کشته شدن سه تروریست پاکستانی در «هلمند»، حمله به کاروان والی «فراه»، درخواست آمریکا از طالبان برای پذیرش صلح و کشته شدن 34 تروریست از جمله رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کشته شدن سه تروریست پاکستانی در «هلمند»، حمله به کاروان استاندار «فراه»، درخواست آمریکا از طالبان برای پذیرش صلح، کشته شدن 34 تروریست و واکنش ها علیه آن چه تحمیل هویت خوانده می شود از جمله رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

**کشته شدن سه تروریست پاکستانی در «هلمند»
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که در جریان عملیات نیروهای دولتی افغانستان در استان هلمند سه تروریست پاکستانی و 10 تن از طالبان افغان کشته شدند. بر اساس این گزارش یک خودرو و یک موتورسیکلت بمب گذاری شده نیز کشف و منهدم شد و پنج هزار کیلوگرم حشیش نیز بدست نیروهای افغان افتاد.

**والی «فراه» در کمین طالبان افتاد
«عبدالبصیر سالنگی» والی جدید فراه افغانستان در ولسوالی «بالابلوک» این ولایت در کمین گروه طالبان افتاد و جان بسلامت برد. طالبان یک خودرو محافظان استاندار را منهدم کردند و سه تن از محافظان وی نیز بشدت زخمی شدند. درگیری در شهرستان بالابلوک که از چند روز قبل بین طالبان و نیروهای دولتی آغاز شده تاکنون ادامه دارد.

**آمریکا یکبار دیگر از طالبان خواست به روند صلح بپیوندند
منابع خبری افغانستان به نقل از وزارت خارجه آمریکا نوشته اند که اگر گروه طالبان یکپارچه اند، باید به روند گفت وگوهای صلح بپیوندند.«آلیس ویلز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز جمعه در سخنرانی در مرکز تحقیقات صلح بین المللی آمریکا گفت که طالبان بخشی از «بافت اجتماعی» جامعه افغانستان است. وی گفت که این گروه فقط در بین پنج درصد مردم این کشور طرفدار دارد. وی تأکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا جنگ در افغانستان پایان یابد و طالبان ثابت کند که یکپارچه است و در گفت وگو حاضر شوند.

**کشته شدن 34 تروریست در مناطق مختلف افغانستان 
وزارت دفاع افغانستان روز جمعه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته در مناطق مختلف این کشور 34 تروریست کشته شدند. در این بیانیه افزوده شده است که در عملیات های نیروهای ارتش در استان های «هلمند»، «فراه»، «پکتیا» و «زابل» این تروریست ها کشته و تعداد نیز زخمی شدند.

** انتقاد به آن چه که تحمیل هویت خوانده می شود
«احمد ضیا مسعود» معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و از اعضای مهم حزب جمعیت اسلامی افغانستان در مراسم تجلیل از سالگرد «عبدالعلی مزاری» رهبر حزب وحدت اسلامی تأکید کرد که زمان آن گذشته تا هویت خود را بر دیگران تحمیل کنید و گفت که هیچ کسی نمی تواند با نادیده گرفتن هویت و ارزش های فرهنگی سایر اقوام هویت خود را بر آنان تحمیل کند. وی گفت که با مشارکت سیاسی گسترده و با حفظ ارزش های سیاسی و فرهنگی جامعه ملی بسازیم و به هویت همه احترام بگذاریم و در غیر آن به دولت سازی و ملت سازی نخواهیم رسید. بحث درج کلمه «افغان» در شناسنامه های جدید الکترونیکی در افغانستان مشکل ساز شده است و اقوام غیر پشتون این کلمه را به عنوان هویت ملی خود نمی پذیرند و ادعا دارند که این کلمه دلالت به پشتون ها دارد.
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار