کیفیت بخشی مدارس شاهد در قالب توانمندسازی مدیران

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت و ماموریت های این مدارس از توجه به برنامه های کیفیت بخشی خبر داد.

کیفیت بخشی مدارس شاهد در قالب توانمندسازی مدیرانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا رزاقی مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه و هدف ایجاد مدارس شاهد عنوان کرد: مدارس شاهد طی فرمان حضرت امام (ره) تحت عنوان رسیدگی به امور فرهنگی و پرورشی شهدا و ایثارگران کار را آغاز کرد و طی اساسنامه های ابلاغی آن به کار خود ادامه داد.

وضعیت پرداخت هزینه مدارس شاهد

وی درباره هزینه مدارس شاهد افزود: طبق قانون مقرر شد تا هزینه فوق برنامه توسط خانواده ها و فعالیت های درسی توسط دولت تامین می شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش گفت: استمرار فعالیت مدارس شاهد در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۷۸مصوب می‌شود تا اینکه در ۲۹اردیبهشت سال ۸۱ اساسنامه طرح شاهد عنوان شد و وزرای وقت آیین نامه را امضا کردند.

رزاقی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۵ اساسنامه را مورد بررسی قرار می دهد و وظایف و اختیارات را مطرح می‌کند که در آموزش و پرورش تاسیس، اولویت به کارگیری جامعه هدف و رسیدگی به مدارس مورد توجه است.

وی ادامه داد: اساسنامه مبنای فعالیت ها بود تا اینکه در سال ۹۶اساسنامه جدیدی مورد توجه قرار گرفت و تاکیدات در بخش وظایف ستاد شاهد و ایثارگر و تاسیس و تقویت آن ایجاد شد و مسئله مهمی در این اساسنامه استانداردسازی مدارس شاهد کشور است.

ماموریت‌های امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش 

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت امور شاهد و ایثارگران بیان کرد:رسیدگی به امور آموزشی فرزندان شاهد و ایثارگر، ترویج فرهنگ ایثار و شاهد و برنامه حمایتی از همکاران شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش جز ماموریت ها محسوب می‌شود.

رزاقی درباره ثبت نام در مدارس شاهد و جمعیت تحت پوشش آن گفت: دو گروه دانس آموز شامل فرزندان ایثار گر و دانش آموزان غیر ایثارگر داریم.

وی با بیان اینکه در سال ۶۵صرفا دانش‌آموزان خانواده های شاهد و ایثارگر مورد توجه بودند، اظهار کرد: به تدریج گروه های دیگری هم به این مدارس وارد شدند که در سال تحصیلی جاری ۲۴۳هزار و ۵۲نفر به عنوان پیش ثبت نام داشتیم که ۱۰۱هزار واجد شرایط شدند و براساس ظرفیت کلاس و مدرسه امکان ثبت نام دارند و از این تعداد در پایه اول از میان ۶۳هزار، ۲۹هزار نفر، در پایه هفتم از میان ۹۹هزار، ۳۶هزار نفر و در پایه دهم از میان ۸۰هزار نفر ۳۵هزار نفر پذیرفته شدند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از سه سال پیش ثبت نام در سامانه سجا انجام می شود، گفت: این روند به ثبت نام با کیفیت بیشتر کمک می کند و یکی از مواردیکه باید به آن باید توجه داشته باشیم استقبالی است که مردم از مدارس شاهد به دلیل اعتماد به این نوع مدارس دارند ما را دچار مشکل کرده است.

رزاقی با اشاره به اینکه ۱۳۵۰ مدرسه در سراسر کشور داریم، اظهار کرد: از یک هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد در سراسر کشور، ۵۵۹ مدرسه دوره ابتدایی، ۳۹۴ مدرسه دوره متوسطه اول و ۳۹۷ مدرسه متوسطه دوره دوم فعالیت می‌کنند.

وی به آمار دانش آموزی هم اشاره و تصریح کرد: حدود ۳۸۰ هزار دانش آموز در مدارس شاهد تحصیل می کنند که به تفکیک شامل ۵۵۹ مدرسه ابتدایی شامل ۲۲۵ مدرسه پسرانه و ۲۶۷ مدرسه دخترانه، ۳۹۴ مدرسه در مقطع متوسطه اول شامل ۲۰۴ مدرسه پسرانه و ۱۹۰ مدرسه دخترانه و ۳۹۷ مدرسه در متوسطه دوم شامل ۱۹۷ مدرسه پسرانه متشکل از ۵ هنرستان فنی‌وحرفه‌ای، ۳ هنرستان کاردانش و ۱۸۵ مدرسه نظری و در میان مدارس دخترانه ۲۰۴ مدرسه شامل ۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای و ۳ هنرستان کار دانش و ۱۹۴ مدرسه نظری وجود دارد.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۵۱ درصد آنها فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان هستند.

