جام جهانی 1962 شیلی در حالی با قهرمانی برزیل به پایان رسید که این تیم برای دومین بار پیاپی قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جام جهانی 1962 درحالی در شیلی برگزار شد که پس از انتخاب کشوری از آمریکای جنوبی، میزبانی سرخ ها به مذاق اروپایی ها خوش نیامد و آنها مخالف میزبانی شیلی در جام جهانی 1962 بودند.

دلیل کشورهای قاره سبز برای مخالفت، نداشتن ورزشگاه، شبکه حمل و نقل، اقامت و ... بود که سبب شد برخی از آنها جام جهانی را تحریم کنند اما فدراسیون جهانی فوتبال به هیچ وجه زیر بار حرف آنها نرفت و بزرگترین مسابقات فوتبال در جهان را در شیلی برگزار کرد.

57 تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 1962 شرکت کردند که رکورد جالبی محسوب می شد و فرانسه و سوئد 2 تيم مدعي قهرمانی از دور رقابت‌ها حذف شدند و سپس 16 تیم به مرحله گروهی صعود کردند که از آسیا و کونکاکاف هیچ تیمی مجوز حضور در شیلی را پیدا نکرد.

شیلی ( میزبان )، برزیل ( قهرمان جام جهانی 1958آرژانتین، اروگوئه، چکسلواکی، انگلیس، اتحاد جماهیر شوروی، آلمان غربی، ایتالیا، مجارستان، اسپانیا، یوگسلاوی، بلغارستان، کلمبیا، مکزیک، سوئیس 16 تیم نهایی شرکت کننده در جام جهانی شیلی بودند که در 4 گروه چهار تیمی قرار گرفتند.

گروه بندی جام جهانی 1962 شیلی؛

گروه A ؛

شوروی - یوگسلاوی - اروگوئه - کلمبیا

گروه B ؛

آلمان غربی - شیلی - ایتالیا - سوئیس

گروه C ؛

برزیل - چکسلواکی - مکزیک - اسپانیا

گروه D ؛

مجارستان - انگلیس - آرژانتین - بلغارستان

از گروه نخست تیم های شوری و یوگسلاوی ، گروم دوم ( آلمان غربی - شیلی )، گروه سوم ( برزیل - چکسلواکی ) ، گروه چهارم (مجارستان - انگلیس ) به مرحله حذفی صعود کردند و نکته جالب آن است که تیم های قدرتمندی همچون اروگوئه، ایتالیا، سوئیس، اسپانیا و آرژانتین حذف شدند.

در پایان دیدارهای حذفی، برزیل با برتری 4 بر 2 مقابل شیلی میزبان این رقابت ها و چکسلواکی با پیروزی 3 بر یک برابر یوگسلاوی به فینال رسیدند و 17 ژوئن 1962 برزیل و چکسلواکی با قضاوت نیکولای لاتیشف، داور اهل شوروی به مصاف هم رفتند که در پایان شاگردان "آیرنور موریرا" با گل های "آماریلدو"، "زیزو" و "واوا" با نتیجه 3 بریک حریف خود را شکست دادند تا "سلسائو" به دومین قهرمانی متوالی خود در جام جهانی دست یابد. تک گل شاگردان "رودولف ویلتاچیل" را هم "ژوزف ماساپوست" به ثمر رساند. شیلی هم با برتری یک بر صفر برابر یوگسلاوی در جایگاه سوم قرار گرفت.

در پایان این مسابقات، فلورین آلبرت(مجارستان) گارینشا و واوا (برزیل) والنتین ایوانوف(شوروی) دراژان یرکوویچ(یوگسلاوی) و لیونل سانچز(شیلی) با چهار گل مشترکا عنوان آقای گلی این رقابت ها را کسب کردند . گارینشا برزیلی همچنین جازه بهترین بازیکن جام ششم را هم به دست آورد.

89 گل در 32 بازی این جام به ثمر رسید تا میانگین 2/78 گل به ازای هر بازی ثبت شود.

892173 نفر هم با حضور در چهار ورزشگاه شیلی تمام دیدارهای این جام را از نزدیک تماشا کردند و برای سرخ ها ، این آمار رکورد قابل توجهی بود.

پله ستاره برزیلی رقابت های سال ‎ 1958 سوئد، سرانجام با تشديد مصدوميتش در مصاف با چکسلواکي کاملا نيمکت‌نشين شد اما برزيلی ها با رهبری گارينشا و زاگالو در داخل زمين و با اين که کمتر از دوره قبل قدرت ويران کنندگي داشتند، توانستند به مرحله يک چهارم نهايی راه يابند.

نقطه اوج اين پيکارها ديدار يک چهارم نهايی بود که ميزبان، تيم شوروی سابق را ‎ 2 بر یک شکست داد تا تمام کشور برای جشن و پايکوبی به خيابان‌ها سرازير شوند.

چک‌ها در مرحله نخست اين پيکارها مقابل برزيل بدون گل متوقف شده بودند و حتی به شکل معجزه آسايی مجارستان را در يک چهارم نهايی شکست دادند.

نکات قابل توجه درباره جام جهانی 1962؛

تیم شوروی سابق که یاشین را در درون دروازه داشت، در دیدار با کلمبیا 4 بر 1 از این تیم جلو بود، اما در حالی که یک ساعت از مسابقه گذشته و به نظر می‌رسید چیزی تا پیروزی قاطع آنان نمانده، تیم کلمبیا طی ‎ 9دقیقه 3 گل زد تا روز ترسناکی برای برترین دروازه بان تاریخ رقم بخورد.

در سال ‎ 1962 وسلاو ماسک ظرف ‎ 15ثانیه دروازه چکسلواکی باز کرد هرچند حریف نهایتا ‎ 1 -3پیروز شد.

انتهای پیام/

برزیلی ها قهرمان جام جهانی 1962

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار