عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: روزی که همراه با محبت خدا و اهل بیت همراه باشد نوروز است.

روزی که یاد خدا و محبت اهل بیت در آن باشد نوروز استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  آیت الله سید احمد خاتمی در جمع زائرین و مجاورین امامزاده یحیی (ع) میامی مشهد افزود: در رابطه با نوروز با دو گروه از روایات مواجه می‌شویم؛ روایاتی که نوروز را نکوهش کرده و به آن بهایی نمی‌دهند و روایاتی که از نوروز تجلیل می‌کنند.

وی افزود: در برخی روایات روزی که نوح بر کشتی سوار شد و نجات یافت، روز عید غدیر و به تعبیر برخی روایات روزی که امام زمان (عج) ظهور می‌کنند نوروز است.

وی با طرح پرسشی گفت: آیا این دو گروه روایات در تناقض با یکدیگر هستند؟ هیچ گاه در کلمات معصومین تناقضی وجود ندارد بلکه با درک درست روایات می‌توان به مسئله پی برد.

امام جمعه موقت تهران به توضیح دو گروه روایات پرداخت و افزود: ما دو نوروز داریم نوروزی که همراه با غفلت از خدا و ببگانگی با ذات اقدسش است مانند نوروزی که کاخ سفید بنیاد نهاده که در آن باستان گرایی، ناسیونالیسم و ملی گرایی شرک آلود به جای دین و خدا قرار گرفته است.

آبت الله خاتمی اظهار کرد: این نوروز مایه نکوهش ائمه معصومین است که غرب به دنبال آن است.

وی در توضیح ملی گرایی شرک آلود گفت: دو نوع علاقه به وطن در ما انسان‌ها وجود دارد؛ علاقه‌ای که ذاتی است به عنوان مثال علاقه فرد به جایی که متولد شده و خدمت در محل تولد خود علاقه به وطن است که بسیار خوب است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اما نوع دیگر وطن پرستی، وطن پرستی است که در آن خدا حذف شده و مردم را از این طریق دور یکدیگر جمع می‌کنند.

آیت الله خاتمی گفت: ما خداپرست هستیم و وطن را در شعاع محبت خدا دوست داریم؛ ما ایران را دوست داریم و جان خود را برای حفظ کشورمان می‌دهیم آنچنان که در هشت سال دفاع مقدس یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم.

وی با بیان اینکه ما وطن اسلامی را مانند جان خود دوست داریم، اما خداپرست هستیم؛ گفت: در زمان طاغوت ایران با عراق درگیر شد، اما یک نفر حاضر به رفتن جنگ نشد، اما ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بسیاری جان خود را فدا کردند و اکنون که ایران به عنوان ام الغرای جهان اسلام است و همه امید مسلمانان به کشور ماست جوانان بسیاری حاضر به جان دادن برای حفظ ایران سلامی هستند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به خرافاتی که در کشور وجود دارد از جمله چهارشنبه سوری یا گره زدن سبزی در ۱۳ بدر؛ گفت: این خرافات ریشه‌ای در اسلام ندارد.

آیت الله خاتمی در ادامه به نوع دوم نوروز اشاره کرد و افزود: این نوروز با خدا شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر سال تحویل را در حرم مطهر رضوی سال خود را آغاز کردند؛ گفت: آغاز سال نو در جوار امام رضا (ع) به معنای این است که مردم نوروز را با یاد امام رضا (ع) می‌خواهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم در سراسر کشور در هر کجا که امامزاده‌ای بوده در لحظه سال تحویل در آن جا حضور داشتند که این پدیده‌ای شایسته تقدیر است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: روایاتی که در آن نوروز را روز عید غدیر و ظهور امام زمان (عج) می‌دانند به این معنی است که روزی که همراه با محبت خدا و اهل بیت همراه باشد نوروز است.
 
انتهای پیام//ا.س
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.