افراد بزرگسال هم در روز‌های پایانی تعطیلات با رعایت راهکار‌هایی می‌توانند با انگیزه و توان بیشتر خود را آماده شروع سال کاری و تحصیلی جدید کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دریافته‌اند کاهش میزان فعالیت فیزیکی و ذهنی و گذراندن بازه زمانی بیش از یک هفته در تعطیلات می‌تواند سبب افت وضعیت سلامت در افراد شود.
کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، ساعت خواب نامنظم، کم خوابی و بی خوابی، رانندگی برای طولانی مدت در زمان سفر یا حتی نشستن در هواپیما و قطار برای رسیدن به مقصد، مصرف غذا‌های پرچرب و شیرین و داشتن استرس که درایام تعطیلات سال نو بیشتر از دیگر بازه‌های زمانی سال رخ می‌دهد می‌تواند در افراد سبب ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و حتی سکته مغزی شود.


اما با انجام راهکار‌هایی ساده، اما اثربخش می‌توان این آسیب‌ها را مهار و با سلامت و انگیزه درسال نو به فعالیت پرداخت.

کارشناسان دانشگاه لیورپول انگلستان (Liverpool University) این نتیجه‌ها را با تحقیق بر روی ۴۵ فرد با میانگین سن ۳۶ سال که به مدت دو هفته فعالیت‌های فیزیکی خود را بسیار کاهش داده و مواد غذایی پرچرب مصرف کرده به دست آورده اند.

تنها پس از دوهفته کاهش فعالیت فیزیکی، داوطلبان دچار افزایش وزن و چاقی در ناحیه شکم، کاهش حساسیت نسبت به انسولین و بالا رفتن چربی در خون خود شدند که در صورت ادامه یافتن این شیوه زندگی به بیماری‌های قلبی و انواع سکته دچار می‌شدند.


کارشناسان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و رسیدن به وضعیت آرمانی برای شروع کار و تحصیل درسال جدید به افراد توصیه می‌کنند در ایام تعطیلات ورزش منظم انجام دهند و در خوردن مواد غذایی شیرین و پرچرب زیاده روی نکنند، اما چنانچه در این بازه زمانی دچار اضافه وزن شده‌اید برای رفع آن می‌توانید از راهکار‌های زیراستفاده کنید. درمحل کار و تحصیل به جای استفاده از آسانسور یا پله برقی از پله‌ها تردد کنید.


به پیاده روی بپردازید و قسمتی از مسیر رفت و آمد خود را پیاده طی کنید، همچنین درمحل کار هرنیم ساعت یک بار از پشت میز برخاسته قدم بزنید.
به میزان کافی آب بنوشید، زیرا سبب دفع سموم و لاغری می‌شود، همچنین چاپگر یا تلفن را دور از میز کار قرار دهید تا مجبور شوید برای استفاده از آن‌ها از جای خود بلند شوید.
تمیز کردن و نظافت و گردگیری خانه را تنها در زمان خانه تکانی انجام ندهید، پژوهش‌ها نشان داده بانوان کدبانو که منزل آن‌ها همیشه پاکیزه است از تناسب اندام بهتری به نسبت سایر افراد که در تمیز کردن خانه تنبلی می‌کنند برخوردارند.
رفتن به مسافرت‌های کوتاه، گردش، خرید و پیاده روی به همراه اعضای خانواده در زمان تعطیلات و صرف زمان کمتر پای تلویزیون و یا خوابیدن به مدت زمان طولانی مانع ازبروز چاقی درشما می‌شود.
در روز‌های پایانی تعطیلات، به مدت هشت ساعت درشب استراحت کنید تا در روز‌های اول رفتن به سرکار با مشکل هایی، چون سردرد، خستگی، خواب آلودگی و کاهش سطح تمرکز مواجه نشوید.


مصرف مواد غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات تازه، نوشیدن چای سبز، قهوه و آب به میزان کافی نیز می‌تواند سبب جلوگیری از احساس خواب آلودگی شود.


درصورت بروز بی خوابی در اواخر تعطیلات استحمام با آب گرم و مصرف ماست پس از صرف شام می‌تواند سبب خوابی عمیق و کافی در فرد شود.

بررسی مسیر رفت و آمد تا محل کار و تحصیل، آماده سازی وسایل، فکر کردن به کار‌ها و برنامه‌ها، برنامه‌ریزی و تنظیم اولویت‌های کاری و درسی سبب می‌شود تا با آمادگی هرچه بیشتر به فعالیت‌های روزانه خود باز گردید.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در اول هرسال برنامه ریزی دقیقی برای انجام ورزش، اصلاح سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم، پرهیز از استرس و عصبانیت، خودداری از مصرف دخانیات و انجام منظم چک آپ‌های درمانی در نظر بگیرند تا سلامت خود را حفظ کنند.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.