چندی است آموزش و پرورشی ها از توجه ویژه به دوره ابتدایی و حفظ شور و حال کودکی در دانش آموزان خبر می دهند، تا جایی که حذف آزمون ورودی و افزایش نشاط در مدارس را جزو این برنامه ها می دانستند و حذف پیک نوروزی هم می توان یکی از این برنامه ها محسوب کرد، اما انگار مقاومت در برابر این تغییرات که بارها وزیر آموزش و پرورش هم به آن اشاره داشته در حذف پیک نوروزی و مشق عید پابرجاست و شرایط مدارس به گونهای دیگر و برخلاف الزامات آموزش و پرورشیها برای دانش آموزان رقم می خورد.
حکیم زاده درباره حذف پیک های نوروزی روش جایگزینی را اعلام کرده بود که بر این مبنا قرار شد داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی به انتخاب دانش آموز در دوران نوروز به عنوان کار دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد، هرچند این مسئله به عنوان یک طرح قابل قبول واقع شده بود اما از گوشه و کنار اخباری مبنی بر دادن تکالیف نوروزی به دانش آموزان به گوش می رسد تکالیفی که شاید در قالب پیک نوروزی مطرح نباشند اما انجام آن برای دانش آموزان از سوی مدرسه اجباری اعلام شده است و مجموعه سوالات به گونه ای است که در بهترین شرایط تمامی ایام تعطیلات دانش آموزان را به خود درگیر می کند واین مسئله در حالی رخ میدهد که معاون آموزش ابتدایی به دفعات موضوع خداحافظی پیک های نوروزی را مطرح کرده است، اما همچنان تخطی از این موضوع به چشم می خورد.
حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره دادن تکلیف نوروزی به دانش آموزان عنوان کرد: هیچ مدرسه ای حق ارائه تکالیف نوروزی به دانش آموزان را ندارد و بر اساس طرح عید و داستان فقط باید دانش آموزان به انتخاب خود یکی از سه فعالیت داستان خوانی، داستان گویی یا داستان نویسی را انجام دهند و هیچ استثنائی در این مورد وجود نداشته است و قانونی لازم الاجرا برای تمام مدارس محسوب می شود.
وی تاکید کرد: اگر مدرسه ای خلاف این موضوع عمل کند تخطی از دستورالعمل محسوب می شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و خانواده ها و دانش آموزان می توانند موارد تخلف را به ادارات آموزش و پرورش، ادارات کل وحتی از طریق پرتال معاونت آموزش ابتدایی در قسمت تماس با ما منعکس کنند تا موضوع را بررسی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: حق انتخاب برای اجرای طرح داستان با دانش آموز است و معلمان نباید تقسیم بندی در این مورد داشته باشند یا اینکه انجام هر سه فعالیت از آنها درخواست شود .
حکیم زاده از با تاکید بر اینکه نباید از قالبی خاص برای داستان نویسی استفاده شود، گفت: مواردی مانند اینکه داستان چند صحفه باشد یا چه موضوعی داشته باشد، هرگز مورد قبول نیست و ترجیحا داستان ها به سلیقه دانش آموزان باشد و از تحمیل کتاب داستانی خاص اجتناب شود.
وی یادآور شد: در این طرح هدف به رسمیت شناختن آزادی عمل دانش آموزان و پرورش خلاقیت و مهارت های خواندن، نوشتن و صحبت کردن است بنابراین نباید با تعیین قالب های از پیش تعیین شده این اصل مهم تحت تاثیر قرار گیرد.
انتهای پیام/