گردشگری از بزرگترین صنایع اقتصادی جهان است که ضمن اشتغالزایی، می‌تواند چرخه اقتصادی سایرحرفه‌ها را نیز رونق بخشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به اعتقاد کارشناسان با ورود هر گردشگر به مازندران ۳ فرصت شغلی بوجود می‌آید که براین اساس ضرورت توجه مسئولان وسرمایه گزاران به این بخش بیش ازپیش خواهد بود.

مازندران نیز با استفاده ازهمین ویژگی‌ها مانند دارا بودن یک اثر جهانی (باغ عباس آباد بهشهر) وبیش از ۷۰۰ اثرملی ثبت شده درفهرست آثارمیراث فرهنگی کشورو دیگرظرفیت‌ها، همواره میزبان مسافران و گردشگران زیادی ازنقاط مختلف کشور بوده است.

اقامت ۵۱ میلیون نفر شب از آغاز امسال تاکنون در مازندران

حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اینکه نوروز ۹۶ بیش از ۱۲ میلیون نفرشب اقامت در مازندران ثبت شد گفت: پیش بینی می‌شود آمار اقامت مسافران نوروز ۹۷ در استان افزایش یابد.

وی افزود: مازندران با ظرفیت ۸۵۰ هزار نفر شب اقامت در هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، زائرسرا‌ها و پلاژ‌های ساحلی آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

پارک ملی خشکه داران

درکیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس به بعد از شهر عباس آباد و قبل از سلمانشهر درکنار جاده واقع شده و تنها ۱۲۰ متر باد ریا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران با مساحت تقریبی ۲۶۰۰۰۰۰ مترمربع مساحت بشمارمی رود.

انواع مختلف گونه‌های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انوع مهم شمشاد، ازگیل جنکلی و یاس وحشی می‌باشد گونه‌های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در قدیم در آن می‌زیستند و درحال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دارغاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک می‌باشد.

خشکه داران با شرایط مذکور و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهر‌های توریستی و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای اجرای تور می‌باشد درحاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقابل محققان و دانش پژوهان است با هماهنگی اداره محیط زیست می‌توان از این جاذبه بازدید کرد.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

دشت دریاسر

جاده آسفالته دو هزار از سه راهی خرم آباد و قبل از پل چشمه کیله آغاز و با عبور از شهر خرم آباد و دو راهی لتاک و پارک چالدره با طی مسافت ۴۰ کیلومتر به کلیثم می‌رسد از این نقطه در شرق جاده با صورت پیاده در حدود ۵/۱ ساعت در مسیر صعود به قله سیالان دشت زیبای دریا سر وجود دارد.

این منطقه ۲۰۰۰۰۰ متر مربغ مساحت دارد، ارتفاع دشت از این صحرا ۱۸۰۰ متر بوده و به این خاطر در تابستان دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. وجود کو‌های زیبای هر تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا، کوه‌های پوشده از گیاهان، چشمه‌ها و رود‌های پر آب دریاسر را بعنوان یکی از جاذبه‌های منحصر بفرد کشور معرفی می‌کند.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

منطقه ییلاقی سه هزار

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عیور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دو راهی لتاک در جانب شرقی وارد یک جاده خاکی می‌شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدا می‌کند دره سه هزار منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم انداز‌های بدیع، چمنزارها، جنگل‌های مرتفع و جلگه ای، روددخانه پر آب سه هزار یک مانده است آب و هوای مطبوع به همراه آبشاره‌ها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه برای گروه‌های توریستی مشتاق آرامش و طبیعت کاملاً ایده‌آل است.

پس از طی کردن مسافتی  در حدود ۳۵ کیلومتر با وسیله نقلیه در صورت ۳۰ کیلومتر پیاده روی در دو کیلومتری شمال شرق روستای میان رود در غرب رودخانه پرور آب معدنی شلف قرار دارد که Ch مواد قلیایی، نمکی، آهکی، فسفر، اکسید آهن، سیلیس، پتاس، آلومین، کلر، سود، کربنات، منیزیم و اسید سولفوریک تشکیل شده و با دارا بودن خواص طبی فراوان برای درمان بیماری‌های مختلف، نظیر امراض کلیوی سوء هاضمه و نقرس، امراض جلدی و درد روماتیسم مفید است این آب معدنی به همراه مناظر زیبای طبیعی اطراف مورد علاقه ورزشکاران و طبیعت گردان است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

غار دانیال

این غار زیبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد سلمانشهر در ۳۰ کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی کناره چالوس به تنکابن قرار دارد این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیال از وسط شهر و از خیابان میانی شهر و محور ارتباطی در محل میدان مرکزی شهر جدا و وارد خیابان دری گوشه می‌شود این خیابان در ادامه از شهر خارج و به طرف جنوب و دامنه‌های زیبای البرز ادامه پیدا می‌کند و در خاتمه به روستای چاری می‌رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می‌یابد کل فاصله تنکابن تا آخر روستای چاری ۴ کیلومتر بوده و ازمحل با پای پیاده به یک ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات یلاع و زیبا و جنگلی به دهانه غار رسید.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم در داخل آن جاری است مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی دارد پهنای غار از ۲ تا ۵ متر متغیر است و طول آن نامعلوم است و به گفته بومیان به ۶۰۰۰ مترمی رسد شباهت زیادی بین این غار و غار علیصدر وجود دارد این محل برای اجرای تور برای هر گروه سنی جالب و دلپذیر است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

پارک جنگلی چالدره

در ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار و درکنار جاده قرار دارد و مسیر آسفالت بوده و پارک زیبای چالدره با ۹۴ هکتار مساحت در میان دلتای دو رود سههزار و دو هزار و محل اتصال آن‌ها قرار دارد این پارک با پل پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، اب و برق، الاچیق از امکانات پارک چالدره می‌باشند طرح‌هایی برای توسعه این پارک در دست اجرا است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

آبشار فرهاد جوی

جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می‌شود پس از عبور از خرم آباد به مساحت ۲ کیلومتر به منطقه قلعه گردن می‌رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش می‌گذارد.

این محل با تنکابن ۸ کیلومتر فاصله دارد در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب و لمرود را به رود سه هزار ملحق می‌کند آبشاری ایجاد شده که ده متر ارتفاع دارد و تا ۵۰ متر قابل افزایش است در جمع محیطی زیبا برای اتراق مسافران بوجود آمده است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

آب گرم معدنی فلک ده

این مکان بکر در لیر سر قرار دارد، مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد، از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راعی سه هزار و لیر سر وجود دارد که از این محل جاده بصورت خاکی ادامه پیدا می‌کند کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلکده ۳۳ کیلو متر است.

آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه‌های مختلف توریستی بسیار جالب است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

برج لاجیم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در جنوب شرقی زیراب در شرق جاده سوادکوه به قائمشهر در منطقه‌ای جنگلی و در کنار روستای لاجیم قرار دارد. این اثر معماری ارزشمند متعلق به قرن پنجم هجری است.

این برج که در روستای لاجیم منطقه سوادکوه واقع شده، سهواً به مقبره امامزاده عبدالله معروف است.

ساختمان آن به شیوه مدور با گنبدی مخروطی شکل و در نهایت ظرافت و سادگی ساخته شده است.

درقسمت فوقانی، دو کتیبه آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی نصب شده که برابر مفاد کتیبه کوفی (مورخ ۴۱۳ هـ. ق) این بنا مدفن "کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار بن عباس" است. بنای مزبور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی که در سال ۱۹۳۳ میلادی به بازدید برج لاجیم آمده می‌نویسد: در داخل این حصار چند تل است که نشان می‌دهد این قلعه در واقع شهر مستحکمی است این محل که در قلب جنگل انبوه و دور هنگامه شهر‌ها واقع شده است. مسلماً قرارگاه مهم یکی از سرکشان یا پناهگاه استوار یکی از پادشاهان مخلوع بوده است که به امید بازگشت وقت مساعد در آنجا بدور از آسیب خصم در امان می‌داشته است.

شخصیت مدفون در برج (کیا ابوالخوارس شهریار) از خاندان باوندیان بوده که در فاصله سقوط سلسله باوندیان اول و به قدرت رسیدن مجدد خاندان آل باوند پس از اشغال ناحیه آمل به دست قابوس وشمگیر به منطقه کوهستانی لاجیم پناه برده است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

پل ورسک

این پل در زمان رضاشاه، بر روی دره ورسک منطقه سوادکوه ساخته شد و در زمان جنگ جهانی به پل پیروزی معروف شد.
پل ورسک با دهانه‌ای به طول ۶۶ متر و ارتفاع ۱۱۰ متر یکی از بزرگترین شاهکار‌های مهندسی طول خط آهن شمال است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

قلعه کنگلو

این قلعه به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری در جنوب شرقی دوآب (منطقه سوادکوه) درنزدیکی روستای کنگلو بر بالای صخره‌ای قرار دارد که قسمت اعظم آن با گذشت زمان وعوامل مخرب جوی از بین رفته است.

نمای خارجی قلعه را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که درقسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده بانی تشکیل شده است. فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

محله قدیم آلاشت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محله قدیمی آلاشت، زادگاه رضاشاه سرسلسله دودمان پهلوی در ۱۸ کیلومتری زیرآب (منطقه سوادکوه) قرار دارد. آلاشت در منطقه‌ای کوهستانی وجنگلی واقع شده و خانه‌های آن اغلب از خشت خام ساخته شده و بام آن‌ها نیز با تخته پوش پوشانده شده است.
کوچه‌های این محله، باریک، سنگی و شیب تندی دارند. آلاشتی‌ها هر محله از دهشان را به نامی می‌شناسند. زادگاه پهلوی اول در محله پهلوان خلیل قرار دارد که ساختمان آن در اصل دو اشکوبه بوده است.

اشکوب فوقانی آن در اثر زلزله فرو ریخته بود که دردوران پهلوی دوم به وسیله سازمان سابق میراث فرهنگی به همان سبک اولیه تجدید بنا شده است. این خانه امروزه به عنوان کتابخانه عمومی شهر آلاشت مورد استفاده مردم و جوانان قرار می‌گیرد.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

دریاچه شورمست

تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است.
این دریاچه در ۵/۵ کیلومتری شهر پل سفید واقع شده است. درختان کهن‌سال و بلند قامت توسکا در اطراف آن منظره رویایی را به وجود آورده است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

سه خط طلا

راه‌آهن معروف به سه خط طلا در سه کیلومتری بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده خطوط راه‌آهن و با پل‌ها و تونل‌های زیبا در سه خط به موازات هم مشاهده می‌شود.

این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو‌ها به این شکل بنا شده است.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

غار اسپهبد خورشید

این غار در حد فاصل راه‌آهن پل سفید و سرخ‌آباد در ناحیه دوآب وجود دارد. وجه تسمیه دوآب این است که در این منطقه دو رودخانه سولا و عباس‌آباد به هم پیوند می‌خورد. غار بصورت تالار ساده و تقریباً ۱۵ متر است.

جالب‌ترین بخش غار بنا‌های قسمت چپ راهرو است که نسبتاً سالم مانده و با دقت در آن‌ها میتوان به وضع معماری این دژ دیمی پی برد.

در کنار دهانه راهرو پلکانی است که پس از خاکبرداری آن به یکی از شاهکار‌های ساختمانی غار بر می‌خوریم.

این راهرو به عرض ۱۵/۱ و دارای هفت پلکان به ارتفاع ۱۷ سانتیمتر است و پله ششم پاگرد است و از آنجا به گردش به چپ داخل بنا‌های فوقانی می‌شدند.

عید دیدنی مسافران نوروزی از جاذبه‌های تفریحی مازندران

مازندران آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران از دی امسال فعالیت‌های خود را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در بخش‌های مختلف مانند امداد و نجات، بهداشت و درمان، امنیت، تنظیم بازار، اسکان و سایر موارد آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسکان در این استان امسال با ۷ درصد افزایش به ۸۴۴ هزار نفرشب اقامت رسیده است افزود: ۱۴۸ پایگاه انتظامی برای ایام نوروز در این استان مستقر شده اند.

حسنی گفت: ۱۰۴ پایگاه، ۵۰ پست ایمنی و سلامت، ۲ مرکز امداد هوایی، ۴۳ داروخانه شبانه روزی در ایام نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند گفت: ۶۰ ناظر تاسیسات گردشگری شامل خدمات اقامتی و پذیرایی و دفاترگرشگری، ۲۸۰ بازرس اداره کل صنعت و معدن و تجارت این استان به همراه ۱۶۴ نیروی افتخاری و مردمی در این ایام فعالیت دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: نوروز پارسال بیش از ۱۲ میلیون نفرشب و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۱ میلیون نفرشب در در این استان اقامت داشتند.

گزارشی از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.