رئیس جمهور افغانستان گفت: افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارد.

افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارد/ به جای سیاست تقابلی باید فضای همکاری را وسعت دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان صبح امروز در کنفراس بین المللی تاشکند درباره صلح افغانستان گفت: افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارد اما اراده ما برای از بین بردن آن قوی است.

وی اظهار داشت: جای افتخار است که ازبکستان کنفرانس تاشکند را در مورد افغانستان دایر کرد و این برای مردم افغانستان امید تازه خواهد داد؛ ما به خاطر تامین صلح از تمام فرصت ها استفاده خواهیم کرد.

اشرف غنی بیان داشت: هدف مشترک ما و شما اقتصاد مشترک است؛ ما باید یک اقتصاد منسجم داشته باشیم و امروز این فرصت را داریم تا به یک قطب اقتصاد مبدل شویم.

رئیس جمهور افغانستان گفت: شبکه های تروریستی فرامرزی تهدید بزرگی برای افغانستان و منطقه می باشند؛ این شبکه های تروریستی جغرافیا نمی شناسند و به هم وصل هستند و اهداف مشترک دارند. افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم قرار دارد و می رزمد.

وی تاکید کرد: شمار افراد داعش در افغانستان به کمتر از ۲۰۰۰ نفر می رسد. قوای امنیتی و دفاعی افغانستان شجاعانه در مقابل آنان می جنگند و بیش از ۱۰۰۰ تن آنان را کشته اند که بیشتر در ولایت های ننگرهار و کنر فعالیت داشتند. طی دو هفتۀ گذشته نیروهای افغان عملیات های موثری را برای ازبین بردن این تهدید های مشترک راه اندازی کرده اند.

اشرف غنی عوان کرد: آینده سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات، پیشرفت و منطقه ای که در آن زندگی می کنیم مشترک است. این فرصت ها نادرند و باید از آن استفاده کرد. ما و شما هم در سطح ملی، هم در سطح منطقه ای و هم در سطح بین المللی اهداف مشترک و دیدگاه های مشترک داریم در این راستا نقش مهمی را می توانیم انجام دهیم.

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: افغان ها در مبارزه با تروریسم قربانی های عظیمی را متقبل شده اند و این مبارزه به یک کشور نمی تواند محدود شود. مکاتب و تاسیسات ما ویران شده اند اما با وجود این تهدیدات، اراده ما برای از بین بردن آن قوی است.

وی افزود: موقعیت افغانستان باید درک شود و از این طریق می توانیم همکاری های منطقه ای را افزایش دهیم. به خاطر افزایش همکاری های منطقه ای باید میکانیزم ها ایجاد و وسعت یابند. از طریق همکاری با افغانستان باید مشکل کلیدی را که منطقه با آن مواجه است، حل کرد.

غنی بیان داشت: جنگ جاری علیه موقعیت افغانستان است و در این مورد اجماع منطقه ای و بین المللی خیلی مهم است. باید فرصت گفتگو به میان بیاید. امروز برای این گردهم آمده ایم که تهدید های مشترک متوجه ما است و هدف این نشست این است تا تهدیدات مشترک را از بین ببریم.

رئیس جمهور افغانستان در پایان سخنان خود اظهار داشت: اگر پروژه های بزرگ منطقه ای تطبیق شوند برای مردمان خود خدمت بزرگی را انجام داده ایم؛ به جای سیاست های تقابلی باید فضای همکاری را ایجاد و وسعت دهیم.

گفتنی است که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته برای شرکت در کنفرانس بین اللمی ازبکستان درباره صلح افغانستان به تاشکند، پایتخت این کشور سفر کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.