کاشان شهر عروس باغ های ایرانی با تاجی از گل‌های محمدی بر سر، جام گلابی ناب از قمصر در دست بر تخت بزم گردشگران تکیه زده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کاشان به لحاظ میراث فرهنگی جزء پنج شهر اول ایران به شمار می رود که باغ فین آن با آوازه جهانی دومین اثر پر بازدید در کشور و نخستین بنای تاریخی پر بازدید در استان اصفهان است.

این شهر در زمره یکی از قطب های گردشگری کشور با قرارگرفتن در مسير شاهراه تهران به جنوب کشور،نزدیکی به اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران به‌عنوان دیرین‌ترین خاستگاه‌های بشری از لحاظ میراث فرهنگی با پیشینه‌ای غنی و بلندآوازه است.

شهری که هر صبح بهاری نغمه دل انگیز  پرندگان ،ترنم روان و موزون چشمه سارها و شمیم گل و گلاب معطر گلکاران در گلستان های محمدی شهرهای قمصر ،نیاسر و برزک هر سال در فصل بهار هزاران نفر گردشگر را برای بازدید از آیین سنتی گلابگیری و گلستان های آن به این  شهرستان می کشاند.

کاشان، پایگاه تاریخ تمدن بشری، مهد تاریخ، فرهنگ و هنر است که زیبایی سرپنجه‌ هنرمندانه زنان قالی‌بافش با نقوش ترنج و محراب در چشم گردشگران قابی هزاررنگ می‌شود.

کاشان خاستگاه تاریخ تمدن بشری جهان با عطر گلاب و طعم کلوچه

کاشان به‌عنوان قدیمی ترین خاستگاه‌های بشری از لحاظ میراث فرهنگی با پیشینه‌ای غنی و بلندآوازه است که سفالینه‌های سیلکش از هنر و تمدن و فرهنگ دستان هنرمند و شهرنشین قومی سخن می گوید که قدمت آنرا به هفت‌‌هزار سال قبل می‌رساند.

8 هزار و 500 هکتار وسعت گستره جغرافیایی این شهرستان دارای بیش از  یکهزار و 700 اثر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، معماری زیبا و اصیل ایرانی به جای مانده از ادوار گذشته است که 318 بنای تاریخی از این تعداد تاکنون در فهرست آثار ملی و 15 اثر فرهنگی آن به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ثبت دو میراث معنوی هنر بافت فرش و آیین سنتی مذهبی قالیشویان و باغ تاریخی فین نیز سه اثری است که در  میراث جهانی ثبت شده‌است.

حدود 600 خانه تاریخی در کاشان شناسایی شده است که 83 خانه آن از جمله خانه‌های تاریخی بروجردی ها ،طباطبایی ها ، عباسیها ، عامری ها ، احسان، قرائتی، تبريزیها، عطارها، آل‌ياسين، خانه هنرمندان یا خانه تاریخی تاج و ده‌ها نمونه ديگر معماری بی‌بدیل و اصیل ایرانی اسلامی را به تو نشان می‌دهد.

37 بقعه متبرکه،20 تپه و محوطه باستانی، 28 آب انبار، 18 کاروانسرا، قلعه و تیمچه، هفت حمام، 30 مسجد، 48 محله، 50 گذر و 80 اثر از سایر بناهای تاریخی در کاشان یادگار نسلهای پیشینیان است که دنیا دنیا خاطره و صمیمیت زندگی با مهر و محبت ساکنان آنرا در کنار یکدیگر تداعی می‌کند.

کارنامه صنایع دستی کاشان نیز با فعالیت 570 هنرمند در بیش از 60 رشته،  12 هنرمند دارای مُهر اصالت یونسکو  و پنج نفر دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ثبت شده‌است.

باغ تاریخی فین عروس باغ‌های ایرانی

باغ تاریخی فین کاشان و حمام این باغ که هنوز صدای آزادمرد عرصه سیاست، اندیشه، مذهب ،دانش و خردورزی را در گوشت طنین انداز می کند و به تو درس استعمار ستیزی و استقلال می دهد، درختان بلند قامت و سروهای 400 ساله این باغ،کوشک و عمارت وسط باغ،چشمه های جوشان و نهرهای جاری محوطه باغ نیز شناسنامه ای دیگر از باغ مصفای ایرانی است که  نام آن را به عنوان عروس باغ های ایرانی در ردیف آثار جهانی می درخشاند.

مسجدومدرسه آقا بزرگ عروس مساجد خاورمیانه

مسجد و مدرسه آقا بزرگ به عنوان عروس مساجد خاورمیانه، اثری شگفت و بی‌نظیر است که عظمت و شکوه آن دیدنی است.

بقاع متبرکه و امامزادگان در این خطه مذهبی، متدین و ولایت مدار که در راس آن امامزاده واجب التعظیمش حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) به عنوان نخستین سفیر اهل بیت در ایران در این منطقه است شراب طهور آرامش و سبزی و نور و معنویت را در جان مسافران می ریزد.

گنبد فیروزه ای ایلخانی بقعه سلطان امیر احمد(ع) در محلۀ علوی، بقعه شاهزاده ابراهیم در فین، شبستان و محراب قدیمی مساجد جامع آقا بزرگ و امام خمینی(ره) در این شهر نیز جلوه ای دیگر از آمیختگی هنر ، فرهنگ، مذهب و تمدن در سرشت مردمانش است.

  معماری اصیل و سنتی در محله‌های قدیمی

بوی مطبوع کاه‌گل خیس خورده و صدای معنا دار کوبه های درهای قدیمی در  محدوده 500 هکتاری بافت قدیمی و تاریخی این شهر با نسیم خنک گذرها در محله های قدیمی سلطان اميراحمد، سوريجان، گرمابه های سنتی فین، سلطان امیر احمد و حمام خان، میدانگاه های‌ آقا، ملا قطب و میرعماد، مجموعه بازار بزرگ شهر با بازارچه های طویل و تودرتوی مسگرها، عطارها، فرش فروشها، کفاشها، طلافروشان، پارچه فروشها با تیمچه‌ها و کاروانسراهای در آن جاذبه ای دیگر از دیدنی‌های این شهر است که گواه محکمی بر معماری اصیل و سنتی آن دارد.

دیوارهای کاه گلی ،برج و باروی سلجوقی، بادگیرهای خشتی نور و روشنایی ،خنکای دلچسب آب انبارها که با توانمندی دستان  هنرمند استادکاران معماری سنتی با بهره گيري هنرمندانه و استادانه از شرايط محيطي و اقليمي در بافت قدیمی شهر نیز اوج آرامش و امید و شادی را به مسافران هدیه می کند.

کاشان خاستگاه تاریخ تمدن بشری جهان با عطر گلاب و طعم کلوچه

سبزینه نام مفاخر و مشاهیر کاشان

کاشان زادگاه غیاث الدین جمشید کاشانی، مخترع عدد پی، ریاضیدان و منجم برجسته ایرانی است که نام  علما، شعرا، مشاهیر، مفاخر و فرازنگان برجسته علمی، فقهی، ادبی و هنری، فرهنگی و هنری آن چون ملا حبیب الله و ملافتح‌الله‌شریف ،قطب‌راوندی ،بابا افضل الدین مرقی ،ملامهدی و ملا احمد نراقی ، ملا محسن فیض کاشانی ، عبدالرزاق کاشی، مورخانی نظیر ابوبکر سلیمان راوندی، جمال الدین کاشی و شمس الدین کاشی ناظم مربوط به دوره ایلخانی، انوشیروان کاشی و سپهر کاشانی مورخ مشهور دوره قاجار  افتخاری دیگر بر تارک این دیار است.

نام محتشم کاشانی با کتیبه های 12 بند آتشین این شاعر مرثیه‌سرا که نقش بند تکایا و حسینیه ها در سراسر ایران و جهان می شود افتخاری دیگر از دنیای شعر و ادب و هنر مردمان این خطه هنرپرور و هنرخیز است.

کاشان زادگاه صنیع الملک و کمال الملک دو نقاش برجسته قاجاریه و دیگر مشاهیر ادب همچون ابوالرضاراوندی،صباحی بیدگلی، فتحلی خان صبا، نظام وفا آرانی، کلیم ، مشفق، سپیده کاشانی  و سهراب سپهری هنرمند و نقاش با احساسی است که قبله اش را در گل سرخ، سجاده اش را به وسعت دشت، مُهرش را نور و جانمازش را چشمه می بیند.

کلوچه و باقلوا و فرش سوغات و صنایع دستی کاشان

طعم شیرین ،ترد و خوشمزه کلوچه و باقلوایش در کنار طعم شربت شیرین و جان افزای گلاب، عطر متبرک گل محمدی آن نیز گفتاری دیگر در شیرینی کام مسافران و گردشگران نوروزی دارد که به عنوان یکی از سوغات های خوراکی و شیرینی سنتی کاشان است.

اینجا کاشان است که از عطر گل ،گلاب و عرقیات گیاهی و دارویی گلستانها و باغات سبزش جسم و روح مسافران سرشار از سلامت و شادابی می شود.

اینجا کاشان است که قالی بافی، زری بافی، شعر بافی، مخمل دوزی و صنعت مس این خطه  به‌عنوان هنرهای سنتی و صنایع دستی ارمغان و سوغات مردمان فعال و سخت کوش و در عين حال بسيار مهمان نوازش به مهمانان و گردشگران است.

کاشان از شهرستان های استان اصفهان است که در مسیر راهبردی شمال و جنوب کشور با فاصله 220 کیلومتری در شمال این استان و 250 کیلومتری از پایتخت کشور در حاشیه کویر مرکزی و مجاورت کوههای کرکس واقع شده است که از طرف شمال و شمال غربی به شهر قم از طرف شرق و شمال شرقی به آران و بیدگل، از طرف جنوب شرقی به اردستان،از طرف جنوب به شهرستان نطنز و از طرف غرب به گلپایگان و محلات منتهی می‌ شود.

یاداشت از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/  س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار