وی تصریح کرد: با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویب قانون اساسی، برخورداری همه آحاد مردم از نظام تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای بیمهای پایه به عنوان تکلیف دولت و حق همگانی در اصل 29 قانون اساسی متجلی شد و به تصویب رسید. تصویب تشکیل بیمه خدمات درمانی در سال 73 نیز پاسخی برای نیازهای نظام سلامت به ویژه در بخش منابع مالی بود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه قرار بود صندوقهای بیمه ای ادغام شوند، اما این اتفاق رخ نداد و فقط عنوان سازمان بیمه خدمات درمانی به بیمه سلامت ایران تغییر کرد و در برنامه ششم توسعه هم این سازمان از وزارت رفاه منفک شد و به وزارت بهداشت الحاق شد.
موهبتی با بیان اینکه 41 میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت ایران هستند، گفت: 34 میلیون نفر از جمعیت بیمهشدگان این سازمان، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند. با احتساب بیمه شدگان کمیته امداد، 40 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت رایگان، خدمات بیمهای را دریافت میکنند.
وی یادآور شد: از نظر اقتصادی کمتر سالی بوده که این سازمان زیان انباشته را تجربه نکرده باشد و در سال 95 اگر 8 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به بیمه سلامت اختصاص داده نمیشد، با 14 هزار میلیارد تومان زیان انباشته روبرو بود و بعد از انتشار اوراق، زیان انباشته سازمان بیمه سلامت ایران ۴هزار و 400 میلیارد تومان شد و یک هزار و 700 میلیارد تومان از اعتبارات ما نیز وصول نشد در حالیکه بودجه سازمان 12 هزار میلیارد تومان و هزینه انجام شده آن، 25 هزار میلیارد تومان بود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، مهمترین علت بروز زیان انباشته را واقعی نبودن حق بیمه دانست و گفت: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۹ درصد به عنوان حق بیمه کسر میشود و در بیمه سلامت این عدد ۷ درصد است که این باعث بروز کسری در سازمان میشود.
وی ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی سریع و حمایت از محرومان واقعی، اظهار داشت: منابع مالی پایدار باید تامین و همپوشانیها حذف شوند. البته در این مدت اقدامات خوبی برای رفع همپوشانی انجام شده هرچند که در زمینه دریافت اطلاعات از سازمانهای بیمهگر مشکل داریم و آنها همکاری نمیکنند، اما این موضوع در بودجه پیشبینی شده است.
موهبتی استقرار نظام پایش و برنامه ریزی را یکی از مهمترین اقدامات این سازمان در سال 97 عنوان کرد و گفت: سالها بود که برای بودجهریزی عملیاتی برنامهریزی میشود، اما نمیتوانستیم آن را اجرا کنیم. بنابراین اولین اقدام ما این است که برنامه عملیاتی تدوین شده را در سال 97 اجرا کرده و تخصیصهایمان را منوط به تحقق این برنامه خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین رویکرد ما در سال آینده، استقرار سیستم الکترونیک است. هر اقدامی بخواهیم انجام دهیم، باید در بستر الکترونیک انجام شود. ابتدا باید افراد فاقد بیمه را شناسایی و سپس آنها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. برای این کار باید سیستم الکترونیکی را راهاندازی کنیم که این اقدام در ساختار معاونت فناوری برنامهریزی شده است.
وی با اشاره به خرید راهبردی خدمات، تصریح کرد: برای خرید راهبردی خدمات باید به پنج سوال پاسخ دهیم که چه خدمتی را در چه مرکزی، با چه مشخصاتی، با چه قیمتی و برای چه کسی میخواهیم ارائه دهیم. از طرفی باید استانداردهای خدمات را رعایت کنیم و در حد اعتبارات، خرید انجام دهیم.
موهبتی از تخصصی کردن بیمه به عنوان یکی از اهداف سازمان بیمه سلامت ایران یاد کرد و گفت: خوشبختانه با ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات ملی بیمه سلامت موافقت شده و ردیف جداگانهای برای این سازمان در بیمه سلامت در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اقدام به خوبی پیش رود.
انتهای پیام/