محمدرضا رضاییکوچی رئیس کمیسیون عمران در گفتوگو خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین اطلاعات پرواز تهران_ یاسوج که سال گذشته دچار سانحه شد، گفت: ما اکنون در حال بررسی زمینهها و عواملی هستیم که موجب اشتباه خلبان در این پرواز شده است.
وی با بیان اینکه براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است، افزود: ما در حال بررسی هستیم برای اینکه روشن شود خلبان دچار اشتباه شده، یا وی روند عادی و مراحل مختلف را طی کرده، خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر و یا اینکه هواپیما آماده پرواز برای شرایط بحرانی بوده است.
رضاییکوچی افزود: عوارض و زمینههای متعددی موجب اشتباه خلبان در سانحه هوایی تهران_ یاسوج شده است.
رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه بنده اطلاعات جعبه سیاه را کاملا مطالعه و مکالمات آن را گوش کردهام، بیان کرد: در لحظات آخر کمک خلبان به خلبان میگوید هوا خراب است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایینتر از حد معمول میآید که این اقدام موجب برخورد هواپیما با کوه و بروز سانحه میشود.
وی تصریح کرد: کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان میدهد، اما متأسفانه خلبان علیرغم اصرار کمکخلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه میکند.
رضاییکوچی تأکید کرد: معمولا در چنین وضعیت هوایی، هواپیما باید بازگردد؛ لذا دلایل و زمینههای وقوع اشتباه از سوی خلبان در کمیسیون عمران قید شده است.
رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه خلبان به دلیل بیماری و جراحی قلب در این شرایط باید از یک خلبان و نه کمک خلبان در کنار خود استفاده میکرده است، افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی اجازه پرواز نباید صادر میشد و اصولا براساس آئیننامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان، این پرواز در چنین شرایط جوی نباید صورت میگرفت.
وی گفت: شرکت هواپیمایی آسمان در وهله اول مقصر است و هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی میماند و پرواز نمیکرد.
رضاییکوچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خلبان با داشتن چنین شرایط جسمی مجوز پرواز گرفته است، اظهار کرد: طی 6 ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت رفتهاند و عملا تعداد خلبانهای این شرکت محدود شده است.
رئیس کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه هواپیما نقص فنی نداشته است، اظهار کرد: اگر مقررات رعایت میشد این هواپیما میتوانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند.
وی تأکید کرد: کمیسیون عمران گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران_ یاسوج تا اواخر فروردین آماده ارائه به مجلس خواهد کرد.
انتهای پیام/
در تصادفات جاده ای رانندگان به علت نادرست رانندگی و سرعت غیرمجاز و سبقت های خطرناک و خواب آلودگی و ... جان سرنشینانان خود را فنا کردند.
عمر یکبار داده میشود ولی با کوچکترین سهل انگاری توسط دیگران برای همیشه از دست میرود .
بیاییم در سال ۹۷ با تصمیمات درست و اجتناب از رانندگی های پرخطر ، برای جان عزیزان هموطن احترام و ارزش بیشتری قائل شویم.
1)افراد ناشی
2)افراد خیلی زبده
خداوند روح همه در گذشتگان را قرین رحمت فرمایند
بیشتر نظرات گفتند اجازه پرواز نباید داده می شد!! به غیر از موارد خاص مثل نداشتن مجوز پرواز یا دستور مقامات ذی ربط برج مراقبت برابر قانون ایکائو در همه دنیا موظف است اطلاعات لازم را به خلبان بدهد وتصمیم در مورد انجام یا انصراف از پرواز با خلبان است ضمن اینکه قبل از پرواز هم تمام خلبانان موظفند بطور متعارف وروتین اطلاعات هوای مسیر و هوا وموارد مربوط به ناوبری مقصد را از واحد عملیات شرکت خودشان بگیرند و با توجه به جمیع اطلاعات تصمیم نهایی را می گیرند.لذا برج مراقبت صرفا برابر ضوابط و در چارچوب قوانین رسمی ایکائو و قوانین رسمی وقانونی که در هرکشور برای همان کشور تعیین می شود (خود همین مورد هم از جمله قوانین ایکائوست)باید مجوز پرواز را صادر کند و در صورت وجود موارد خاص تعیین شده در قانون باید علت عدم صدور مجوز پرواز را به خلبان اطلاع دهد.بااحترام -
حداقل یکبار بگین مقصر فرودگاه یا شرکت هوایی یا ... هستش
دیواری کوتاه تر از خلبان ندارین.
باعث تاسفه
تسلیت
خدا خلبانان عزیز فوت شده و مردم عزیز کشورمان را مورد لطف و رحمت قرار بده
روحشان شاد
حادثه بسیار دلخراشی بود