رزاقی در طرح پراکنده به ازای هر دانش آموز ۲ساعت معلم راهنما می‌فرستیم، گفت: صرفا طبق قانون موظف هستیم معلم راهنما را تامین کند تا بر روند آموزشی، پرورشی و رفتاری دانش آموزان را رصد کند و راهکارهای ارائه دهد که بنیاد شهید روند اجرایی راه حل ها را دنبال می کند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش به کیفیت بخشی مدارش شاهد اشاره و عنوان کرد : برنامه‌ای منسجم برای این طرح در نظر گرفتیم که توانمندسازی مدیران مدارس شاهد جز اصلی ترین برنامه های ما است.

پررنگ شدن نقش دانش آموزان دربرنامه‌های ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت 

رزاقی درباره برنامه‌های ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت گفت: گروه مخاطب در وهله اول دانش آموزان است و فعالیت های پرورشی و فرهنگی را به گونه ای طراحی کردیم که به این سمت سوق پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه های ترویج به دنبال افزایش سهم دانش آموزان هستیم، بیان کرد: نقش دانش آموزان در برنامه های ترویج به سمت فعالیت‌های دانش آموز محور حرکت می دهیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش دریاره نقش بنیاد شهید در توجه به مدارش شاهد گفت: این بنیاد نسبت به دانش آموزان تعهداتی دارد و مسئله مهم برای ما دانش آموزان طرح پراکنده است تا از تحصیل دور نمانند و در تعاملات با بینادی شهید سعی کردیم وظایف را ایفا کنیم.

رزاقی درباره پرداخت بدهی‌های بنیاد شهید ادامه داد: از حدود چهار سال قبل بدهی‌های بنیاد شهید تسویه نشده است.

وی درباره استانداردسازی مدارس شاهد گفت: هدف از استاندارد سازی تعادل و تناسب در مدارس شاهد است و یکی از دغدغه های ما این است که با تلاش در ورود به جامعه موفق شوند و موفقیت دانش آموزان دوره دوم برای ما هدف است اما این موفقیت در کنکور خلاصه نمی شود و به دنبال تربیت شهروندی شایسته است.

رزاقی تصریح کرد: جریان‌های واحد باید در مدارس یکسان باشد و به دنبال قرار گرفتن در چرخه رقابتی آموزشی نیستیم و استقبال مردم از مدارس به دلیل اعتمادی است که به این مدارس دارند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران درباره نحوه گزینش نیروی انسانی در این مدارس تصریح کرد: اولویت ساماندهی تامین نیروی انسانی برای مدارس شاهد در نظر گرفته می‌شود و سعی می‌شود افرادی که مدیران آشنایی کامل با آن‌ها دارند، انتخاب شوند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که اکنون با آن مواجه هستیم کاهش میزان رغبت همکاران در مدارس شاهد به دلیل پرداختی مدارس غیردولتی دچار چالش شده است.

رزاقی برای اجرای برنامه ششم برای ایثارگران گفت: تامین اعتبار انجام نشده است و در حال پیگیری هستیم تا احکام ایثارگران صادر شود، یکی از مباحثی که مشکل‌ساز شده است ارتقای مدرک ۷۰هزار رزمنده است که برای این گروه هم نیازمند پرداختی هستیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران یادآور شد: برای برنامه های سال آینده پیش نویس آماده شده است که باید در شورای ستاد مرکزی، این موضوع بررسی شود اما جزئیات دقیق تر بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
زهرا
۱۶:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ، كاش به علت اهميت قضيه ،هر ساله مديران اين مدارس از جهت سلامت روان وبرخورد مناسب با دبيران و دانش اموزان و اوليا مورد بررسي قرار گيرنديا از طريق انتخابات يا ازمون.
متأسفانه ما در اين مدارس مديان نا لائق فراواني داريم كه در ظاهر عالي ، ولي ديدگاه ،نوع عملكرد انها بسيار ضعيف است و غير قابل قبول براي اين پست هستند .
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۰۷:۵۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
با سلام مدارس شاهد فقط هزینه بر هستند
آخرین اخبار