رئیس ‌جمهوری اسلامی افغانستان طی سفر رسمی خود به ازبکستان، با شوکت میرضیایف، رئیس‌ جمهور ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

تاکید سران افغانستان و ازبکستان بر گسترش روابط دو جانبهبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری اسلامی افغانستان طی سفر رسمی خود به ازبکستان، با شوکت میرضیایف، رئیس‌ جمهور ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

روسای جمهور دو کشور در این دیدار درباره کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد پروسه صلح، همکاری در عرصۀ امنیتی و اتصال منطقه ای و همچنان گسترش روابط دو جانبه در عرصه های مختلف و پروژه های منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.

سران دو کشور همچنین در رابطه با پیشرفت کار پروژۀ خط آهن مزارشریف - هرات و اهمیت اقتصادی آن برای افغانستان، ازبکستان و سایر کشورهای منطقه، برق پلخمری، صادرات میوه جات، سبزیجات و سنگ مرمر افغانستان از طریق ازبکستان به قزاقستان صحبت نمودند و به مسئولین مربوطۀ دو کشور هدایت دادند تا در خصوص آغاز کار پروژۀ فایبر نوری که هر دو کشور روی آن قبلاً توافق کرده اند اقدام نمایند.  

شوکت میرضیایف، رئیس‌ جمهور ازبکستان گفت: ما به اتفاق همدیگر ابتکاری برگزاری کنفرانسی راجع به افغانستان روی دست گرفتیم و امید است که این نشست دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: یک افغانستان با ثبات و مرفه به نفع ازبکستان است. رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان نمود که در خصوص تطبیق توافقات انجام شده میان دو کشور و نظارت و تسریع آن به مسئولین مربوطه هدایت لازم صادر کرده است.

در مقابل رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن ابراز امتنان از میزبانی ازبکستان به خاطر کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد افغانستان و مهمان نوازی گرم حکومت و مردم آن کشور از هیات افغانستان، بر گسترش همکاری ها میان دو کشور بخصوص همکاری های تجارتی و ترانزیتی تاکید کرد.

رئیس جمهور گفت: هر بار که من به ازبکستان سفر می کنم و هیات های ازبکستان به افغانستان سفر می نمایند، مناسبات میان دو کشور تعمیق می یابد و منافع مشترک ما بیشتر می گردد.

رئیس جمهور افغانستان، اجماع منطقه ای را در راستای رشد اقتصادی کشورهای منطقه مهم دانست و از تلاش های حکومت ازبکستان در زمینۀ همکاری های منطقه ای و اتصال کشورهای منطقه ستایش نمود.

رئیس جمهور افغانستان گفت: با برگزاری کنفرانس تاشکند در مورد افغانستان که به ابتکار شما، حکومت و ملت ازبکستان تدویر می یابد، یک روز تاریخی رقم خواهد خورد و امید دارم این ابتکار ازبکستان، زمینۀ صلح پایدار و اجماع منطقه ای را برای ایجاد شرایط ثبات فراهم کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.