برنامه های محرومیت زدایی از روستاها و مناطق کم برخوردار آذربایجان شرقی در سال های گذشته در کنار توسعه زیرساخت های خدماتی اولیه و نوین با رویکرد اشتغال زایی و توانمندسازی اقتصادی همراه است تا از انتقال نسلی فقر جلوگیری شود.

محرومیت زدایی در آذربایجان شرقی بر محور توانمندسازی اقتصادی همراه استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تقی کرمیمدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی  با اشاره به اینکه یکی از اهداف اساسی شکل گیری نظام جمهوری اسلامی حمایت از طبقات محروم و رفع بی عدالتی هاست، خاطرنشان کرد: با فعالیت نیروهای جهادی از طرفی و از طرف دیگر با اجرای طرح شهید رجایی، برنامه های حمایتی نظام از محرومان شروع شد.

 وی با بیان اینکه فعالیت های انجام شده در زمینه زیرساخت های خدماتی در روستاهای کشور از جمله آذربایجان شرقی بی بدیل است، گفت: 100درصد روستاهای بالای 10 خانوار استان در زمان حاضر دارای برق هستند.


وی با اشاره به اینکه 94.5 درصد جمعیت روستایی استان آذربایجان شرقی از نعمت گاز بهره مند بوده و 70 درصد روستاها دارای راه دسترسی هستند، گفت: تمام روستاهای بالای 40 خانوار استان از آب شرب بهداشتی بهره مندند.


کرمی با اعلام اینکه امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت در 1336 روستای استان در 4 سال گذشته فراهم شده است، افزود: 154 هزار واحد مسکونی در روستاهای استان با استفاده از تسهیلات کم بهره بهسازی و بازسازی شده و در 50 درصد روستاهای بالای 50 خانوار استان طرح هادی اجرا شده است.


وی با اشاره به فعالیت یکهزار خانه بهداشت در روستاهای استان، گفت: سعی شده روستایی بدون دسترسی به خانه بهداشت نباشد و دولت تدبیر و امید هم با اجرای طرح 'تحول سلامت'، گام های ارزشمندی در جهت بهره مندی آحاد جامعه از خدمات درمانی برداشته است.


وی با بیان اینکه دولت در کنار توسعه و اصلاح زیرساخت های خدماتی در روستاها، مشکل اشتغال را مورد توجه قرار داده است، خاطرنشان کرد: نبود فرصت های شغلی از آسیب های جدی مناطق روستایی و عامل مهاجرت روستائیان به شهرهاست.


کرمی با اشاره به اینکه سال گذشته 1.5 میلیارد دلار تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: دولت تلاش خود را برای زدودن محرومیت از چهره روستاها و شهرهای کم برخوردار معطوف کرده است.


کرمی با بیان اینکه توسعه پایدار بدون توجه به توانمندسازی محرومان ممکن نمی شود، گفت: برای این منظور باید تمام سرمایه انسانی کشور را در جریان تولید، مشارکت داد.


وی با بیان اینکه در دولت کنونی عمده این مشارکت در زمینه تولید شغل های خرد، کارگاه های کوچک و خانگی در روستاها تمرکز یافته است، خاطرنشان کرد: بخشی از آن به وسیله دستگاه هایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، حمایت مالی و پشتیبانی می شود.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی نیز  با اعلام اینکه 6 هزار و 256 طرح به‌منظور اشتغال خانوارهای تحت حمایت در 11 ماه سال 96 توسط کمیته امداد استان اجراشده است، گفت: برای اجرای طرح‌های خوداشتغالی ۹۱ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان هزینه شده است.


یونس فاتح افزود: طرح‌های اشتغال اجرا شده در ۱۱ ماهه سال گذشته شامل ۵۹۳ طرح کارانگیزی، یک هزار و ۶۶۵ طرح توان‌افزایی و سه هزار و ۹۹۸ طرح خودکفائی است.


وی با اشاه به همراهی مناسب بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت حمایت این نهاد، اعلام کرد: در ۱۱ ماهه سال 96 بانک‌های عامل با پرداخت بیش از ۶۸ میلیارد تومان وام، زمینه اشتغال 4 هزار و ۴۳۴ نفر را فراهم کرد.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۷ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی نیز در ۱۱ ماهه سال گذشته از طریق صندوق امداد ولایت به یک هزار و ۶۶۷ مددجو پرداخت ‌شده است.


