حوزه آموزش عالی در اردیبهشت ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از کسب مقام اول دانشگاه تهران در میان دانشگاه‌های جامع تا شکاف عمیق سند آموزش ۲۰۳۰ با اسناد بالادستیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داریم در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار نخستین سال 96 آشنا شوید.

تصویب اعتبار ارتقای رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در سال گذشته بحث رتبه‌بندی خوابگاه‌ها مشخص شد و نرخ‌های اجاره بهای خوابگاه‌ها بر اساس وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: اجاره خوابگاه‌های کشور برای سال جاری بر اساس رتبه‌بندی‌شان طبق بخشنامه سال گذشته از دانشجویان اخذ می‌شود و در این راستا امسال خوابگاه‌های درجه یک و دو به میزان ۱۵ درصد، خوابگاه‌های درجه سه ۱۰ درصد افزایش داشته و خوابگاه‌های رتبه چهار و پنج امسال هیچ افزایشی نداشته است.

یزدان مهر تاکید کرد: کلیه خوابگاه‌های دانشگاه‌ها برای ترم آینده هیچگونه افزایش اجاره‌بها ندارند و اجاره آن‌ها همگی بر اساس تعرفه همین ترم است.

عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی مغفول مانده است

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:در سال‌های گذشته نسبت به هدفمند شدن طرح‌های تحقیقاتی تاکید زیادی می‌شد. بر این اساس دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عمدتا نتایج طرح‌های تحقیقاتی خود را در قالب مقالات علمی چاپ می‌کنند، ولی متاسفانه نسبت به عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی غفلت شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح‌های کاربردی و سازمان‌های حامی از برنامه‌ها و توسعه علمی کشور از موفقیت خوبی برخوردار بوده اند و دستاورد‌های علمی پژوهشی به منظور تجاری‌سازی هدایت شده و سعادت و رفاه جامعه مدنظر قرار گرفته است.

دانشگاه تهران رتبه اول دانشگاه‌های جامع ایران را کسب کرد

سهیل واشقانی فراهانی مدیر پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش با اشاره به ارتقاء رتبه این دانشگاه نسبت به سال گذشته در میان دانشگاه‌های جامع کشور از ۴۷ به ۳۷ بیان کرد: بر اساس آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC؛ رتبه بندی سال ۹۵ - ۹۴ دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور، دانشگاه تفرش رتبه ۳۷ دانشگاه‌های جامع ایران را بدست آورده است.

وی ادامه داد: ISC دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را برای پنجمین سال متوالی به صورت رسمی بر اساس ۲۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی رتبه بندی کرد که دانشگاه تفرش این موفقیت را کسب کرده است.

شرکت ۵۰ هزار نفر در کاردانی فنی و حرفه‌ای

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ظرفیت پذیرش در دوره‌های کاردانی نظام جدید فنی و حرفه‌ای سال ۹۶ بیش از ۲۹۴ هزار نفر است و تاکنون ۵۰ هزار نفر در این دوره‌ها ثبت نام کردند.

شکاف عمیق سند آموزش ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد سند ۲۰۳۰ را در متن برنامه‌های خود قرار دهد، فاصله و شکاف عمیقی را با اسناد بالادستی خواهیم داشت و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در انزوا قرار می‌گیرد.

نیلی احمد آبادی عنوان کرد: در دانشگاه‌ها این سند به گونه‌ای است که از زمان‌های قبل پیامبر هم با این حدیث زگهواره تا گور دانش بجوی را تبلیغ کرده است و ما باید در کل به این سند افتخار کنیم که از ۱۴۰۰ سال قبل هم پیش از اسلام این موضوع را گفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ مورد تاکید قرار گرفته، دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از همه ابزار‌ها برای تحقق این هدف استفاده کنند.

سلامت تغذیه دانشجویان یکی از اولویت‌های کاری است

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم گفت: با شروع فصل تابستان بخشنامه‌ای درباره بهبود و کیفیت تغذیه دانشگاهیان صادر کردیم و تاکید ما بر این است که باید در این زمینه دقت قابل توجهی شود.

صدیقی عنوان کرد: در این زمینه باید در انتخاب مواد غذایی دانشجویان نهایت دقت به عمل آید و تا حتی المکان از مصرف مواد غذایی فاسد جلوگیری کرد و باید مواد غذایی دانشجویان با نظارت کارشناسان تغذیه و بهداشت انجام گیرد که سلامت تغذیه دانشجویان یکی از اولویت‌های کاری ما در صندوق رفاه است.

افزایش بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها با رقم ۱۰۶ میلیارد تومان

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم گفت:ایجاد برنامه مستقل در بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها با رقم ۱۰۶ میلیارد تومان در جاری در سال ۹۶ صورت گرفت.
وی بیان کرد: ۲۶۷ مورد حمایتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای توسعه فعالیت‌ها و تجیهز و تکمیل ورزشی از سال ۹۲ تاکنون صورت گرفته است.

معاون وزیر علوم گفت: تلاش کارگروه عمران ورزشی با همکاری اداره کل طرح‌های عمرانی و احیا و برگزاری المپیادهای ورزشی و تحت پوشش قرار گرفتن ۳۰ درصد دانشجویان در بخش ورزشهای همگانی از جمله دیگر فعالیتهای وزارت علوم در دولت یازدهم بوده است.

صدیقی عنوان کرد: سال گذشته برنامه تجهیز ۱۰۰ خوابگاه وسایل و تجهیزات ورزشی داشته ایم که ۸۰ درصد آن انجام شده و ۲۰ درصد مابقی نیز در حال اتمام است و امسال نیز مقرر شده تا ۱۰۰ خوابگاه دیگر تجهیز شود.

اعتبار ۴۴۰ میلیارد تومانی برای بهبود شرایط تحصیلی

محمدرضا واعظ مهدوی معاون امور توسعه علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت:۴۴۰ میلیارد تومان برای تأ‌مین شرایط تحصیلی به دانشجویان پرداخت می‌شود که منابع آن از بودجه صندوق رفاه پیش‌بینی شده است.

واعظ مهدوی ادامه داد: تعداد مقالات بالای یک درصد از رشد قابل قبولی برخوردار بوده است و امروزه ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ۸۰ هزار شغل را ایجاد کرده که بر طبق پیش‌بینی‌ها این میزان در سال ۹۶ به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

رشد تولید علم برتر کشور به ۷۰ درصد رسید

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: سهم حوزه مهندسی از کل تولید علم برتر دنیا حدود ۴ درصد است و بعد از آن بیشترین سهم از تولید علم برتر دنیا متعلق به حوزه ریاضیات است که حدود ۳ درصد است.

دهقانی افزود: یک درصد از مقالات دنیا ۱۸ درصد از استنادهای آن را دریافت می‌کنند که تولید علم برتر کشور را تشکیل می‌دهند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: مقالات برتر در بازه ۱۰ سال اخیر توسط پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی. اس. آی به صورت دو ماه یکبار روزآمد و اعلام می‌شود، از همین رو تعداد این مقالات همیشه تغییر می‌کند و ممکن است یک مقاله در یک دوره زمانی در دسته مقالات برتر قرار گیرد و در یک دوره دیگر از این فهرست حذف شود که اساسا مقالات پر استناد یا مقالات برتر بدلیل اهمیت آنها بعنوان شاخصی برای کیفیت علم تلقی می‌شوند.

1000 شرکت دانش بنیان در پارک‌ های علم و فناوری فعال هستند

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:پارک‌های علم و فناوری در کشور ما کمتر از دو دهه است که شکل گرفته به گونه‌ای که در کنار دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شد که از این تعداد ۳۹ پارک به صورت فعال شروع به کار کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: بالغ بر یک هزار شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند و این پارک‌ها از طریق وزارت علوم مجوز گرفته و فعالیتشان را ادامه می‌دهد و بر اساس ضوابط و قوانینی که هیأت امنا برای آن‌ها تعریف می‌کند ادامه کار می‌دهند.

حمایت دانشگاه تهران از بازارهای محلی و منطقه‌ای در حوزه اکوسیستم

محمد صدیقی دامغانی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت:مشارکت مؤثر در توسعه سامانه ملی نوآوری و طراحی و پیاده‌سازی نخستین پارک صنعت و ایجاد سامانه پارک دانشگاهی از فعالیت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بوده است.

وی ادامه داد: مشارکت در فرآیند برنامه‌ریزی دانشگاه تهران، مشارکت در احداث شهر دانش، توسعه و تقویت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از دیگر اقدامات این پارک به شمار می‌رود.

رییس پارک علم فناوری دانشگاه تهران افزود: از مأموریت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این است که در ایجاد یک اکوسیستم کامل نوآوری از دانشگاه‌ها تا بازارهای محلی، ملی و منطقه‌ای حمایت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
آریا وحشی
۰۰:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار