معاون عمرانى استاندار خوزستان گفت: تامين حقابه‌ها مشکل جدی طرح نهالكارى برای مقابله با پدیده ریزگردها است.

تامين حقابه‌ها؛ مشكل جدى طرح نهالكارى در خوزستان استفرامند هاشمى زاده معاون عمرانى استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جلسه اخير شورای عالى آب و تصميماتى كه در اين نشست اتخاذ شده است، اظهار كرد: در اين جلسه معاون اول رئيس جمهور و تعدادى از وزرا حضور داشتند و بر اجرای برنامه‌هايى كه براى مقابله با ريزگردها، تامين سهميه آب استان و...مصوب شده است، تاکید شد.

معاون عمرانى استاندار خوزستان افزود: كميته‌اى متشكل از نمايندگان وزارت نيرو، محيط زيست و استاندارى تشكيل شده است تا بر تصميمات اتخاذ شده نظارت و آنها را اجرايى كند.

وی با بيان اينكه اين جلسه بر اجراى دقيق مصوبه ٩٦/١/١٥ تاكيد داشت، گفت: اين مصوبه در خصوص پنج موضوع اصلى استان خوزستان از جمله آب و فاضلاب، برق، ريزگردها، حفاظت از رودخانه كارون و طرح ٥٥٠ هزار هكتارى تعريف شده است.

هاشمی‌زاده ادامه داد: طبق اين مصوبات، طرح‌هاى پنجگانه استان خوزستان از جمله ريزگردها بايد اجرايى شود.

معاون عمرانى استاندار خوزستان خاطرنشان كرد: در جلسه اخير شورای عالى آب مواردى از قبيل تامين حقابه‌ها، نهالكارى و تامين اعتبارات مربوط، را براى مقابله با ريزگردها مرور كرديم.

وی تصريح كرد: يكى از مشكلات جدى، تامين حقابه‌هاى طرح نهالكارى بود و وزارت نيرو مكلف شد اين سهميه را بررسى و تعيين كند.

هاشمی‌زاده با اشاره به اعتبارى كه دولت براى مقابله با ريزگردها در  بودجه ٩٧ تخصيص داده است، اظهار کرد: حدود ١٥٠ ميليون دلار  براى ريزگردها و برق استان خوزستان تخصيص داده شده است.

وى در پاسخ به سوالى مبنى بر اينكه باتوجه به خشكى خوزستان ايا برنامه اى براى واردات آب به اين استان وجود دارد، خاطرنشان كرد: استان خوزستان داراى پنج رودخانه مهم و جارى است لذا براى آب استان در سه بخش برنامه ريزى ميشود و تامين آب شرب باتوجه به خشكسالى موجود اولويت اول قرار دارد.

هاشمى زاده يادآور شد: تامين آب كشاورزى با اولويت كشتهاى دائم، نخيلات و كشتزارهاى هميشه نيازمند آبيارى هم در مرحله دوم از تقسيم بندى آب استان هستند.

معاون عمرانى استاندار خوزستان با بيان اينكه تامين آب حوزه صنعت سومين اولويت ماست، متذكر شد: قصد داريم ابتدا آب شرب مورد نياز شهرها و روستاهاى استان خوزستان را تامين كنيم سپس اگر منابع آبى به اندازه كافى باقى ماند، آن را به بخش كشاورزى و صنعت منتقل كنيم.

وى درباره متوقف شدن طرح انتقال آب از خوزستان براى تامين آب شرب استانهاى همجوار بيان كرد: استان از ابتدا مخالف اين طرح نبود و مسئولان كشور هم بر اين موضوع اتفاق نظر دارند كه طرح انتقال براى تامين آب شرب مشكلى ندار د اما براى تامين بخش صنعت و كشاورزى جايز نيست.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار