رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میبد گفت: نارین قلعه میبد با بیش از ۲۵ هزار بازدید یکی از بنا‌های مهم تاریخی استان بوده که بیشترین آمار بازدید‌ها را به خود اختصاص داده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میبد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت:با اشاره به بازدید مسافران نوروزی از فضا‌های تاریخی و دیدنی شهرستان افزود: بازدید گردشگران از برخی فضا‌ها نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشته و امسال نیز نارین قلعه میبد با بیش از ۲۵ هزار بازدید یکی از بنا‌های مهم تاریخی استان بوده که بیشترین آمار بازدید‌ها را به خود اختصاص داده است.

رسول مشتاقیان  افزود: نور پردازی مجموعه کاروانی، نصب تابلو سفال برجسته کاروانسرای شاه عباسی، مرمت اضطراری محور‌های گردشگری با همکاری شهرداری و همچنین آموزش و ارائه خدمات ۴۰ نفر از تورگردان‌ها و بلد محلی قبل از آغاز ایام تعطیلات نوروزی و در ادامه تعطیلات بود.

وی با تاکید بر این نکته که ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری شهرستان میبد امسال شاهد رشد چشمگیری بوده است افزود: در سال جاری ۱۲۶ هزار و ۹۹۳ نفر اقامت از ابتدای تعطیلات نوروز تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری در اقامتگاه‌های این شهرستان ثبت شده که این جمعیت در هتل‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم گردی، هتل آپارتمان، تاسیسات اقامتی آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی اقامت داشته که با توجه به آمار ۸۵ هزار و ۳۵۷ نفر اقامت در سال گذشته شهرستان نشان دهنده افزایش چشمگیر در میبد هستیم.

مشتاقیان با اشاره به اینکه ۴ هتل رستوران سنتی، ۱۲ اقامتگاه بوم گردی و چندین سفره سرای سنتی پذیرای گردشگران نوروزی بوده اند، ابراز داشت: در سال جدید با افتتاح و بهره برداری از اقامتگاه بوم گردی لب خندق و سفره سرای سنتی باغسون به این ظرفیت افزوده شده است.

وی در مورد برنامه‌های نوروزی شهرستان میبد بیان کرد: ایجاد بازارچه دائمی جنب برج کبو ترخانه، برپایی بیش از ۵۰ غرفه در قالب بازارچه‌های نوروزی و صنایع دستی در اماکن تاریخی و گردشگری و ایجاد ۳ نوروزگاه در محل نارین قلعه، آسیاب آبی بیده و مجموعه کاروانی به همراه برپایی بازارچه و برنامه‌های تفریحی از جمله برنامه‌های نوروزی صورت گرفته در شهرستان می‌باشد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله همایش نخبگان میبدی، جشن بهاریه، نمایشگاه عکس کرد پرتره، جشنواره نوروزی آسیاب بیده، جنگ خنده، یواش تور، تور شتر سواری و کالسکه سواری و پخت غذا‌های محلی از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی میبد با بیان اینکه ۱۱۳ مورد بازدید نظارتی بر مراکز اقامتی، بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز اقامتی موقت صورت گرفته، عنوان داشت: خوشبختانه امسال هیچ شکایتی نداشتیم و در این راستا ۱۶ فقره تذکر به مراکز پذیرایی داده شد و ۹ مرکز اقامتی و پذیرایی نیز مورد تشویق قرار گرفتند.

مشتاقیان ضمن قدردانی از حضور پر رنگ انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی در اجرای برنامه‌های نوروزی، از برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌ها در بزرگ نمایی نقاط ضعف گلایه داشت و گفت: متاسفانه برخی نقاط قوت میراث فرهنگی میبد را با هر مقصودی که دارند به نقاط ضعف تبدیل می‌کنند برای مثال در ارتباط به پروژه سفره سرای سنتی باغسون در مجاورت آسیاب یخدان که ظرف ۲ ماه مرمت و افتتاح شد تصاویری از نخاله‌ها را یک روز قبل از جمع آوری آن‌ها و افتتاح مجموعه علی رغم زحمات زیاد صورت گرفته به نشانه نقاط ضعف منتشر کرده و زحمات نیرو‌های این مجموعه را که به صورت دوشیفت با آن همه حجم کاری و کمبود نیرو زیر سوال می‌برند.

وی در پایان تصریح داشت: قابل ذکر است که احداث سرویس‌های بهداشتی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی از صفر به ۱۲ مورد، افزایش هتل رستوران سنتی از ۱ مورد به ۴ مورد، مرمت چندین محور گردشگری، احیای ۴ آسیاب تاریخی و حمام سنتی یخدان از جمله اقدامات میراث فرهنگی در ۲ سال اخیر می‌باشد.

میبد یکی از مهمترین نقاط گردشگری تاریخی استان یزد به حساب می آید که همه ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می کند.

میبد در 50 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ی

رشد چشمگیر بازدید مسافران نوروزی ازبناهای تاریخی میبد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.