چند مقام روس در واکنش به بازرسی بدون توجیه یک فروند هواپیمای روسیه در لندن، اقدام انگلیس را مغایر با قوانین بین‌المللی دانستند.

قانونگذاران روسیه تفتیش هواپیمای روس در لندن را محکوم کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، شرکت هواپیمایی روسی آئروفلوت و چند تن از قانون‌گذاران ارشد روس اعلام کردند بازرسی یک هواپیمای روس در غیاب خدمه آن و بدون هرگونه توجیه به دست مقامات انگلیس، نقض هنجارهای حقوقی بین‌المللی محسوب می‌شود.

آئروفلوت به راشا تودی اعلام کرد نیروهای پلیس انگلیس و مقامات گمرک این کشور روز پنجشنبه و پس از فرود یک فروند هواپیمای ایرباس ای321 در لندن، آن را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند. مقامات این شرکت هواپیمایی اعلام کردند از وقوع این رویداد متعجب شده‌اند، زیرا هیچ دلیل و توجیهی برای انجام این تفتیش وجود نداشته است. علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی است مقامات انگلیس خدمه این هواپیما را به اجبار از آن بیرون کردند به طوری که تنها کاپیتان پرواز در هواپیما باقی ماند.

آئروفلوت اعلام کرد: «این اقدامات که از جانب نمایندگان انگلیس انجام شد، قوانین مربوط به انجام چنین بازرسی‌هایی را نقض کرد.» این شرکت افزود در صورتی که انگلیس اقدامات خود را توجیه و درباره آن توضیحات لازم را بیان کند، آماده همکاری با مقامات این کشور خواهد بود.

ویتالی یفیموف، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس دومای روسیه نیز اقدامات مقامات انگلیسی را «غیرقانونی» خواند و اعلام کرد آن‌ها مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته‌اند.

یفیموف در گفتگو با خبرگزاری روسی تاس گفت: «درست مانند سفارت، محوطه داخل هواپیما نیز جزئی از خاک روسیه محسوب می‌شود.» وی افزود: «این مسئله بی‌سابقه است. این نخستین باری است که می‌شنوم یک هواپیما را بدون دلیل و توجیه مورد بازرسی قرار می‌دهند. آن‌ها حق انجام این اقدام را نداشتند.»

این قانون‌گذار روس گفت تفتیش و بازرسی هواپیما تنها در صورتی مجاز است که خدمه با آن موافقت کرده باشند. وی افزود در انتظار توضیحات رسمی مقامات انگلیس درباره این موضوع است.

نایب رئیس کمیته شورای فدرال در امور خارجه در مجلس سنای روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی گفت این رخداد «اقدام تحریک‌آمیز دیگری» از جانب مقامات انگلیس بوده است. وی گفت با توجه به تنش‌ها میان مسکو و لندن بر سر پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس «بهتر است به شهروندان خود سفارش کنیم از سفر به انگلیس پرهیز کنند.»

نایب رئیس کمیته امنیت مجلس دومای روسیه نیز این تفتیش را به شدت محکوم کرد و آن را «نقض آشکار هنجارهای حقوق بین‌المللی» خواند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش از آن گفته بود بازرسی هواپیمای ایرباس ای321 متعلق به شرکت هواپیمایی روسی آئروفلوت، اقدام تحریک آمیز ضد روسی دیگری از جانب انگلیس است. زاخارووا افزود این اقدام به این دلیل انجام شده است که لندن می‌خواهد به هر ترتیب آبروی رفته خود در پرونده اسکریپال را حفظ کند.

در اوایل ماه مارس، سرگئی اسکریپال، جاسوس دو جانبه روس، و فرزند او، یولیا اسکریپال در شهر سالزبری انگلیس دچار مسمومیت شدند. مقامات انگلیس، روسیه را در دخالت در سو قصد به جان این دو نفر متهم کرد. این در حالی است که این کشور تحقیقات لازم درباره این پرونده را انجام نداده است و از ارائه نمونه عامل اعصابی که در این حمله از آن استفاده شده است، سر باز می‌زند.

انتهای پیام/

تفتیش و بازرسی بدون توجیه هواپیمای روسیه در لندن خشم مقامات روس را برانگیخت

برچسب ها: روسیه ، انگلیس ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار