مرحله نخست طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابا احمد در چالدران به بهره برداری رسید.

 فرماندار چالدران گفت: طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابا احمد در این شهرستان با هدف مدیریت و مصرف بهنیه آب کشاورزی و ایجاد رونق و تحول در بخش کشاورزی در اراضی پایین دست این سد اجرا شده است. 

عبدالله نژاد ادامه داد: برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و با اجرای این طرح ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه از دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در خصوص خط انتقال دوم هم که مربوط به پمپاژ اب می‌شود تلاش می‌شود در ظرف چند ماه آتی که مشکل جزئی در تامین برق دارد برطرف و مورد بهره برداری قرار گیرد.

احمدی مدیر جهاد کشاورزی چالدران گفت: در اجرای عملیات طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابااحمد ۲۸ کیلومتر خط انتقال احداث و ۳۰۰ کیلومتر شبکه گذاری شده است که بر حسب الگوی کشت به کشاورزان توصیه‌های لازم به کشاورزان ارائه خواهد شد. 

میلان رئیس اداره امور آب چالدران گفت: سد خاکی با با احمد از نوع هسته رسی است که در سال ۹۵ خود سد به بهره برداری رسید که حجم مفید ذخیره آب در این سد یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که در حال حاضر بیش از یک میلیون متر مکعب در پشت این سد آب ذخیره شده است. با بهره برداری از این طرح در فاز اول بیش از ۲۵۰ کشاورز از مزایای آن بهره‌مند شدند.

در قالب اجرای این طرح، آبیاری کشاورزی پایین دست سد به ۲ روش پمپاژ آب و ثقلی انجام می‌گیرد.

سد بابا احمد چالدران با هدف ذخیره سازی مصارف کشاورزی، کنترل سیلاب و تغذیه آب‌های زیر زمینی بر روی رودخانه بابا احمد احداث شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.