باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بازار سیاه خودروهای وارداتی/چرا دولت باید از حوزه خودروسازی فاصله بگیرد؟

بازار خودرو در سال‌های اخیر به عرصه‌ای برای تاخت و تاز برخی افراد سودجو تبدیل شده است.

بازار سیاه خودروهای وارداتی/چرا دولت باید از حوزه خودروسازی فاصله بگیرد؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بازار خودرو در سال های اخیر به عرصه ای برای تاخت و تاز برخی افراد سودجو تبدیل شده و سودهایی باد آورده  در این بازار  به دلیل نظارت ضعیف  افزایش یافته است.

عنوان فساد اقتصادی،واژه غریبی نیست و متاسفانه به دولت خاصی هم محدود نمی شود و تنها تفاوت آن به شدت و ضعف میزان و ضریب این فساد باز می گردد.

در این میان دلالی ها و واسطه گری ها، به بخشی از این عامل تشدید کننده فساد مبدل شده و در کنار آن اتخاذ برخی تصمیمات نابهنگام و غیر کارشناسی بدون در نظر گرفتن تبعات و پیامدهای آن بر عمق این نارسایی افزوده است.

موضوع دلالی ،حدیث پر غصه مفصلی است که چندی پیش در قالب گزارشی به آن پرداخته شد، دلالی که در بازار خودرو نیز نفوذ کرده و سودهای میلیاردی بسیاری را روانه جیب واسطه ها ساخته است.

اگرچه برخی عنوان می کنند جامعه هدف خودروهای وارداتی  ،افراد مرفهی هستند که پرداخت پول های کلان برای آنها  آسان است اما این تمکن مالی توجیهی منطقی برای عدم وجود نظم لازم در واردات خودرو و عرضه و فروش آن نیست.

فساد،فساد است،چه جامعه هدف آن اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه باشد و چه گروه های ثروتمندی که پرداخت صدها میلیون  پول برای آنها با سختی خاصی همراه نباشد.

فساد اقتصادی،مانعی جدی در مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی محسوب می شود و این عارضه،چالشی است که تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد و در طول سالیان گذشته،مقام معظم رهبری به کرات بر ضرورت مقابله،مهار و کنترل آن تاکید ورزیده اند.

در این میان،با عنایت به قیمت بالای خودرو به نسبت دیگر کالاها  و متقاضیان عمده آن، این بازار محلی مناسب برای تاخت و تاز دلالان سودجو محسوب می شود.

چندی پیش،بهرام پارسایی(نماینده مجلس شورای اسلامی)،در گفتگو با رسانه ها، در خصوص نشست کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در ارتباط با افزایش تعرفه واردات خودرو، با حضور برخی از دستگاه های ذی ربط، عنوان کرد:پس از انحصاری شدن واردات خودرو و افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو ،بررسی های انجام شده نشان داد تخلفات بسیاری در این حوزه انجام پذیرفته است.

وی در تشریح جزئیات برخی از تخلفات ،عنوان می کند:ثبت سفارش 19 هزار خودروی خارجی آن هم در زمانی که سایت و سامانه ثبت سفارش اتومبیل بسته بوده و ترخیص برخی از این اتومبیل ها از گمرک(که تعداد آن بصورت دقیق مشخص نیست اما بررسی ها حاکی از احتمال ترخیص چند صد دستگاه خودور است) از تخلفاتی است که رسیدگی به آن ضروری می باشد.

وقتی رای صادر شده دیوان عدالت اداری نادیده گرفته می شود

چندی پیش،دیوان عدالت اداری،رای دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو را لغو و قوه مجریه را به توقف طرح افزایش تعرفه ها مجاب کرد،تعرفه هایی که برخی افزایش آن را عاملی برای افزایش افسار گسیخته قیمت خودروهای وارداتی عنوان می کنند،اما وزارت صنعت،معدن و تجارت همچنان تعرفه های جدید را لازم الاجرا می داند و به نوعی حکم دیوان عدالت اداری را نافذ نمی داند.

بهرام پارسایی،رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده شیراز در خصوص رای دیوان عدالت داری می گوید:رای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری و گمرک ابلاغ شده و باید هر چه سریعتر اجرایی شود.

آنچنان که وی عنوان کرده ،پرونده وارد کنندگان متخلف(در زمان ممنوعیت ثبت سفارش)به مراجع قضایی ابلاغ شده است.

فرهاد احتشام زاده،نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز در گفتگو با رسانه ها با اشاره به عدم اجرایی شدن رای دیوان عدالت اداری و سودجویی عده ای از افراد،عنوان می کند:وزیر صنعت،معدن و تجارت عنوان کرده،این رای قابلیت اجرا ندارد و مبرهن است عده ای بصورت عامدانه رای دیوان را اجرا نمی کنند تا برخی از سود بیشتری برخوردار شوند.

لزوم فاصله گرفتن هر چه بیشتر دولت از حوزه خودروسازی

یکی از نارسایی های فعلی در بازار خودرو به این موضوع معطوف می شود که در حوزه خودروسازی آنچنان که شایسته است خصوصی سازی محقق نشده و به تعبیر برخی از صاحب نظران،تا زمانی که دولت را از خودروسازان جدا نکنیم و آنها به عنوان بنگاه خودروسازی خصوصی آغاز به کار نکنند مشکلات ادامه خواهد داشت.

متاسفانه فساد در بازار خودرو،صرفا به اتومبیل های خارجی و واردات آن خلاصه نمی شود و رگه های این معضل در خودروسازی داخلی و بعضا فاصله قیمتی میان نرخ اتومبیل در درب کارخانه و بازار نیز مشاهده می شود.

برخی معتقدند،حتی در ارتباط با نارسایی های موجود در بحث خودروهای خارجی و واردات مرتبط با آن به نوعی پای خودروسازان داخلی در میان است.

چندی پیش،میثم رضایی،رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو،به رسانه ها گفت:یقینا با محدود سازی یا توقف عرضه یک کالا،بدون هیچ منطق و استدلال کارشناسیِ محکمی،انحصار و عرضه قطره چکانی شکل می گیرد ،امری که باعث افزایش قیمت ها و ایجاد رانت و فساد می شود و حتی در صورتی که منطق و استدلال محکمی در محدود سازی وجود داشته باشد نیز این امر باید با مشورت مجلس و فعالان اقتصادی انجام پذیرد.

رضایی در ادامه می افزاید:در کل این رفتار دولت(توقف ثبت سفارش)در راستای امتیازدهی نامعقول به خودروسازان داخلی است که افزون بر اینکه بازار داخل را بطور کامل در اختیار دارند به مقوله واردات نیز ورود کرده اند و موجب اختلال در عرصه واردات خودرو نیز شده اند.

گفتنی است چندی پیش وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در ارتباط با اتهاماتی که متوجه این مجموعه است،اطلاعیه ای صادر کرد و در پی آن عنوان داشته:واردکنندگان ادعاهای خود در ارتباط با تخلفات وزارتخانه متبوع را ارائه دهند.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده،سیاست وزارت صنعت،معدن و تجارت در دولت دوزادهم مبتنی بر شفاف سازی و برخورد قاطع با هرگونه تخلف است.

مرکز حراست این وزارتخانه نیز از ارائه مستندات متقن تخلف به این مجموعه استقبال کرده و در ادامه این اطلاعیه تاکید شده،برخی تخلفات صورت گرفته در ارتباط با ثبت سفارش خودرو از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت اطلاع رسانی شده و توقف ثبت سفارش به دوره قبلی مدیریتی این وزارتخانه مربوط می شود و با عنایت به جدیت وزیر صنعت در برخورد بدون اغماض با متخلفان،تعدادی از این افراد برکنار و موضوع از سوی مرکز حراست در حال پیگیری برای رسیدگی قضائی است.

به هر ترتیب امید آن می رود دستگاه های ذی ربط با برخورد انقلابی،یکبار برای همیشه  بساط تخلف و سودجویی در بازار خودرو را جمع کند، زیرا زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که عده ای سودجو،با سوء استفاده شخصی چنین هزینه هایی را به این نظام مقدس تحمیل کنند، نظامی که بسیاری از مدیران خدوم در آن مشغول به فعالیت هستند اما لغزش و سودجویی عده ای محدود باعث خدشه دار شدن برخی از اذهان و افکار عمومی می شود،موضوعی که بدون برخورد قاطع،مجدانه و انقلابی،حل و فصل نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
راز شکوفایی صنعت خودرو در حذف تعرفه خودرو های خارجی است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
با آزاد کردن خودرو های خارجی و ارزان کردن آن خلاقیت ایرانخودرو و سایپا را شکوفا کنید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
حذف تعرفه خودرو های خارجی راهی برای جلوگیری از شکل گیری مفسان اقتصادی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
تعرفه خودروهای خارجی راهی برای افتصادی و مانعی بزرگ برای رشد صنایع خودرو سازی ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
باید تعویض پلاک و بنام زدن ماشینای صفر رو تا یکسال ممنوع کرد تا هر کی واقعا نیاز داره ماشین بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
یکی از مراکزی که کمر اقتصاد شکسته همین خودرو سازان که انباراشون پر از خرید و فروش فوری نمیذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
خودروسازا وقتی فروش فوری نمیذارن یعنی میخوان گرونتر بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
با اينكه سايپا فروش فوري و قيمت قطعي داره ايران خودرو همه فروشاش بدون قيمت قطعي و چند ماهه است و التهاب و بي اطميناني تو بازار درس ميكنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
واقعا اقدامات دولت در زمینه خودرو و بازار ارز باعث ناامیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
اکثر خودروهای داخلی بی کیفیت هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
سالهاست که مسئله بی کیفیتیه وبالابودن قیمت خودروهای داخلی مطرح است این مسئله هم بدین روش که تقصیررابندازندروی دوش این وان حل نخواهد شدبایدتعرفه گمرکی واردات خودروحداقل شودتاخودروسازان داخلی رقیب خودراعملادربازارببینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
تعرفه واردات خودروبالارودکه چی،که اینکه ملت قدرت خریداین خودروهارانداشته باشندوبه اجبارمجبوربه خریدازبازارانحصاری وبی کیفیت خودروسازان داخلی شوند.
-
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
کسانی که از خودرو سازان داخلی حمایت میکنند بدانند که هر ساله چندین هزار خانواده را داغدار میکنند-سرمایه ملی را به باد میدهند -و................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
این صنعت خودرو مرده است و بایستی به بالندگی و شکوفایی برسد و از این خواب طولانی بیدار شود و پا بپای جهان حرکت کند واردات خودرو های پیشرفته و هیبرید و برقی نیز میتواند سطح انتظارات را بالا ببرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
تا وقتی که دولت از پس خودروسازان بر نیاد انتظار بالا رفتن کیفیت رو نباید داشته باشیم
Germany
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
باید نظارت بیشتر شه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
بگذارید خودروهای برقی در قدرت وارد کشور شوند تا کلاس خودرو بهتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
تعداد خودرو سازها باید بیشتر شود و رقابت شدیدی بین هر کدام صورت بگیرد و خودرو های بخش خصوصی هم روانه بازار شوند صنعت خودرو صنعتی رقابتی است که نباید از تکنولوژی روز جهان عقب بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
واردات میتواند رقابت خودروسازی را بیشتر کند و تفاوت خودرو های ما را با خودروهای جهانیان بهتر میتوان به چشم دید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
شک نکنید که ایران قدرت خودروساز خوبی است اما قدرت رقابت و تغییرات و تحول و امکانات هم باید با روز جهان هم تراز و هماهنگ باشد
هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که خودرو سازان دیگری در کشور نباشند
چرا نباید دهها خودروساز در این کشور کارکنند و با همدیگر بر سر قیمت و کیفیت رقابت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
هروقت خودرو داخلیتون به کیفیت خودروهای خارجی رسید چشم میخریم من ایرانی وقتی میدونم جنس ایرانی بی کیفیته هیچ وقت سمتش نمیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
باید خودروهایی متناسب با استانداردهای جهانی تولید شه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
این خودوسازان چهل سال فرصت داشتن ولی هیچ کاری نکردن فقط پراید و سمند اونم بیشتر قطعاتش واردمیشه تحویل مردم دادن کاشکی یکروزی برسه ما ایرانیها همین طور که به فرش زیر پاهامون افتخار می کنیم به خودروی زیرپامونم افتخار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
ماشین ۲۰۰ تومنی چرا باید یهو بشه ۳۲۰ تومن ؟ فشار این افزایش قیمت به مردم عادی هم میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
باید خودروهای ارزون و با کیفیت عرضه شه
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۲:۲۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
این ماشینها با ناو هواپیما بر حمل میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
بیشتر افراد خودروهای با کیفیت ارزون را تهیه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی رحمانی
۱۲:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام خودرو را روی ناو هواپیمابر نمیزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
خودروهای داخلی باید از نظر کیفیت و قیمت استاندارد شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام:ما تا حالا ندیده بودیم ناو هواپیمابر خودرو حمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
ماشین داخلی بی کیفیته
آخرین اخبار