به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدارس سبز در دنیا نسبت به دیگر انواع مدارس تقریبا کم سن وسال هستند و بر خلاف مزایای قابل توجه آن مورد بی مهری قرار گرفتند که شاید علت اصلی این مشکل ناکافی بودن نیروی انسانی متخصص و نبود طرحی شفاف از آن و آگاهی بخشی ناکافی است.
مدارس سبز به مدرسهای اطلاق میشود که تمامی اعضای درگیر آن به آموزش مهارتهای زیست محیطی میپردارند و در تأسیس مدرسه هم تمامی ضوابط و استانداردهای محیط زیستی وجود دارد.
برنامه بینالمللی مدارس سبز توسط بنیاد بینالمللی آموزش محیط زیست در سال ۱۹۹۴ با هدف آموزش محیط زیست در نظام رسمی کشور در هفت مرحله و بر اساس رهنمودهای مدیریت محیط زیستی (ISO۱۴۰۰۱) کلید خورد.
با توجه به نوپا بودن این مدارس، مرکز مدارس سبز با چند روش ساده کمک میکند تا هر مدرسهای که تمایل داشته باشد به سمت مدرسه سبز بودن حرکت کند.
اغلب نمیدانیم مدارس سبز چه هستند و ما کجای مسیر رسیدن به این مدارس ایستادهایم بنابراین بد نیست بدانیم چه چیزی باید اصلاح شود و کدام استانداردهارا در پیش بگیریم.
اجرای طرح بازیافت زباله یا تولید کمپوست در مدرسه یکی از اقداماتی است که با توجه به شرایط موجود میتوان این مسیر رادر پیش گرفت چرا که در هر مدرسهای به میزان کافی موادآلی در زبالههای فساد پذیربرای ایجاد کمپوست وجود دارد.
برای کمک به تامین انرژی در مدرسه و صرفه جویی در آن میتوان از طریق رعایت استانداردهای زیست محیطی وارد عمل شد البته در ابتدا باید از میزان انرژی مصرفی آگاه بود و مشکل اصلی این روزها ناکارآمدی انرژی است. دلایل بسیاری برای پیدا کردن نقطه شروع وجود دارد که این موارد ذکر شده تنها بخشی از آن است.
هر وقت صحبت از شناختن مکانی مناسب برای مدرسه سبز میشود سوالات بسیاری در ذهن ایجاد میشود که چه مکانی برای این منظور مناسب است؟ برای پاسخ به این پرسش صحبت و تبادل نظر با نگهبانان و نیروهای خدماتی مدرسه کمک کننده است، این افراد بهترین منبع برای دانش درباره نحوه ایجاد مدارس کارآمد و سالم از منظر محیط زیست هستند.
آنها اغلب در روشهای تمیز کردن سبز یا ابتکارات بهره وری انرژی آشنایی دارند بنابراین میتوانند پیشنهادات کارآمدی درباره مشکلات زیست محیطی در مدرسه داشته باشند.
هیچ گروهی مانند دانش آموزان نمیتواند درباره استفاده هوشمندانه از محیط زیست در جامعه و مدرسه کمک کند؛ دانش آموزان در کشورهای مختلف با کمک و پشتیبانی معلمان و والدین، داشتن مدرسه سبز را ازمدارس خود شروع میکنند. این دانش آموزان باغها را در اموال مدرسه میسازند، محاسبه اثرات کربن، حمایت از خریدهایی با رویکرد زیست محیطی، ارزیابی استفاده از انرژی مدرسه، تشویق معلمان برای ایجاد برنامه درسی درسی زیست محیطی در کلاس و مواردی از این قبیل که میتواند در ایجاد مدرسه سبز کمک کننده باشد، در کارهای دانش آموزان هدفمند برای مدارس سبز دیده می شود.
مدرسه شما ممکن است یک مدرسه سبز باشد، اما این را میتوان از نشانهها و اطلاعات درباره این مدارس پی برد. روشهای سادهای برای تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری آن بین مدارس در سراسر دنیا وجود دارد. هر چه بیشتر در مورد مدرسه و نحوه کار آن مطلع شوید برای اجرای کار بهتر خواهید بود و البته باید این نکته مدنظر باشد که برای داشتن مدرسه سبز کنید، هر کس باید احساس کند که بخشی از تیم است.
تغییر شیوهای در تغذیه دانش آموزان داشته باشید و جنبشی را در مدرسه ایجاد کنید؛ به عنوان مثال شما میتوانید در بخشی از مدرسه درخت میوه یا سبزیجات داشته باشید و دانش آموزان برای تغذیه میان وعده از محصولات درخت استفاده کنند.
این روش ضمن اینکه تنقلات سالمی را برای دانش آموزان تامین میکند؛ آنها را با روند رشد و نمو یک گیاه آشنا کرده و با محیط زیست آشتی میکنند.
بین نور روز و بهره وری و شادی ارتباط مستقیمی برخوردار است و مطالعات متعددی این دو متغیر را در بزرگسالان و همچنین کودکان مورد توجه قرار داده است بنابر این تاثیر مثبت پردهها را کنار بزنید.
اگر کلاس درسی بدون پنجره است سعی کنید مکان کلاس درس را تغییر دهید و از فضایی که دسترسی به نور خورشید دارد برای کلاس استقاده کنید چرا که این کار به کاهش انرژی برای تامین روشنایی که سهمی حدود 25 درصد از انرژی مصرفی مدرسه را شامل می شود، کمک بسزایی می کند.
گرد و غبار فقط ابرهای خاکستری نیست. ذات بسیار ریزی از لباس و پوست ما جدا میشود که باعث ایجاد ذرات ریز در محیط داخلی میشود علاوه بر آن وجود ذرات ریزدر هوای داخلی کلاس یا اتاق کار گاهی برای نفس کشیدن به ویژه افراد با مشکل آسم یا سایر مشکلات تنفسی بسیار مضر است.
سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در برنامه کیفیت هوای داخل محیط، نکاتی برای نگه داشتن یک کلاس سالم ا. دارد که یکی از سادهترین و مهمترین موارد، تمیز کردن کلاسها و سالنها است.
کاشت گیاهان سبز و خوشبو در محیط استفاده از افشانه های خوشبوکننده را حذف می کند چرا که این خوشبوکننده ها می توانند تخریب کننده های زیست محیطی باشند.
پویشی به کمک دانش آموزان ایجاد کنید تا به وسیله آنها اطلاع رسانی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی انجام شود و اقداماتی نظیر استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه بدون نیاز به سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/