معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

۲۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند/ بیکاری زنان ۳ برابر مردان استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آئین امضای تفاهم نامه مشترک وزارت علوم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که امروز برگزار شد، گفت: این تفاهم نامه نقشه راه کار میان 2 دستگاه وزارت علوم و معاونت امور زنان و رئیس جمهور را مشخص می کند تا حضور زنان در عرصه های مختلف علمی بهبود و افزایش یابد.

وی ادامه داد: موضع همکاری میان معاونت زنان و خانواده و وزارت علوم بسیار زیاد است و تحقق برنامه های رئیس جمهور در زمینه علوم و بهبود وضعیت زنان ایجاب می کند که این 2 دستگاه همکاری های بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

ابتکار افزود: در چهار دهه گذشته زمینه برای آموزش زنان در دوران دبستان و دبیرستان در آموزش عالی ارتقا یافته است، به طوریکه میزان دختران بازمانده از تحصیل در کشورمان بسیار کم شده است و در آموزش عالی هم جهش بسیار خوبی داشته ایم.

جایگاه زنان در آموزش عالی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب توفیقات بیشتری در زمینه آموزش عالی به دست آورده ایم، به طوریکه در برخی رشته ها، قبولی دختران تا 65 درصد رسیده است، امروزه هم آمار به خوبی نشان می دهد که دختران از پسران در بسیاری از رشته ها به جز مهندسی پیشی گرفته اند.

ابتکار مطرح کرد: امروز به خوبی می توان دید در زمینه ورزش هم دختران دانشجوی ما بسیار موفق عمل کرده اند و توانسته اند در صحنه های بین المللی هم به رتبه های بالاتری دست یابند.

وی گفت: در  آموزش عالی زنان در جایگاه های هیئت علمی هم به رشد مطلوبی رسیده اند، به طوریکه 27 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم اختصاص به خانم ها دارد و خوشبختانه این را هم می توان دید که دوران مسئولیت منصور غلامی در وزارت علوم هم شاهد رویکرد و تحولات بسیار مطلوبی در زمینه آموزش عالی بوده ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه، تکالیفی داریم که فرصتی برابر میان زنان و مردان باید باشد، ما کمتر موردی را داشته ایم که فرصت ادامه تحصیلی از بانوان کشورمان گرفته باشد ولی بازهم نظارت بر این امر واجب است.

30 درصد مدیریت نهادها باید در اختیار بانوان قرار بگیرد

ابتکار گفت: همچنین رئیس جمهور هم ابلاغ کرده که 30 درصد از مدیریت نهادها در سطوح مختلف با در نظر گرفتن کارآمدی در اختیار بانوان قرار بگیرد.

وی از مطالبه رئیس جمهور در امور زنان گفت و اضافه کرد: مطالبه رئیس جمهور این است که حضور بانوان باید در دولت پررنگ تر شود و نگاه متعادل جنسیتی و فرصت های برابر وجود داشته باشد که این مسئله  نیازمند برنامه ریزی است.

ابتکار گفت: باید به  مسئله خانواده توجه بسیار زیادی داشته باشیم، چراکه خانواده یکی از نهاد های پر ارزش در کشور محسوب می شود و اگر به این زمینه توجه داشته باشیم در بحث مهارت های فردی و خودشکوفایی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: امروزه بخشی از مسئله مهارت ها در کشور اشتغال است، به طوریکه آمار بیکاری در میان دختران فارغ التحصیل دانشگاهی 2 تا 3 برابر مردان است که این مسئله مورد تایید رئیس جمهور بوده و امیدواریم بتوانیم مهارت های کاری دانشجویان را در کنار درسشان افزایش دهیم.

ابتکار گفت: ما با معاونت علمی ریاست جمهوری هم تفاهم نامه ای امضا کرده ایم تا شرایطی برای کارآفرینی دختران در عرصه دانشگاهیان فراهم شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از اواسط دهه 80 رشته مطالعات زنان و خانواده هم در بیشتر دانشگاه ها شکل گرفته و تحولات خوبی داشته ولی فراز و نشیب هم دارد، بیان کرد: امیدواریم این مسئله به خوبی پیش برود تا مسئله عدالت جنسیتی رعیایت شود، پژوهش ها می تواند در این زمینه کمک کند.

ابتکار در پایان یادآور شد:  چه کسی می گوید تفکیک جنسیتی می تواند به تعمیق باورهای دینی کمک کند و آسیب ها را کم کند؟، این مسئله پشتوانه ای از نظر دینی، علمی و اجتماعی ندارد و سلیقه ای است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار