مشاطه خلاق هنر عروس باغهای ایرانی را با جذابیت باغ های بهشتی بر تخت جواهرنشان تاریخی کاشان آراسته و شهرت جهانی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرپنجه هنر غیاث‌الدین جمشید کاشانی در باغ فین کاشان بعنوان نمونه كامل با‌غ‌سازی ايرانی تاج شهرت و جذابیت عروس باغ های ایرانی را به آن بخشیده است.

باغ فين از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی به شمار می رود كه از آن به عنوان نمونه كامل با‌غ‌سازی ايرانی يادمی شود.

مشاطه هنر آنچنان شهر کاشان را با عروس باغ‌های ایرانی تمثیل و نمود عینی از باغ‌های بهشتی در این گستره کویری آراسته‌است که چشم هر بیننده و گردشگر از زیبایی‌های بی‌نظیر آن مفتون می‌شود.

الماس‌ نام امیر صدارت، سیاست، شریعت، حکمت، دانش و خردورزی میرزامحمدتقی خان امیرکبیر نیز شهرتی دیگر از این باغ بلند آوازه است که چون گوشوار جواهرنشان بر رخ باغ می درخشد.

طنین‌ گام‌های امیرکبیر در باغ

هنوز گام‌های امیرکبیر بزرگ‌مرد عرصه سیاست،دین، دانش و خردورزی از سنگفرش باغ در گوشت طنین‌می‌اندازد.

حوض‌های فیروزه‌ای، صدای موزون فواره‌های آب، سروهای چند ده ساله، معماری شاه‌نشین و  کوشک صفوی، حوض جوش و چشمه سلیمانیه آن چنان بوم جادویی از لطافت و زیبایی هنر معماری ایرانی را در نگاه چشمانت قاب می‌کند که زلال آرامش را در جام جانت می‌ریزد.

کارشناس میراث فرهنگی ، باغ تاریخی فین کاشان را بهترین نمونه خلق فناوری با طراحی بی نظیر و هندسی باغ از کامل ترین فضاهای باغ ایرانی است.

مجید جعفری معتقد است: سامانه آبرسانی دقیق و منحصر به فرد باغ بعد از تقسیم به چند صورت (راکد ، روان ، جوششی و فورانی) و نحوه تنظیم فوران فواره های جوی های آن جذابیت دیگری از مهندسی‌زیبا و چشم نواز باغ فین است که همواره قاب عکس خاطره انگیز گردشگران و مسافران می شود.

جلوه‌گری مشاطه خلاق هنر با عروس باغ های ایرانی در فین کاشان

قدمت باغ به آل بویه یا دیلمی می‌رسد

باغ تاریخی فین کاشان از مجموعه‌ باغ‌های مهم ایران است که برپایی آن به آل بویه یا دیلمی می‌رسد.

به گفته این کارشناس، باغ فین کاشان، یکی از 9 باغ تاریخی ایرانی است که علاوه بر ثبت ملی در تاریخ 15 آذر 1314 خورشیدی به شماره 238 توسط یونسکو نیز در سی و پنجمین اجلاس جهانی در پاریس خرداد ماه سال 1390در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 باغ تاریخی فین کاشان با مساحتی حدود 24هزارمتر مربع ،یکی از زیباترین باغهای ایرانی شامل قسمت های مختلفی مانند عمارت سردر،کوشک صفویه ،(شتر گلوی صفویه)،کوشک قاجاریه، حمامهای صفویه و قاجاریه، موزه ملی وخلوت کریم خانی است».

باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است چند سالی است که به لحاظ دارابودن ارزش‌های برجسته جهانی سال 2011 (تیرماه 1390) در قالب پرونده زنجیره‌ای 9 باغ ایرانی ،دو باغ در هند و یک باغ در پاکستان با شماره ثبت 1372 با کسب پنج معیار از شش معیار فرهنگی در دستورالعمل کمیته میراث جهانی به عنوان نخستین پرونده زنجیره ای ای به ثبت نیز یونسکو رسیده است.

جلوه‌گری مشاطه خلاق هنر با عروس باغ های ایرانی در فین کاشان

باغ فین کاشان یکی از 9 باغ ثبت شده در هفت استان کشور

بنا به اظهار این کارشناس میراث فرهنگی، 9 باغ ثبت شده (در هفت استان کشور)به ترتیب پاسارگاد و ارم در شیراز، چهل ستوان اصفهان، باغ فین کاشان، باغ عباس آباد بهشهر در استان مازندران، باغ شازده کرمان، باغ دولت آباد و پهلوان پور در یزد ، باغ اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی و سه باغ تاج محل در آگرا در هندوستان، آرامگاه همایون در دهلی نو و باغ شالیمار در لاهور پاکستان است.

جعفری وسعت باغ فین کاشان را افزون  بر ۲۳ هزار مترمربع اعلام می کند که «شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌ و آب اساسی‌ترین عنصر در آن بوده‌است

شاه‌نشین، خلوت کریمخانی، کوشک، حوض خانه صفوی، حمام صفویه و قاجاریه، حوض جوش، شترگلوی فتحعلی شاه، جوی‌ها، بنای سر در و موزه ملی از جمله بخش‌های باغ فین کاشان است».

باغ فین کاشان عروس باغ های ایرانی نمود عینی باغ های بهشتی بر روی زمین، نمونه خلق  فناوری با طراحی بی نظیر و هندسی باغ، کاملترین فضاهای باغ ایرانی با رویدادهای سیاسی و اجتماعی از خلق با شکوه انسان در تعامل با طبیعت است.

 

گزارش ازحرمت سادات متولی

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.