فوتسال ایران توانست در سال ۱۳۹۶ قهرمانی‌های بسیار خوبی را در مسابقات آسیایی کسب کند و همچنین در سطح جهانی نیز درخششی بسیار داشته باشد.

به‌ گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوتسال کشورمان در سال 1396 عملکرد بسیار خوبی داشت. همانطور که می دانید فوتسال در کشورمان از حمایت چندانی برخوردار نیست، با این حال این حوزه در ورزش کشورمان یکی از بهترین جایگاه ها را در جهان دارا است و همچنین قهرمانی های متعددی را در آسیا به دست آورده است. وضعیت بد فوتسال کشورمان را اینگونه می توان توصیف کرد به طور مثال در بازی دوستانه برابر کشور رقیب، بازیکنان لباس خود را در زمین تعویض می کنند یا برخی از بازی های دوستانه  به دلیل عدم هماهنگی و یا مشکلات مالی که وجود دارد ، لغو می شود.

وضعیت لیگ فوتسال هم چندان خوب نیست، برای مثال برخی از تیم ها مثل تیم گیتی پسند هنوز جوایز قهرمانی خود را دریافت نکرده اند و یا برخی دیگر از تیم های خصوصی به علت دریافت مبلغ 40 میلیونی برای ثبت نام  از حضور در لیگ امتناع می کنند .

در ادامه  عملکرد ماهیانه فوتسال ایران را در یک سال اخیر مورد بررسی قرار می دهیم:

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

فروردین 96

لیگ: در ابتدای سال ابتدا شاهد کش و قوس هایی برای برگزاری مرحله نهایی لیگ دسته اول بودیم،  در نهایت هر 2 تیم قرچک و آتلیه طهران قم توانستند جواز صعود به لیگ برتر فوتسال را کسب کنند.

 تیم ملی امید: تیم ملی  فوتسال  امید فروردین ماه با قرار گرقتن در گروه D مسابقات  آسیایی توانست حریفان خود را در این رقابت ها بشناسد. در این گروه ایران با تیم های قرقیزستان، چین، مغولستان و امارات متحده عربی هم گروه شد. در ادامه از تاریخ 26 فروردین ماه 1396 اردوی تیم ملی زیر 20 سال فوتسال کشورمان برای آمادگی حضور در مسابقات آسیایی آغاز شد. شاگردان صانعی  تلاش خود را آغاز کردند تا این تیم هماهنگی خود را برای بازی در رقابت های بین المللی به دست آورد. در اولین بازی دوستانه، تیم فوتسال امید کشورمان در 2 دیدار به مصاف تیم فرانسه رفت. البته گفتنی است که صانعی (سرمربی این تیم) به علت صادر نشدن روادید از همراهی کردن تیمش در این سفر بازماند، اما دو دیدار دوستانه با پیروزی همراه بود و تیم ملی امید با نتیجه 6 بر 2 در دیدار اول و 5 بر 3 در دیدار دوم تیم فرانسه را در هم کوبید.

اردیبهشت 96

تیم ملی: در نیمه دوم اردیبهشت ماه تیم ملی فوتسال کشورمان به اردوی آمادگی برای مسابقات رفت. ناظم الشریعه 25 نفر از فوتسالیست های کشورمان را به اردو دعوت کرد تا تست های فنی این بازیکنان انجام شود.

تیم ملی امید: اردیبهشت 96 اتفاقات بدی  برای تیم ملی امید فوتسال رخ داد . شاگردان صانعی برنامه ای را برای سفر به ازبکستان  چیده بودند که این بازی تدارکاتی به علت مشکلات مالی فدراسیون لغو شد . اما به دنبال این رخداد ها و مشکلات به وجود آمده، صانعی نیز فدراسیون را تهدید به لغو قرار داد خود کرد. ولی چندی نگذشت که صانعی با لیستی جدید کادر فنی خود را معرفی کرد تا شروعی دوباره داشته باشد.  27 اردیبهشت ماه تیم ملی فوتسال امید راهی رقابت های آسیایی شد تا به مصاف 4 تیم در گروه D رقابت ها برود. در این رقابت ها ایران توانست تمامی تیم های حاضر را در هم بکوبد و در پایان قهرمان مسابقات داخل سالن آسیایی شود.

همچنین گفتنی است در پایان دیدار فینال رقابت های فوتسال زیر 20 آسیا، توحید لطفی کاپیتان تیم فوتسال زیر ۲۰ سال ایران به عنوان بهترین بازیکن این رقابت ها انتخاب شد.

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

خرداد 96

هفته  اول خردادماه با قهرمانی تیم ملی فوتسال امید در رقابت های آسیایی داخل سالن ترکمنستان همراه بود که توحید لطفی به عنوان بهترین بازیکن زمین در طول این رقابت ها شناخته شد.

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

تیر96

لیگ : یکی از مهمترین خبر هایی که در تیرماه در فوتسال ایران وجود داشت شروع  رقابت های لیگ فوتسال بود تا تمامی بازیکنان تیم ها بتوانند تمرینات خود را به صورت جدی شروع کنند، البته شروع لیگ در تمامی  رقابت ها با حواشی یا کناره گیری چند تیم یا خداحافظی و دعوا های کادر و عوامل فنی همراه است و همین امر این موضوع را به خبری مرسوم و عادی در فوتسال ایران تبدیل می کند. در سال 96 لیگ برتر فوتسال  باشگاه دبيری تبريز را از دست داد. تبریزی ها که در فصل قبل نایب قهرمان شده بودند این فصل تصمیم گرفتند تا از حضور در لیگ برتر انصراف دهند، همچنین امتیاز این تیم برای حضور در لیگ به صورت رایگان به تیم پارسیان شهر قدس داده شد تا بتواند در لیگ برتر حضور یابد. شهرداری ساوه، ارژن شيراز، آذرخش بندرعباس و بسياری ديگر از تيم ها با مشكلات شديد مالی وارد مسابقات شدند . نماينده هميشگی قم در ليگ برتر با انصراف اسپانسرها و تغيير نام های بسيار از ارم كيش و كيش اير گرفته تا صبا و ماهان تنديس و ياسين پيشرو، در نهايت با نام هيات فوتبال در ليگ برتر حاضر شد تا به ليگ يك برود. اما باید بگوییم  در تعطيلات نيم فصل و با اضافه شدند حسين شمس، محمود خوراكچی ، رضا لك و سيد مهدی غياثی بار ديگر جذابيت و رقابت به مسابقات بازگشت. 

بانوان:  تیرماه 96 تیم ملی بانوان فوتسال کشورمان هم اسامی 25 نفر از بازیکنان را برای آمده سازی بازیکنان برای رقابت های ملی و دوستانه اعلام کرد تا این گروه از خانواده فوتسال هم بتوانند شگفتی های خود را آغاز کنند . همچنین اسامی بازیکنان برای سفر به رقابت های تایلند مشخص شد.

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

مرداد 96

مهمترین برنامه فوتسال در این ماه حضور تیم گیتی پسند پس از قهرمانی در لیگ برتر فوتسال کشورمان در رقابت های لیگ قهرمانان فوتسال آسیا بود. شاگردان شمس که تنها نماینده ایران در این رقابت ها بودند توانستند تا مرحله فینال این رقابت ها پیش بروند ولی در آخرین بازی خود در مقابل تیم ( چونبری بلوه واو) تن به شکست دادند و به مقام نایب قهرمانی این رقابت ها دست یافتند.

در اين بين تيم مس سونگون و رزقان كه در آرامش و آمادگی  فصل را شروع كردند، با حفظ تمركز توانست قهرمان ليگ برتر فوتسال شود. حميد بيغم سرمربی جوان مس اولين قهرمانی اش را جشن گرفت تا تبريز شاهد دومين جشن قهرمانی اش در فوتسال باشد.