وی اعلام کرد: اکنون حدود ۳۶ هزار طرح اشتغال تحت نظارت کمیته امداد استان آذربایجان شرقی در حال اجرا است.


وی بابیان اینکه در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان از محل مشارکت‌های مردمی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مددجویان هزینه شده است، افزود: از این مبلغ ۷۸۸ میلیون تومان برای ایجاد فرصت‌های شغلی و بقیه نیز برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مددجویان تحت حمایت هزینه شده است.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۴۷ طرح اشتغال از محل اعتبارات کمیته امداد وام ۳۰ میلیونی و بیشتر دریافت کرده‌اند، افزود: در این مدت ۱۰ میلیارد و ۴۸۶ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات کمیته امداد به این طرح‌ها پرداخت‌شده است.

فاتح گفت: در ۱۱ ماه سال گذشته ۶۶۰ فقره وام اشتغال به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تحت حمایت کمیته امداد استان آذربایجان شرقی پرداخت‌شده است.


وی همچنین گفت: بیش از ۱۲ هزار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان آذربایجان شرقی در ۱۱ ماه سال 96 در کلاسهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردند تا پس از مهارت‌آموزی وارد بازار کار شوند.


فاتح با اشاره به اینکه در این مدت ۷۷۸ میلیون تومان برای مهارت‌آموزی مددجویان هزینه شده است، افزود: ۵۲۷ نفر در مراکز دولتی سازمان فنی و حرفه‌ای و هزار و ۵۷۲ مددجو نیز در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای آموزش و سایر مددجویان نیز در فضاهای اداری متعلق به کمیته امداد از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع‌دستی و خدمات برگزارشده است، گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مددجویان تحت حمایت در چهار بخش مهارت‌آموزی، پایدارسازی، کارآفرینی و حرفه‌آموزی دانش آموزان برگزار می‌شود.


مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این نهاد حمایتی در کنار کمک به اقشار نیازمند و آسیب دیده اجتماعی در زمینه محرومیت زدایی و توانمندسازی محرومان فعالیت می کند، گفت: به جز عده ای از مددجویان که به علت مشکلات ذهنی و جسمی قادر به فعالیت اقتصادی نیستند، طیف های دیگر در برنامه بازتوانی قرار دارند.


محسن ارشد زاده با بیان اینکه سرمایه کار در قالب تسهیلات در اختیار مددجویان قرار می گیرد، گفت: سال گذشته سه هزار و 125 مددجوی استان از نقش تسهیل گری بهزیستی برای اشتغال بهره مند شدند.


وی خاطرنشان کرد: در کنار تسهیلات مشاغل خانگی و خود اشتغالی، کارفرمایانی که برای مددجویان شغل ایجاد کنند، حمایت می شود.


ارشدزاده با بیان اینکه اشتغال پایدار و درآمد پایدار توانمندسازی را کامل می کند، گفت: حمایت از مددجویان یکسال پس از اشتغال ادامه می یابد و در صورت اطمینان به استقلال اقتصادی حمایت مستقیم دولت قطع می شود هر چند حمایت های غیرمستقیم تداوم دارد.


مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به همراهی نهادهایی همچون بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت در محرومیت زدایی از روستاها، با توجه به فرسوده بودن مدارس روستاهای استان و از بین رفتن آسفالت راه های روستایی بر ضرورت همراهی بیشتر این نهادها تاکید کرد.


کرمی با اشاره به اینکه در تعدادی از روستاهای صعب العبور و کمتر از 40 خانوار استان از سوخت فسیلی استفاده می شود، گفت: توپوگرافی و وضعیت اقلیمی این مناطق امکان گازرسانی و برق رسانی را نمی دهد و بر این اساس استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی در برنامه است.


مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز با اعلام اینکه جمعیت برخوردار از گاز طبیعی در استان بیش از 98 درصد است، شمار روستاهای گازدار استان را یک هزار و 861 روستا اعلام کرد.


سیدرضا رهنمای توحیدی افزود: در زمان حاضر پروژه گازرسانی به 252 روستای دیگر استان با 12 هزار خانوار، در دست اجراست که با افتتاح این پروژه ها جمعیت برخوردار از گاز استان به 99 درصد کل جمعیت آذربایجان شرقی خواهد رسید.


وی با بیان اینکه تحت پوشش قرار دادن 100 درصد جمعیت روستایی روستاهای بالای 20 خانوار استان چندان دور نیست، گفت: پروژه گازررسانی به تمام روستاهای واجد شرایطِ استان که هنوز گازدار نشده اند، در مرحله انتخاب پیمانکار و یا در دست مطالعه است.


وی عملکرد دولت تدبیر و امید در تعریف و اجرای پروژه های گازررسانی در استان را درخشان توصیف کرد و گفت: هرچند اقدامات خوبی از سال های گذشته در آذربایجان شرقی انجام گرفته بود اما خدمات دولت تدبیر و امید در این عرصه ماندگار است.


وی اضافه کرد: برای مثال 45 درصد تمام روستاهای استان که اکنون از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، در طول پنج سال گذشته گازدار شده اند، یعنی از مجموع یک هزار و 861 روستای گازدار استان تعداد 838 روستا در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز بهره مند شده اند.


رهنمای توحیدی، کل اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه های گازررسانی در استان طی فعالیت دولت تدبیر و امید تا زمان حاضر را 858 میلیارد تومان اعلام کرد.


سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی هم به سرمایه گذاری 2 هزار و 400 میلیارد ریالی در حوزه آی سی تی استان همزمان با دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای 415 روستای استان رومینگ های وب انجام شد تا امکان استفاده از اینترنت های وب برای مشترکان ایرانسل فراهم شود.


مهدی خرامش با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان 42 درصد و تلفن همراه 100 درصد است، اعلام کرد: 930 روستای استان آذربایجان شرقی زیر پوشش خدمات اینترنت پرسرعت است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه 97/5درصد جمعیت روستایی استان از تاسیسات آب بهره مند هستند، اعلام کرد: شاخص بهره مندی در استان 80/45 درصد و 5 درصد بیشتر از متوسط کشوری است .


علی صمدنژاد با اشاره به تحت پوشش بودن 80 درصد جمعیت روستایی استان افزود: روزانه مراحل مختلفی همچون کلرزنی، کلرسنجی، نمونه برداری و آزمایش در آزمایشگاه 7 گانه سطح استان انجام می شود تا مردم با خیالی آسوده از آبی سالم بهره مند شوند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی ادامه داد: مرکز بهداشت نیز همواره ناظر بر عملکرد شرکت بوده و مجاری تامین آب و ورود و خروج آب را کنترل می کند تا آب تامین شده ، عاری از هر گونه آلودگی باشد .


وی با اشاره به اینکه 127روستای بالای 20 خانوار استان فاقد لوله کشی آب است، گفت: لوله کشی 95 روستا در قالب مجتمع های روستایی و یا تک روستایی در حال اجراست و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا 3 سال آینده تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از آب لوله کشی بهره مند خواهند شد.


با توجه به خدمات ارائه شده در 40 سال سپری شده از نظام جمهوری و ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی، استفاده از عنوان مناطق محروم جای خود را به مناطق کمتربرخوردار داده است و امید می رود فاصله موجود شهر و روستا در آینده ای نزدیک مرتفع شده و با اجرایی شدن برنامه اشتغال زایی در روستاها شاهد بازگشت جوانان به روستاها باشیم.


آذربایجان شرقی در شمالغرب کشور دارای 2 هزار و 740 روستاست که یکهزار و 945 روستا بیش از 30 خانوار دارند.


در مجموع یک میلیون و 137 هزار و 371 نفر یعنی 30 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند .


از کل روستاهای موجود ، یک هزار و 945 روستا بالای 20 خانوار و حدود 700 روستا زیر 20 خانوارند .


از مجموع جمعیت موجود در روستاهای استان 97/5 درصد در روستاهای بالای 20 خانوار و 2 /5 درصد در روستاهای زیر 20خانوار ساکن هستند.

 

انتهای پیام/

 

محرومیت زدایی در آذربایجان شرقی بر محور توانمندسازی و اشتغال زایی

برچسب ها: اشتغال ، مناطق محروم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.