یک مقام مسئول گفت: سازمان شیلات به سراغ گونه‌های غیربومی رفته و درنهایت موجب شده است تا در زمینه پرورش خاویار نسبت به دنیا عقب باشیم.

***عقب ماندگی ایران در پرورش خاویارارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش وصادرات آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در بحث پرورش ماهی خاویاری از دنیا عقب هستیم، اظهار کرد: با توجه به آنکه پرورش ماهی خاویاری یکی از طرح های دیربازده است که در مدت زمان 8 تا 10 ساله بدست می آید، بنابراین سرمایه گذاران رغبت چندانی برای ورود به این عرصه ندارند.

وی با انتقاد از بی توجهی سازمان شیلات به گونه خاویار افزود: سازمان شیلات به سراغ گونه‌های غیربومی رفته و درنهایت موجب شده است تا در زمینه پرورش خاویار و ماهیان خاویاری از نظر تولید نسبت به دنیا عقب باشیم.

قاسمی ادامه داد: باوجود پتانسیل مناسب کشور در زمینه تولید خاویار، اما سال گذشته تنها 1.2 میلیون تن ماهی پرورشی صادر شد که با وجود مصرف ناچیز خاویار در بازار داخل، آمارنهایی تولید در همین میزان بوده است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان با اشاره به ضرورت گسترش فعالیت ماهیان خاویاری بیان کرد: با وجود درخواست‌های مکرر از سازمان شیلات، اما همچنان مسئولان آن بر تولید گونه‌های غیربومی همچون تیلاپیا پافشاری می کنند، در حالیکه گونه ارزشمند ماهیان خاویاری ارزش غذایی بالاتری نسبت به تیلاپیا دارد.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی تولید خاویار متعلق به کشور ما است، گفت: بسیاری از کشورهایی که در زمینه خاویار کار می کنند، دانش فنی تولید را از ما می گیرند، با این وجود انتظار می رود تغییر نگرشی در گستره ماهیان خاویاری صورت گیرد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به آنکه در دریای خزر پتانسیل وقابلیت تولید پرورش ماهیان خاویاری در قفس وجود دارد اما به بحث پرورش قزل آلا در دریای خزر توجه بیشتری شده است که با وجود زیستگاه ماهیان خاویاری در دریای خزر باید پرورش این گونه در دستور کار قرار گیرد که البته این امر به معنای عدم پرورش قزل آلا در قفس نیست و تنها به سبب نبود برنامه عملیاتی در سازمان شیلات این امر مورد غفلت قرار گرفته است.

این مقام مسئول پرورش ماهی در قفس را یکی از سیاست های مهم سازمان شیلات در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برشمرد و گفت: ما همچنان در ابتدای راه هستیم و به اقدام چشمگیری در این زمینه دست پیدا نکردیم و به اعتقاد بنده 80 درصد اقدامات سازمان شیلات، نمایشی است.

انتهای پیام/

پرورش ماهی در قفس سیاست مهم اقتصاد مقاومتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.