بانوان: تیم ملی بانوان هم در این ماه 3 بازی تدارکاتی را انجام داد. بانوان فوتسالیست ایرانی در بازی های اول و دوم در مقابل میانمار و تایلند توانستند رقیب خود را شکست دهند ولی در ادامه  بازی سوم خود در مقابل تایلند با نتیجه ی 3 بر 1 بازی را واگذار کردند. همچنین در آخرین روزهای مانده از مرداد ماه گروه تیم های همبازی با تیم بانوان کشورمان در عشق آباد مشخص شد . تیم کشورمان با قرار گرقتن در گروه B با تیم های هنگ‌ کنگ، اندونزی همگروه شد .

لیگ : در ادامه به تیم های اول و دوم در لیگ برتر فوتسال بانوان به تیم های اول و دوم قول داده شده بود تا بتوانند در چند تورنمنت خارجی حضور یابند.

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

شهریور 96

لیگ: باز هم در این ماه  شاهد حواشی لیگ بودیم. بازیکنان تیم فوتسال آذرخش بندرعباس به دلیل عدم تحقق وعده مسئولان استان در کمک مالی به این تیم حاضر به تمرین نشدند ولی در پایان 50 میلیون تومان به حساب آن ها واریز شد تا بتوانند به مقابل نماینده استان فارس  در قالب مسابقات لیگ برتر بروند.

تیم ملی بانوان: تیم بانوان فوتسال کشورمان اردوی تدارکاتی را در شهر اصفهان از  یازدهم تا شانزدهم شهریور ماه برگزار کرد تا جمعی از بازیکنان بتوانند دراین اردو برای حفظ آمادگی خود حضور داشته باشند. همچنین  برنامه بازی های مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا به میزبانی ترکمنستان هم مشخص شد . تیم ایران در این رقابت ها باید به مصاف چین و هنگ کنگ برود تا بتواند به مرحله بعد صعود کند. در پایان تا نزدیکی مرحله فینال  پیش رفتند اما از قرار گرفتن در این مرحله بازماندند، اما سرانجام بازیکنان تیم ملی فوتسال زنان کشورمان پس از بازی در رده بندی درمقام سوم ایستادند و مدال برنز مسابقات را کسب کردند.

//M// عملکرد فوتسال در سال 1396/ قسمت 1 نوروزی /

تیم ملی آقایان : در ادامه بازیکنان تیم ملی دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال پیش از اعزام به رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیا 13 شهریور مشخص شد. در این ماه رضا کردی هم که هدایت تیم ملی میانمار را برعهده داشت به علت کشتار این قشر از مردم  جهان به دست شورشی ها از سمت سرمربیگری این تیم کناره گیری کرد که  عمل وی با واکنش های مثبت بسیاری نیز همراه بود. تیم ملی همچنین در دیداری دوستانه تیم‌ملی دانشجویان ایران را شکست داد.

تیم ملی فوتسال آقایان با حضور در مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا توانست تمامی حریفان خود را در این رقابت شکست دهد و قهرمان این مسابقات شود. اما درحواشی این مسابقات بازیکنان تیم ملی پاداش 300 دلاری این مسابقات رابه نشانه ی اعتراض نپذیرفتند.

مراسم برترین های فوتسال ایران :  17 شهریور ماه شاهد مراسم معرفی برترین‌های فوتسال با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال بودیم. اسامی برترین‌ها به این شرح است:

علی اصغر حسن زاده بهترین بازیکن لیگ برتر
فهیمه زارعی بهترین بازیکن لیگ بانوان
رضا لک بهترین مربی باشگاهی
رُز جلیل‌زاده بهترین مربی باشگاهی بانوان
سپهر محمدی بهترین دروازه بان لیگ
فرزانه توسلی بهترین دروازه بان لیگ بانوان
فرش آرای مشهد باشگاه اخلاق
مسلم اولادقباد پدیده لیگ
نسیم نوازنده پدیده لیگ بانوان
مس سونگون بهترین باشگاه لیگ
محمد طاهری مرد اخلاق
سارا شیربیگی بازیکن اخلاق بانوان
مهدی جاوید آقای گل
سارا شیربیگی خانم گل
احمد اسماعیل‌پور بهترین بازیکن ملی
توحید لطفی بهترین بازیکن زیر بیست سال

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار