مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از هم‌نشینی ماه، سیارات کیوان و بهرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ خبر داد.

هم نشینی ماه و دو سیاره در آسمان ایران/ تماشا پدیده زیبای نجومی را در بامداد فردا از دست ندهیدمسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رویداد نجومی که در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ در آسمان رخ می‌دهد، اظهار کرد: افراد در این تاریخ می‌توانند همنشینی ماه و سیارات کیوان (زحل) و بهرام (مریخ) را مشاهد کنند.

وی درباره زمان دقیق همنشینی ماه و سیارات کیوان و بهرام بیان کرد: این اجرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ در آسمان طلوع می‌کنند؛ بنابراین اشخاص برای مشاهده آنها باید پس از ساعت ۲ بامداد این روز به افق جنوب شرقی آسمان نگاه کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره کیوان با رنگ متمایل به زرد در ۲ درجه‌ای پایین‌تر از ماه قرار دارد و یک درجه پایین‌تر از این سیاره (در ۳ درجه‌ای جنوب ماه)  سیاره سرخ رنگ بهرام  واقع شده است.

عتیقی تاکید کرد: ماه، سیارات کیوان و بهرام در صورت فلکی کمان (قوس) قرار دارند؛ پس زمینه این صورت فلکی بازویی از کهکشان راه شیری است.

وی درباره فاصله ماه با زمین در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ تصریح کرد: سیاره کیوان در شبانگاه سه شنبه ۱۴ فروردین ۹۷ در اوج مداری خود نسبت به خورشید قرار گرفت و در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷، ماه به اوج زمینی خود می‌رسد که ۴۰۴ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد.

تعداد قمرهای سیارات بهرام و کیوان

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره وضعیت ماه در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ گفت: ماه در این روز به وضعیت تربیع آخر می‌رسد؛ ماه قمر زمین است و سیارات بهرام و کیوان هر یک به ترتیب ۲ و  ۵۳ قمر تایید شده دارند.

عتیقی اظهار کرد: صورت فلکی کمان در زمینه یکی از بازو‌های کهکشان راه شیری قرار گرفته است، بنابراین اگر با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری به این صورت فلکی نگاه کنیم اجرام غیرستاره‌‌ای زیبایی همچون M۸ و M۲۰ (سهابی‌های مردابی و سه تکه) مشاهده می‌شوند.

وی بیان کرد: هم نشینی ماه، سیارات کیوان و بهرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ سوژه جذابی برای عکاسان نجومی است.

عتیقی یادآور شد: در هیئت (نجوم) قدیم به سیاره برجیس (مشتری)، سعداکبر (نیکی بزرگ) و به سیاره کیوان، نحس اکبر (شوم بزرگ) می‌گفتند؛ همچنین سیاره سرخ رنگ بهرام را با توجه به رنگ قرمز آن منشا خونریزی می‌دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار