رئیس اداره صید شیلات بوشهر استان بوشهر گفت: رعایت نکردن صید مسئولانه در ۱۷ سال اخیر باعث شده تا میزان صید ماهی مرکب در آب‌های این استان ۷۸ درصد کاهش یابد.

صید ماهی مرکب در آب‌های بوشهر ۷۸ درصد کاهش یافتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  منصور پاپری گفت: براساس آمار‌های موجود میزان صید ماهی مرکب در سال ۱۳۷۸ در آب‌های استان بوشهر ۱۵۰۰ تن بود که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۳۳۷ تن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با وجود اقدامات شیلات در کنترل صید غیرمجاز و خارج از فصل، استاندارد سازی ادوات صید و حفاظت از زیستگاه‌های ماهی مرکب، اما صید این گونه در ۱۷ گذشته به دلیل پایبند نبودن صیادان به انجام صید مسئولانه، ارزش اقتصادی و شدت تقاضای برای این آبزی در بازار‌های صادراتی ذخایر آن با کاهش شدید روبرو شده است.

ماهی مرکب از آبزیان کفزی خلیج فارس است که به دلایل شرعی در ایران مصرف خوراکی ندارد.

قیمت عمده فروشی این آبزی در مراکز تخلیه صید هر کیلوگرم ۲۵۰ هزار ریال و ارزش صادراتی آن ۶ دلار است.

براساس اعلام پژوهشکده میگوی کشور صید ماهی مرکب از روز دوشنبه هفتم اسفندماه جاری در آب‌های استان بوشهر آزاد اعلام شده است.

طبق آیین نامه صید ماهی مرکب آغاز و پایان فصل صید این آبزی توسط پژوهشکده میگوی خلیج فارس اعلام می‌شود.

با توجه به اینکه ۲ منطقه 'اولی' (شهرستان دیر) و 'امام حسن' (شهرستان گناوه) از مناطق مهم تخم ریزی ماهی مرکب است به کار بردن هرگونه ادوات در این ۲ منطقه تا شعاع سه مایلی ممنوع است.

در هفته نخست پس از آزاد سازی صید ماهی مرکب در آب‌های استان بوشهر در سال جاری حاصل کار صیادان در مجموع ۶۰ تن صید بوده است.

صید ماهی مرکب که در اصطلاح محلی بوشهر 'خساک' نامیده می‌شود، با نوعی قفس سیمی به نام 'گرگور' انجام می‌گیرد.

این ماهی در ایران مصرف صنعتی و دارویی دارد، به همین دلیل بیشتر صید آن به خارج صادر می‌شود.

انتهای پیام/م

کاهش ۷۸ درصدی صید ماهی مرکب در آب‌های بوشهر 

برچسب ها: صادرات ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.