مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت:برای برنامه امسال ۸۰ هزار نهال رایگان در نظر گرفته شده بود که همه نهال‌ها از طرف شهروندان درخواست شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فروغ مرتضایی‌نژاد در خصوص روز درختکاری اظهار داشت: شعار انتخاب شده برای امسال حفظ درختان و تداوم حیات آن‌ها است، زیرا در ابتدا باید درختان شهر را حفظ کنیم و هدف تنها کاشت درخت نیست، سال‌هایی بوده که یک میلیون درخت هم کاشته شده است اما این درخت‌ها اکنون کجا هستند؟ که اگر بودند الان شهر ما باید یک جنگل می‌بود.

وی افزود: با توجه با کمبود منابع آبی هدف از هفته درختکاری امسال حفظ درختان و تدوام حیات با حداقل آب در اختیار است و اگر هم قرار بر توسعه قسمتی باشد، استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم در اولویت است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: با توجه به کمبود منابع آب هدف حفظ درختان با حداقل آبی که در اختیار است، اهمیت بالایی دارد و در صورت وجود بخش توسعه استفاده از گونه‌های ‌گیاهی بسیار مقاوم که میزان مصرف آب آن‌ها یک بیستم درختان متداول است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مرتضایی‌نژاد بیان کرد: امسال همچون سال‌های گذشته سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از سوم تا سیزدهم اسفند درخواست نهال رایگان مردمی را در کانال و سایت سازمان برنامه‌ریزی کرد که با استقبال خوب شهروندان نیز مواجه شد.

وی اضافه کرد: برای برنامه امسال ۸۰ هزار نهال رایگان در نظر گرفته شده بود که همه نهال‌ها از طرف شهروندان درخواست شده و با مناطق پانزده‌گانه اصفهان این هماهنگی صورت گرفته که از ۱۵ تا ۲۲ نهال‌ ثبت شده توسط شهروندان در محل فرهنگ‌سراهایی که روی سایت سازمان اعلام شده توزیع شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص نهال‌ها تصریح کرد: اسامی همه نهال‌ها، نوع و تعداد آن‌ها روی سایت وجود دارد، این نهال‌ها از دو گونه خیلی مقاوم، نیمه مقاوم و تقریباً مقاوم هستند زیرا درنهایت برای مناظر شهری به زیبایی هم نیاز داریم، در ارتباط‌های مردمی، شهروندان اذعان داشته‌اند که برای آبیاری این نهال‌ها حتی از آب‌هایی که آلاینده نداشته استفاده می‌کنند.

وی‌ در خصوص کاشت نهال‌های میوه تصریح کرد: در فضای سبز، بحث اکسیژن و تثبیت کربن با هم تفاوتی ندارند و بر اساس نوع گونه سوزنی و پهن‌برگ ارزیابی عملکرد تثبیت کربن انجام می‌شود، درختان میوه در بسیاری از معابر شهری جذب آلایندگی دارند و نباید از آن‌ها استفاده کرد.

مرتضایی‌نژاد تأکید کرد: باغ‌هایی در حال برنامه‌ریزی است که برای مثال در ناحیه ناژوان به صورت تخصصی کشت یک سری از گونه‌های نسبتاً مقاوم‌تر درختان میوه انجام شود و اگر آبی وجود داشته باشد در اختیار بگذاریم اما مسأله اصلی در بحث فضای سبز، میوه‌دهی نیست، بلکه تثبیت کربن و اکسیژن است که تفاوتی بین درختان مثمر با غیرمثمر در این باره وجود ندارد و حتی جلبک‌های سبز داخل آب هم عمل تثبیت کربن را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: کاشت درختان مثمر گاهی در فضای سبز شهری صحیح نیست چرا که علاوه بر جذب آلایندگی‌ها، مشکل ترافیک و حادثه مانند درخت توت را به دنبال دارند و باعث آلودگی و بیماری می‌شوند.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: شهرداری ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار