مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان اردبیل در حوزه فرآورده‌های لبنی جایگاه سوم کشوری را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، قادر هنرمند ظهر امروز با تشریح وضعیت جامعه عشایری استان اظهار داشت: ایل شاهسون در استان سومین ایل بزرگ کشور است که 15 هزار خانوار با جمعیت بیش از 80 هزار نفر جامعه عشایری استان اردبیل را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: عشایر استان اردبیل 1.5 میلیون واحد دارد که لبنیات پروتئین و صنایع دستی تولید می‌کند و در این حوزه حدود 40 درصد پروتیئن و لبنیات استان را عشایر تولید و نزدیک به 15 هزار متر مربع سالانه تولید صنایع دستی دارد که ارزش آن بیش از 350 میلیارد تومان است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان در فصل قشلاق دو بار کوچ می‌کنند که دارای 572 قشلاق و یک هزار و 527 ییلاق است که در دامنه‌های سبلان در مواقع کوچ بهاره و پاییزه در این ییلاق‌ها قشلاق‌ها ساکن می‌شوند که 60 درصد مراتع استان در اختیار جامع عشایر است.

هنرمند تصریح کرد: عشایر استان اردبیل در حوزه فرآورده‌های لبنی جایگاه سوم کشور، از لحاظ بعد خانوار جایگاه سوم، استفاده از مراتع رتبه چهارم و میزان استفاده از دام رتبه پنجم عشایر را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود سه هزار و 852 کیلومتر راه ارتباطی در مناطق عشایری استان مرمت و احداث می‌شود و از زمان شروع کار دولت تدبیر و امید نیز 271 پروژه در راستای ارائه خدمات به کوچ کنندگان عشایر اجرایی شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در ادامه افزود: 30 پروژه در سطح استان و در راستای آبرسانی به 141 قشلاق در سطح استان انجام رسیده که از جمله می‌توان به اجرای فاز یک و دو پمپاژ فتحعلی اشاره کرد که 750 خانوار در این منطقه مستقر و از آن بهره‌مند می‌شوند که فاز سوم نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی اجرایی شده و پروژه آبرسانی اژدر بیگلو و قلی بیگلو نیز به انجام رسیده و 9 هکتار از مراتع دیمی عشایر تبدیل به آبی شده است.

انتهای پیام/ع

تولید سالانه 15 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.