خواهم از طریق این برنامه و این گفتگو اعلام کنم که خود آمریکایی‌ها با تروریسم بازی دوگانه دارند. آمریکا ما را متهم به حمایت از طالبان می‌کند، در حالی که طالبان نیز به اتهام همکاری با آمریکا ما را مورد حمله قرار می دهد و به این بهانه در پاکستان دست به عملیات تروریستی می‌زنند. مردم پاکستان قربانی تروریسم هستند و در این مسیر بیش از شصت هزار کشته داده اند و علت آن هم نوع عملکرد آمریکا در افغانستان و پاکستان است. در پاکستان، ملت از یک طرف قربانی بمباران‌های هواپیما‌های بدون سرنیشن آمریکایی هستند و از سوی دیگر قربانی اقدامات تروریستی طالبان و و علت همه این مشکلات، ریشه در رفتار‌ها، و اقدامات آمریکا دارد.

سوال: آمریکا اعلام کرده است که کمک سالانه نهصد میلیون دلاری خود به پاکستان را قطع خواهد کرد. واکنش شما به این اقدام چیست؟

جنجوعا: آمریکا اعلام کرده در پانزده سال گذشته حدود سی و سه میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است. من امروز اعلام می‌کنم آنها هنوز ده میلیارد دلار بابت هزینه‌های جنگ با تروریسم به پاکستان بدهکار هستند و این تنها بخشی از بدهی‌های آنها طبق توافق دو جانبه میان دو کشور در مبارزه با تروریسم است. ضمن اینکه نمی‌توان برای از دست دادن جان هزاران نفر از نیرو‌های پاکستانی که در جریان مبارزه با تروریسم کشته شده اند قیمتی تعیین کرد، حالا آنها می‌گویند کمک‌های خود را به پاکستان قطع می‌کنند. من به آنها می گویم قطع این کمک‌ها هرگز برای ما اهمیتی نخواهد داشت. زیرا ما برای پول با تروریسم نجنگیده ایم بلکه به خاطر صلح و امنیت می‌جنگیم و این برای ما یک ارزش انسانی است و بیش از شصت هزار قربانی در مبارزه با تروریسم، پشتوانه و گواه این ادعاست.

سوال: پس بنابراین می‌توانیم بگویم در این مسیر آمریکا ضرر خواهد کرد نه پاکستان.

جنجوعا: خیر، آمریکایی‌ها این گونه فکر نمی‌کنند و ما نیز این گونه فکر نمی‌کنیم، زیرا همه ما در منطقه به صلح و امنیت نیاز داریم و تشدید تنش‌ها و اختلافات میان کشورها، کمکی به برقراری صلح در افغانستان و منطقه نمی‌کند بلکه تنها در سایه همکاری جمعی می‌توان صلحی پایدار در منطقه ایجاد کرد که البته بازگشت صلح و امنیت به افغانستان می‌تواند به تحقق این امر کمک کند و منطقه هم به سوی آرامش برود.

سوال: به نظر می‌رسد از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اختلافات این کشور با پاکستان تشدید شده است، نظر شما در این مورد چیست؟

جنجوعا: در حقیقت نباید دنیا را به آمریکا گره زد و بر اساس اظهارات ترامپ برنامه ریزی کرد. پس از حادثه یازدهم سپتامبر همه کشور‌ها برای مبارزه با تروریسم بسیج شدند، زمانی ما می‌توانیم در مبارزه با تروریسم موفق شویم که مسیر مبارزه و ابزار‌های آن را درست انتخاب کنیم و تنها با روش‌های خصمانه و خشونت زا نمی‌توان، تروریسم را شکست داد. از این رو باید در روش‌های مبارزه با تروریسم تجدید نظر کنیم، زیرا همیشه برای مبارزه با تروریسم توسل به زور و خشونت جواب نمی‌دهد. کاربرد زور و خشونت مسیر‌های بعدی برای اقدامات مسالمت آمیز و آشتی جویانه را از بین می‌برد و همان طور که دیدیم پس از حادثه یازدهم سپتامبر به خاطر اقدامات نادرست آمریکا در مبارزه با تروریسم آتش جنگ و تروریسم به دیگر مناطق جهان نیز کشیده شد.

اکنون آلمان، فرانسه و انگلیس و دیگر کشور‌های اروبایی نیز در معرض تهدید اقدامات تروریستی هستند و این وضعیت نتیجه اقدامات یکجانبه ایالات متحده در مبارزه با تروریسم است. از این رو باید نگاه یکجانبه را کنار گذاشت و در استراتژی مبارزه با تروریسم تجدید نظر کرد. دولت و ملت پاکستان از جنگ و تروریسم صدمات زیادی خورده است و ما برای ایجاد صلح و امنیت راهی جز همکاری دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر نداریم.

