در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در دی ماه ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در دی ماه ۹۶ رخ داد، می پردازیم.

جشنواره موسیقی فجر مهمترین رویداد دی ۹۶ و شاید کل سال بود. تمامی اخبار موسیقی به این رویداد بازمی گشت و حواشی فراوانی به این فستیوال اختصاص داشت. از جمله این حواشی، بلیت کنسرت های کلاسیک، سنتی و تلفیقی خیلی زودتر از کنسرت های پاپ فروخته شد. گروه گره با بلیت فروشی در ۴۰ دقیقه رکورددار شد.

در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، سالن ایرانیان به جای نمایشگاه بین المللی میزبان اهالی موسیقی و هواداران هنر اول بود. این در حالی است که این سالن کیفیت لازم برای برگزاری کنسرت و حتی پخش صدای خواننده نداشت. این سالن پیش از این سالن وزنه برداری بوده است. همچنین تنها یک کنسرت در برج میلاد برگزار شد که این موضوع نشان می دهد، امسال برگزار کنندگان جشنواره مشکلات مالی فراوانی داشتند. نوربخش هم به این موضوع اشاره کرد. حضور برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و همچنین خوانندگان جشنواره اولی در این فستیوال از جمله اتفاقات مثبت بود. خوانندگان ارکستر ملی، سالار عقیلی و محمد معتمدی بودند. به دلیل وقوع حادثه سانچی از میانه جشنواره کنسرت ها با یک دقیقه سکوت و ادای احترام به درگذشتگان این حادثه آغاز می شدند.

از حواشی جشنواره که بگذریم، انتشار آلبوم حرمان، از دیگر رویداد های مهم بود. خواننده این آلبوم امید نعمتی بود که خود خواننده گروه پالت است. آلبوم موسیقی «حرمان» به آهنگسازی صادق تسبیحی و امید نعمتی و تهیه کنندگی احسان رسول اف از روز چهارشنبه بیستم دی ماه در قالب اولین اثر مستقل خوانندگی امید نعمتی روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم شامل ۱۰ آهنگ با اشعاری از حافظ، حمید مصدق، حسین منزوی، نادر نادرپور، مهدی اخوان ثالث و تعدادی دیگر از شاعران است که به خوانندگی امید نعمتی، آهنگسازی خود او و صادق تسبیحی تولید شده است. ضمن اینکه صادق تسبیحی در این اثر نقش تنظیم کننده را نیز به عهده داشته است. «دوردستان»، «پریشانی»، «بازگشت»، «یاد مهتابی»، «حرمان»، «ترن»، «مجنون خیابان ها»، «می سپارمت به باد»، «فراموشی‌ها»، «از دریچه تاریک» قطعاتی هستند که در این آلبوم برای علاقه مندان ارائه شده است. آلبوم حرمان در کنسرت جشنواره نعمتی اجرا شد.

شش ماه به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی مانده بود و در جلسه‌ای مشترک بین بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال، مقرر شد ارکستر سمفونیک و ملی ایران موسیقی ترانه تیم ملی در جام جهانی روسیه را اجرا کند. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی گفت که انتخاب خواننده، ترانه سرا و آهنگساز این اثر به عهده این نهاد فرهنگی در کشور گذاشته شده است. این که فدراسیون ساخت سرود ملی را به بنیاد رودکی یعنی فعال موسیقی سپرده است، در نوع خودش جالب توجه است.

دور مقدماتی هزار صدای سنتی به پایان رسید. در این برنامه «پیمان سلطانی» به عنوان کارشناس آهنگسازی و نوازندگی، «پری ملکی» به عنوان کارشناس آواز و «اسماعیل امینی» به عنوان کارشناس شعر و ترانه آثار را داوری می کنند. دو برنامه باقی مانده بخش سنتی هزارصدا، چهارم بهمن ماه و دوم اسفندماه، نیمه نهایی این برنامه برگزار خواهد شد و دور نهایی برای انتخاب بهترین گروه نیز، فروردین یا اردیبهشت سال 1397 برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام/

 

در دی 96 چه اتفاقاتی در حوزه موسیقی ایران رخ داد؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار