فدراسیون هندبال سال ۹۶ را در حالی به پایان می‌رساند که تیم مدیریتی آن توانستند تغییرات شایانی را نسبت به سال‌های قبل به وجود بیاورند.

به گزارش خبرنگار  توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان اواخر سال 95 بود که سرانجام انتخابات فدراسیون هندبال برگزار شد تا وضعیت این فدراسیون پس از مدت ها بلاتکلیفی مشخص شود. بدهی های سنگین داخلی و خارجی هندبالی ها آن ها در یک قدمی تعلیق قرار داده بود. همچنین بلاتکلیفی در امورز داخلی این فدراسیون عملا انگیزه و امید را از این جامعه گرفته بود. ناگفته نماند که همین مسائل باعث بی توجهی عجیب مسئولان وقت به یکی از طلایی ترین نسل های این رشته شده بود تا عملا فعالیت های تیم ملی متوقف شود.

علیرضا رحیمی سرانجام با اکثریت آرا به عنوان رئیس جدید این فدراسیون در پایان سال 95 انتخاب شد تا بار دیگر امید و انگیزه بسیاری در این جامعه دوباره شکل بگیرد. البته ناگفته نماند که بسیاری ، دستاورد های هندبال را حاصل تلاش های او می دانند. ما در این گزراش قصد آن را داریم تا با بررسی اتفاقات این فدراسیون در سال گذشته به بررسی کلی عملکرد آن بپردازیم.

فروردین 1396

تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در حالی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد که این تیم هیچ بازی دوستانه بین المللی برگزار نکرده بود. بانوان هندبالیست ایران با وجود آن که تمرینات زیادی برگزار کرده بودند با شکست مقابل چین، کره جنوبی ، ویتنام ، ازبکستان و کسب تنها یک برد مقابل تیم هندبال هنگ کنگ توانستند به عنوان هفتمی رقابت های قهرمانی آسیا دست یابند.البته این عنوان خیلی دور از انتظار نبود.

پس از بازگشت هندبالیست ها از این مسابقات که به میزبانی کره جنوبی برگزار می شد گزینه های مختلفی برای هدایت تیم ملی هندبال بانوان ایران از جمله ساندرا کولاکوویچ ، همسر سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان مطرح شد که البته در نهایت هیچ کدام از آن ها انتخاب نشدند و این تیم همچنان بدون سرمربی است !

فروردین ماه اما ماه تغییرات در فدراسیون هم بود. فرامرز می آبادی که مدتی درر سمت دبیر این فدراسیون مشغول به کار قبود استعفا داد تا محمد رضا رجبی بازیکنان سابق تیم ملی هندبال کشورمان جایگزین او شود.

اردیبهشت 1396

تیم ملی هندبال ساحلی کشورمان در این ماه در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر شد تا شانس خود را برای کسب عنوان و سهمیه مسابقات جهانی بیازماید. ساحلی بازان کشورمان در این مسابقات باپیروزی مقابل افغانستان ، امارات ، تایلند و شکست مقابل ویتنام و عمان برای نخستین بار به عنوان سوم این رقابت ها دست یافت و برای دومین بار سهمیه مسابقات قهرمانی هندبال ساحلی جهان را که قرار است در سال 97 و به میزبانی روسیه برگزار شود را به دست آورد.

این عنوان مهم ترین عنوان کسب شده فدراسیون هندبال در سال 96 شد. از دیگر اتفاق هایی که در این ماه رخ داد می توان به تشکیل نخستین اردوی تیم ملی آقایان پس از مدت ها اشاره کرد. علیرضا حبیبی که توانسته بود با شهرداری کاشان قهرمان مسابقات لیگ برتر هندبال کشور شود با تعدادی از بازیکنان داخلی نخستین مرحله اردوی تیم ملی را در مشکین شهر برگزار کرد.

خرداد 1396

خرداد 96 یکی از ماه های شلوغ برای هندبالی ها بود. تغییرات در این فدراسیون ادامه پیدا کرد و پس از تغییر دبیر فدراسیون این بار نوبت به مسئول کمیته اقتصادی رسید.  همچنین در این ماه برای نخستین بار هندبالی ها با حاشیه رو به رو شدندو آن هم مطرح شدن برخی مسائل درباره استعفای علیرضا رحیمی در جریان انتخابات فدراسیون هندبال و غیر قانونی بودن ریاست و انتخاب او بود که البته بعد ها مشخص شد نامه ی استعفای او ثبت نشده بوده است.

 از دیگر اتفاق های مهم این فدراسیون در این ماه پرداخت بخش عمده ای از بدهی های داخلی و خارجی آن بود همچنین به دلیل سابقه حضور علیرضا رحیمی در فدراسیون آسیایی بخشی از این بدهی ها هم بخشیده شد تا خطر تعلیق و محرومیت از سر هندبالی ها کنار برود همچنین تیم ملی هندبال کشورمان هم پس از مدت ها قرار شد در یک تورنومنت بین المللی به میزبانی کره جنوبی حاضر شود.

تیر 1396

تیم ملی هندبال کشورمان با ترکیبی از بازیکنان داخلی 2 مرحله اردو دیگر را به میزبانی تهران و اصفهان برگزار کرد تا مهیای حضور در تورنومنت سئول کاپ شود.همچنین در این ماه صحبت ها و زمزمه هایی از غیبت های علیرضا رحیمی در فدراسیون هندبال شنیده شد تا بار دیگر شرایط مشکلی برای این فدراسیون به وجود بیاید.

مرداد 1396

شاگردان علیرضا حبیبی که تنها از بازیکنان داخلی تشکیل شده بودند پس از 3 مرحله اردو در تهران ، اصفهان و مشکین شهر راهی کره جنوبی شدند تا در نخستین تورنومنت خود که با عنوان سئول کاپ برگزار می شد حاضر شوند. حال تلاش ملی پوشان ایرانی در 2 مسابقه ای که دادند دو شکست مقابل تونس و کره جنوبی بود.

غیبت رحیمی در فدراسیون هندبال رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و سرانجام این مسئله مطرح شد که او از سمت ریاست فدراسیون استعفا داده است. بسیاری در این میان دلیل استعفای او را خستگی مطرح کردند و تعدادی دیگر مشکلات مالی این فدراسیون را عامل استعفای او نامیدند.

هندبالی ها که مانند دیگر بخش های ورزش از شرایط خوب مالی بهره نمی بردند امیدوار بودند تا وزارت ورزش و جوانان کمک بیشتری را به این فدراسیون داشته باشد و ظاهرا این اتفاق رقم نخورد تا رحیمی کنار بکشد با این حال و در ادامه با درخواست بسیاری از مدیران هندبالی کشور و صدور بیانیه های مختلف و همچنین مخالفت وزارت ورزش و جوانان علیرضا رحیمی به فعالیت خود در این فدراسیون ادامه داد.

شهریور 1396

پایان تابستان زمان پر کاری برای هندبالی ها و فدراسیون هندبال بود. تیم هندبال نفت و گاز گچساران که توانسته بود در بیست و نهمین دوره مسابقات لیگ برتر به عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها دست یابد و در آسیا هم به عنوان چهارمی برسد قرار شد تا به عنوان نماینده آسیا در رقابت های جام باشگاه های جهان حاضر شود. میزبانی این رقابت ها بر عهده قطری ها بود و 8 تیم برتر جهان در آن شرکت می کردند.

آن ها سوم شهریور راهی این رقابت ها شدند و با نمایش خوب خود در این رقابت ها توانسته مورد تحسین دیگران قرار بگیرند آن ها در پایان این رقابت ها توانستند با شکست نماینده اقیانوسیه به عنوان هفتمی جهان دست یابند.

قرعه کشی مسابقات لیگ برتر هندبال بانوان و آقیان هم در این ماه برگزار شد و ماننده دوره قبل آن 8 تیم در بخش آقایان و 7 تیم در بخش بانوان حاضر شدند که رقابت های لیگ برتر اقایان از 30 شهریور استارت خورد.

از دیگر اتفاقات این ماه مشخص شدن قرعه تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان در رقابت های قهرمانی هندبال بانوان آسیا بود. این رقابت ها با حضور 2 تینم از قزاقستان ، 2 تیم از ازبکستان ، 1 تیم از هند و یک تیم از ایران قرار بود به میزبانی ازبکستنان برگزار شود.

تیم ملی هندبال کشورمان هم در این ماه حریفان خود را در رقابت های قهرمانی هندبال آسیا که قرار بود دی ماه برگزار شود شناخت. آن ها در گروه نخست این رقابت ها با تیم های ژاپن و عراق هم گروه شد که البته بعد ها ازبکستان جایگزین عراق شد.

مهر 1396

تیم هندبال شهید چمران لارستان به عنوان نماینده کشورمان در رقابت های قهرمانی باشگاه های بانوان آسیا حاضر شد. بانوانوان لارستانی تونستند با نشمین شافعیان عملکرد خوبی داشته باشند و به عنوان چهارم این رقابت ها برسند.

از دیگر کار های مهم فدراسیون هندبال در این ماه پرداخت 13.5 میلیارد ریال از بدهی های این فدراسیون به فدراسیون هندبال آسیا بود.

قرعه کشی رقابت های جام باشگاه های هندبال مردان آسیا هم برگزار شد و تیم هندبال نفت و گاز گچساران نمایندگان خود در این رقابت ها را شناخت. آن ها در این رقابت ها با تیم های مسقط عمان ، شارجه امارات ، الدحیل قطر و النور عربستان هم گروه شدند همچنین تیم ملی هندبال نوجوانان هم نخستین اردوی خود را پس از مدت ها در این ماه برگزار کرد.

آبان 1396

رقابت های لیگ برتر هندبال بانوان کشور با حضور 7 تیم از پنجم آبان برگزار شد . این رقابت ها در ابتدا با حواشی رو به رو بود و تعداد تیم های نهایی که قرار بود در این رقابت ها حاضر شوند مشخص نبود اما سرانجام این رقابت ها با 7 تیم آغاز شد این در حالی بود که دور گذشته این رقابت ها شاهد حضور 8 تیم بود.

یکی از مهم ترین اتفاق هایی که در ماه آبان رخ داد انتخاب سرمربی تیم ملی هندبال بود. هندبالی ها که مدت ها بود قول انتخاب سرمربی تراز بالا را داده بودند سرانجام در فاصله دو ماه به رقابت های قهرمانی آسیا برای سومین بار ماچک را انتخاب کردند و برنامه های تیم ملی را ارائه دادند.

آن ها عنوان کرده بودند که تیم ملی هندبال ابتدا در داخل اردویی را از واخر آذر برگزار می کند و سپس برای برگزاری چند اردو و بازی دوستانه به اسلوونی و قطر می رود همچنین در این زمان بیشتر فدراسیونی ها به تعریف و تمجید از ماچک پرداختند و از عنوان های کسب شده اش صحبت به میان آوردند.

 از دیگر اتفاق های مهم هندبالی این ماه استارت رقابت های قهرمانی باشگاه های هندبال آقایان آسیا بود.همچنین در این ماه علیرضا رحیمی بار دیگر در کنفدراسیون هندبال اسیا صاحب سمت شد و به عنوان نایب رئیسی منصوب شد.

آذر 1396

تیم هندبال نفت و گاز گچساران که به عنوان نماینده کشورمان در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کرده بود عملکرد بسیار بدی را به نمایش گذاشت و با کسب 4 باخت و تنها یک برد به عنوان هفتمی قاره کهن دست یافت.

آذرماه بازهم فدراسیون شاهد یک تغییر بود و آن هم انتخاب میترا نوری به عنوان نایب رئیس بانوان این فدراسیون بود. معصومه مشت زن که از ابتدای روی کار آمدن علیرضا رحیمی در این سمت فعال بود زمان زیادی برای انجام برنامه های بخش بانوان نداشت و سرانجام با انتخاب علیرضا رحیمی ،میترا نوری که در انتخابات ریاست فدراسیون هندبال به نفع او کنار کشیده بود به این سمت منصوب شد.

از دیگر اتفاقات این ماه پایان نیم فصل نخست رقابت های لیگ برتر هندبال بانوان و آقایان بود تیم شهید چمران لارستان موفق به کسب عنوان قهرمانی نیم فصل نخست بانوان و نفت و گاز گچساران هم تیم نخست لیگ آقایان شد.

ماچک سرمربی تیم ملی قرار بود برای برگزاری اردوی تیم ملی 22 آذر به تهران بیاید تا با حضور بازیکنان داخلی و خارجی مرحله نخست اردوی تیم ملی را برگزار کند که این اتفاق نیافتد و او با تاخیر وارد ایران شد تا مرحله نخست اردو برگزار نشود.

دی 1396

مهم ترین اتفاق سال جامعه هندبال در دی ماه رقم خورد. سرانجام تیم ملی هندبال مردان کشورمان فعالیت خود را آغاز کرد و ماچک نخستین اردوی تیم ملی را با 12 بازیکن برگزار کرد. تیم ملی هندبال کشورمان در این مدت راهی اسلوونی شد و چند بازی دوستانه انجام داد با این حال ترکیب ملی پوشان کامل نبود.

ملی پوشان کشورمان پس از این رقابت ها راهی قطر شد تا در تورنمنت چهار جانبه این کشور با حضور تیم های ایران ، قطر ، عمان و الجزایر شرکت کند . ملی پوشان کشورمان سرانجام در این رقابت ها به ترکیب کامل خود رسیدند و نایب قهرمان شدند.

شاگردان ماچک پس از قطر راهی کره جنوبی شدند تا در رقابت های قهرمانی هندبال آسیا شرکت کنند. در آستانه این رقات ها بسیاری از جمله روسای فدراسیون حرف از قهرمانی و کسب بی چون و چرا سهیمه رقابت های جهانی می زدند و از ماچک به عنوان بهترین گزینه نام می بردند.

هندبالیست های کشورمان در این رقابت ها استارت خوبی داشتند و با شکست ژاپن و ازبکستان توانستند به دور دوم این رقابت ها برسند البته آن ها دیگر در دور دوم عملکرد خوبی نداشتند و با 2 شکست پیاپی مقابل کره جنوبی و عربستان شانس کسب سهمیه را از دست دادند و در نهایت با شکست عمان و ژاپن به عنوان پنجمی آسیا رسیدند.

نکته جالب آن جا بود که قرارداد ماچک تنها 2 ماه بود و با پایان این رقابت ها او از تیم ملی ایران جدا شد. عملکرد ضعیف ستارگان ایران در این رقابت ها اعتراض بسیاری را به دنبال داشتن و در نتیجه تیم ملی از رسیدن به مسابقات جهانی بازماند تا مهم ترین عنوان قابل انتظار از فدراسیون هندبال به دست نیاید.

از دیگر اتفاق های این ماه می توان به به دست آوردن 5 کرسی در کنفدراسیون هندبال آسیا و از سر گیری لیگ هندبال بانوان اشاره کرد.

بهمن 1396

-رقابت های لیگ برتر بانوان کشور در این ماه با قهرمانی تاسیسات دریایی تهران و نایب قهرمانی نفت و گاز گچساران به پایان رسید تا دو تیم علاوه بر کسب عنوان در لیگ برتر کشور سهمیه جام باشگاه های آسیا را هم کسب کنند.

-تیم هندبال بانوان شهید چمران لارستان که توانسته بود به قهرمانی نیم فصل برسد در پایان این رقابت ها به عنوان سوم رسید و ناکام بود آن ها در ادامه به جای تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در رقابت های قهرمانی بانوان غرب آسیا که به میزبانی اردن برگزار می شد شرکت کردند و توانستند با قهرمانی خود نخستین عنوان آسیایی بانوان هندبالیست ایرانی را رقم بزنند.

اسفند 1396

-رقابت های لیگ برترهندبال آقایان کشورمان در اسفند ماه با قهرمانی نفت و گاز گچساران و نایب قهرمانی شهرداری کازرون به پایان رسید تا تکیف سی امین دوره این رقابت ها هم مشخص شود.

-مرحله اول و دوم اردوی تیم ملی هندبال ساحلی کشورمان هم برای حضور در رقابت های قهرمانی جهان هم برگزار شد.

در پایان می توان گفت که عملکرد فدراسیون هندبال در پایان سال 1396 به هیچ عنوان ایده آل نبود اما روند مثبت این فدراسیون و شیب آرام صعودی این فدراسیون پس از دوره ای که شرایط آن خوب نبود می تواند نوید روز های بهتر را بدهد.

انتهای پیام /

عملکرد فدراسیون هندبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.