سوال: در حادثه یازدهم سپتامبر همه تروریست‌ها از کشور‌های عربی بودند، اما آمریکا اکنون به جای فشار بر آنها به پاکستان و دیگر کشور‌های غیر مرتبط با تروریسم فشار می‌آورد، چرا؟

جنجوعا: حادثه یازدهم سپتامبر از افغانستان سر چشمه گرفت و به افغانستان حمله شد و این کشور ویران شد و وقتی جنگ تمام شد مردمی آواره و فقیر وارث افغانستانی ویران شده بودند و همین مسئله باعث شد، فشارمهاجران افغانستانی بر همسایگان بیشتر شود. بسیاری از آنان به باکستان آمدند. تروریست‌ها فرا‌تر از مذهب عمل می‌کنند و نمی‌توان گفت به کدام کشور و یا کدام مذهب تعلق دارند بلکه تروریسم یک تفکر افراطی است که باید با آنها مبارزه کرد و کشور‌هایی که ادعای رهبری مبارزه با تروریسم را بر عهده دارند باید در استراتژی خود در مبارزه با تروریسم بازنگری کنند.

سوال: برگردیم به روابط ایران و پاکستان؛ به نظر می‌رسد روابط تهران و اسلام آباد تحت تاثیر روابط پاکستان با عربستان است آیا این تحلیل درست است؟

جنجوعا: خیر، روابط ایران و پاکستان به سوابق طولانی و تاریخی دو کشور بازمی‌گردد. روابط برادرانه‌ای که از اشتراکات فرهنگی و مذهبی و مرز‌های مشترک برخوردار است و برای همین سابقه و اشتراکات است که هرگز دچار تنش و منازعات سیاسی و نظامی نبوده است و هیچ گاه تهدیدی از جانب دو کشور علیه منافع یکدیگر وجود نداشته و این در سایه روابط مستحکمی است که در طول تاریخ میان دو کشور شکل گرفته است. وقتی ایران درگیر جنگ بود از طرف باکستان هیچ گاه احساس خطر نکرد و متقابلا پاکستان هم هیچ گاه از جانب ایران مورد تهدید نبوده است.

سوال: پناه گرفتن تروریست‌های ضد ایرانی در پاکستان روابط دو کشور را گاهی دچار تنش می‌کند، راه حل شما چیست؟

جنجوعا: هیچ کس نمی‌تواند روابط دو کشور را دچار تنش کند، البته برخی گروه ها‌ی تروریستی و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر گاهی تلاش می‌کنند که مرز‌های ایران، پاکستان و ترکیه را ناامن کنند و در حقیقت تروریست‌ها را نیز به طور قاچاقی از مرز‌ها رد می‌کنند.

سوال: اگر همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان می‌تواند این مشکل را حل کند پس چرا این مسئله حل نمی‌شود؟

جنجوعا: رئیس ستاد مشترک پاکستان باسفر به ایران در خصوص همکاری‌های امنیتی دو کشور با مقامات ایرانی مذاکره کرده است. وزیر دفاع پاکستان هم قبلا در ایران بوده و من سومین مقام باکستانی هستم که به ایران امده ام تا در خصوص روابط دوجانبه بویژه همکاری‌های امنیتی و مرزی مذاکره کنم، ما به طور مشترک کار‌های جدی در مرز‌های مشترک انجام داده ایم؛ و من در کنفرانس امنیتی تهران که اقدامی بجا و به موقع از جانب مقامات ایرانی بود، این نکته را ذکر کردم.

سوال: متاسفانه برخی از کشور‌های منطقه در زمین قدرت‌های جهانی بازی می‌کنند و این مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده است تعریف شما از رفتار ان‌ها چیست؟

جنجوعا: سیاست‌های منطقه‌ای متاسفانه از جانب قدرت‌های بزرگ مداخله گر بر منطقه تحمیل می‌شود. کشور‌های منطقه باید بدانند که هم پیمانی با قدرت‌های بزرگ جهانی در منطقه برای آنها امنیت نمی‌آورد و کشور‌های منطقه باید بر نیرو‌های داخلی خود اتکا داشته باشند و ما برای ایجاد امنیت در منطقه راهی جز همکاری جمعی منطقه‌ای نداریم. اگر شما نگاهی به نقشه جهان بیندازید می‌بینید، شصت درصد جمعیت جهان را آسیایی‌ها تشکیل می دهند و باقی جهان چهل درصد جمعیت را تشکیل می دهند و در یک نگاه مختصر می‌توان دریافت که منابع اصلی که زیربنای اقتصاد را تشکیل می دهد در این منطقه قرار دارد و آمریکا تلاش دارد تا با بر هم زدن معادلات منطقه‌ای مانع از رشد اقتصادی کشور‌های منطقه، به ویژه چین، روسیه و دیگر کشور‌های منطقه شود و ملسمانان متوجه این اصل مهم باشند تا زمانی که متوجه امکانات و پتانسیل‌های خود نشوند نمی‌توانند با توطئه‌های قدرت‌های جهانی در منطقه و کشورشان مقابله کنند.

سوال: نظر شما در مورد ائتلاف عربستان علیه یمن چیست؟

جنجوعا: مسائل مختلف و مشکلات متعددی در جهان اسلام وجود دارد که ما باید آنها را با مشارکت همه کشور‌های اسلامی حل و فصل کنیم.

سوال: پاکستان متحد عربستان است چه توصیه‌ای به این کشور برای توقف کشار مردم یمن دارید؟

جنجوعا: من حرف زیادی ندارم در این زمینه عنوان کنم. من تنها می‌توانم بگویم جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت دارد. ما در این ائتلاف مشارکت نکردیم چون ما دلایل زیادی برای خودمان داشتیم که در این ائتلاف که مداخله در امور داخلی یمن است مشارکت نکنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: پاکستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار