باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سدهای آذربایجان غربی میزبان مسافران نوروزی

سد‌های آذربایجان غربی در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مهربان گردشگران زیادی هستند به طوری که در هفته نخست سال جدید بیش از ۲۲ هزار نفر گردشگر از طبیعت بکر سد‌های این استان بازدید کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛آذربایجان غربی در شمال غرب کشور واقع شده و ازمناطق کوهستانی کشور به شمار می رود که رشته کوه‌های مرتفع مانند دیواری سراسر مرز آذربایجان غربی با کشور‌های ترکیه وعراق کشیده شده ومنبع چشمه‌های آب وسرچشمه بسیاری از رودخانه هاست.

سدهای آذربایجان غربی میزبان مسافران نوروزی

این استان جزو استان‌های خوش آب وهوای کشور که بهار وتابستانی معتدل دارد وزمستان‌های آن سرد وبرفی است.

آب و هوای خاص و کوهستانی استان باعث شده در فصل بهار آذربایجان غربی تبدیل به بهشت زیبایی‌ها شود.

اما این استان به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده و کوهستانی مقصد گردشگران داخلی و خارجی است.

سدهای آذربایجان غربی میزبان مسافران نوروزی

سد‌های این استان هم در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مهربان گردشگران زیادی هستند به طوری که در هفته نخست سال جدید بیش از ۲۲ هزار نفر گردشگر از طبیعت بکر سد‌های این استان بازدید کرده اند.

دریاچه‌های پشت سد از زیباترین مکان‌های آذربایجان غربی است و در اوایل بهار نیز به دلیل وجود آب زیاد در پشت این دریاچه‌ها زیباتر از دیگر زمان‌های سال است.

سدهای آذربایجان غربی میزبان مسافران نوروزی

سه سد آذربایجان غربی میزبان گردشگران نوروزی

کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی ۱۳ سد بهره برداری شده دارد گفت:در ایام تعطیلات نوروزی سه سد شهرچای ارومیه، آغ چای چایپاره و حسنلو نقده در مرکز، شمال و جنوب استان برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی افزود:بازدید از این سد‌ها طبق برنامه زمان بندی از اول فروردین ماه آغاز شد و تا ۱۲ فروردین ماه  خواهد داشت.

وی بیان کر:در هفته نخست تعطیلات نوروزی،۱۵ هزار نفر از سد شهرچای، ۴ هزار نفر از سد حسنلو و ۳ هزار نفر از سد آغ چای چایپاره بازدید کردند که این روند همچنان ادامه دارد.

دانشجو تصریح کرد: در بازدید‌های نوروزی سال گذشته ۳۲ هزار نفر از دو سد حسنلوی نقده و شهرچای ارومیه بازدید کرده بودند که ۲۸ هزار نفر آن‌ها مربوط به سد حسنلوی مقده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد:این سدها در راستای تامین آب شرب و کشاورزی طراحی شده و تمهیداتی در آنها برای شنا اندیشیده نشده است که این امر در صورت بی توجهی مسافران و گردشگران و شنا کردن در دریاچه ها می تواند خطرات جانی بسیاری را متوجه افراد به ویژه کودکان کند.

سدهای آذربایجان غربی میزبان مسافران نوروزی

معرفی چند سد آذربایجان غربی

در استان آذربایجان غربی تعداد سد‌های مخزنی و سد‌های انحرافی و تنظیمی شناخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته و تعداد قابل توجهی نیز تخت مطالعه جهت احداث هستند که می‌توان به تعدادی از آن‌ها از جمله سد شهید کاظمی، شهر چای، حسنلو، زولا، ارس، دریک سلماس، بارون، سد خراسانه و ... اشاره کرد.
سد‌های استان برابر برنامه اعلام شده از طرف سازمان آب منطقه‌ای استان در ایام تعطیلات نوروزی آماده بازدید مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

سد ارس

این سد در ۳۵ کیلومتری غرب جلفا در محل قزل قشلاق واقع در استان آذربایجان غربی بر روی رودخانه ارس احداث گردیده است.
این سد که با همکاری دو کشور ایران و شوروی سابق در سال ۱۳۴۹ احداث شده به ارتفاع ۳۸ متر از کف و طول تاج ۹۴۵ متر می‌باشد.
آب و سیلاب‌های رودخانه ارس در دریاچه پشت سد به گنجایش ۱۲۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره شده که به مساوی به مصرف آبیاری ایران و جمهوری آذربایجان می‌رسد.

سد حسنلو

سد مخزنی حسنلو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی نقده و ۶۰ کیلومتری جاده ارومیه –مهاباد قرار گرفته که با توجه به نزدیکی به دریاچه ارومیع و روند خشکی این دریاچه می‌تواند جایگزینی مناسب برای جذب گردشگر و انجام فعالیت‌های تفریحی از جمله قایق رانی، ماهیگیری، اسکی روی آب و شنا باشد، این سد جزومناطق کگردشگری استان می‌باشد.

سد آغ چای چایپاره

سد آغ چای چایپاره نیز بزرگترین سد قوسی خاکی کشور به شمار می‌رود که در شهر قره ضیاء الدین در شمال آذربایجان غربی قرار دارد

سد شهر چای ارومیه

سد شهرچای ارومیه در ۱۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه احداث گردیده و ارتفاع آن از پی ۱۱۹ متر بوده و از بستر رودخانه ۸۴ متر می‌باشد.
در سال‌های اخیر و بعداز احداث سد این منطقه به یک منطقه گردشگری جهت علاقمندان به طبیعت و ماهیگیری تبدیل گردیده است و دوستداران طبیعت برای دیدن مناظر بدیع این منطقه به اینجا آمده و از جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های این خطه از کشورعزیزمان دیدن می‌کنند.
آب این سد از رودخانه شهر چای تامین می‌گردد که این رودخانه از ارتفاعات شهیدان، خلیل، زینه تا بوتان سرچشمه می‌گیرد و آبادی‌های زیادی را در مسیر خود سیراب می‌کندو جلوه‌های زیبایی را به وجود می‌آورد که در نوع خود بی نظیر است.

سد مهاباد

این سد در مهاباد بر بروی رودخانه‌ای به همین نام یا ساوجبلاغ در سال ۱۳۴۹ بسته شده است. ارتفاع آن از کف حدود ۴۶/۵ متر و طول تاج آن ۷۰۰ متر می‌باشد.

رود مهاباد که آب آن از برف و باران و چشمه سار‌ها و رود‌های کوچک تامین می‌شود از کوه مام سوار و ابراهیم جلال سرچشمه گرفته به طول حدود ۳۰ کیلومتر از جنوب به شمال جریان یافته وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

سد بارون ماکو

سد بارون بر روی رودخانه زنگمار در آذربایجان غربی و در ابتدای تنگه‌ای ۱۲ کیلومتری جنوب شرق ماکو واقع شده است.

سد بارون از نوع سد خاکی ذخیره‌ای با هسته رسی است که بر روی شاخه‌های قزلار چای، آواجیق چای و بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است.

هم اکنون ۱۳ سد در آذربایجان غربی شامل سد شهرچای ارومیه، آغ چای چایپاره، زولا و دریک سلماس، حسنلوی نقده، شهید قنبری ماکو، ساروق تکاب، قیقاج و ارس ، پلدشت، سد بوکان، سد سیلوه،سد مهاباد و سد ماکو در حال بهره برداری است.

در پایان سخن باید گفت، اگر در چند روز باقی مانده از تعطیلات نوروزی به استان آذربایجان غربی سفر کردید حتما از زیبایی‌ها و طبیعت بکر سد‌های آذربایجان غربی بازدید کنید.

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.