کارشناس امور اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی ابزاری برای استفاده هرچه بهتر از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها است و به معنای در تنگنا قراردادن مردم در سختی نیست.

اقتصاد مقاومتی ابزاری برای استفاده هرچه بهتر از فرصت‌ها استشهرام ابراهیمی کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ریشه‌یابی مشکلات موجود در اقتصاد کشور، اظهار کرد: شوک‌های ناگهانی در اقتصاد انعکاسی از مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف است، اینکه در بخش‌های مختلفی همچون مسکن، ارز، طلا و غیره تلاطم‌های بسیاری دیده می‌شود، یعنی در اقتصاد کلان ضعف‌های بسیاری وجود دارد که اینگونه بی ثباتی بر جو جامعه حاکم شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه ۳۰ درصد مشکلات حاضر  به علت وجود  مشکلاتی ناشی از تحریم‌هاست، تصریح کرد: در نگاه نخست ۳۰ درصد مقداری اندک به نظر می‌آید، اما همین میزان در بحث کلان‌ تأثیری چشمگیر در تمام بخش‌ها به ویژه اقتصاد دارد.

کارشناس امور اقتصادی، افزود: بیان جملاتی همچون اینکه "برجام بلاتکلیف است" به خودی خود اثر بسیاری در اقتصاد می‌گذارد، چرا که تأثیر جو‌های اجتماعی و فرهنگی در اقصاد، امری انکار ناپذیر به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد کشور را تقویت کنیم تا مسائل خارجی کمترین اثر را بر روی آن بگذارد، گفت: مقاومتی کردن اقتصاد بزرگترین راهکاری است که در این برهه زمانی می‌توان از آن بهره برد.

ابراهیمی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ابزاری برای استفاده هرچه بهتر از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها است و به معنای در تنگنا قراردادن مردم در سختی نیست.

کارشناس امور اقتصادی، افزود: اکنون برخی از کشور‌ها همانند آذربایجان علاقه به ایجاد ارتباط و مراوده با ایران را دارند، اما تاکنون از ظرفیت‌های موجود در کشور  استفاده‌ای نبرده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر سیاست‌های کلی ابلاغی دولت و برنامه‌های توسعه، به دور از سلیقه انجام شود، می‌توانیم مقابل بسیاری از چالش‌ها همچون "قاچاق سازمان یافته" مبارزه و ایستادگی کنیم.

کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: متأسفانه هر سال شاهد وجود قاچاق چشمگیری در کشور هستیم، اما باز هم مسئولان به بیان شعار‌هایی مبنی بر مبارزه با قاچاق اکتفا می‌کنند و اقدام اساسی و سازنده‌ای  برای ریشه کن شدن آن انجام نمی‌دهند. اگر به برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون برای رشد اقتصادی تدوین شده است به خوبی عمل کنیم، شاهد توسعه در تمامی بخش‌ها می‌شویم.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه توجه به حوزه مشاغل نوین می‌تواند راهگشای بسیاری از موانع باشد،گفت: اکنون سه هزار شرکت دانش‌بنیان تأسیس شده اند که به علت موانع اقتصادی کشور این شرکت‌ها به مرحله عملیاتی نرسیده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار