استاندار اصفهان وضعیت آب آشامیدنی اصفهان را نگران‌کننده خواند وگفت: اگر در بخش های مختلف صرفه جویی صورت نگیرد در مرداد ماه با کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهیم شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن مهرعلیزاده در دیدار با آیت‌الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان به ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت استان در چهار ماه اخیر پرداخت و اظهار داشت: اشتغال، محیط زیست و آب از جمله اولویت‌های اصلی مدیریت استان به شمار می‌رفت که با قوت در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که مدیریت استان به صورت جدی به بحث اشتغال وارد شده است، افزود: حدود نیمی از واحدهای صنعتی استان با ظرفیت بالای 80 درصد کار می‌کند و نیمی پایین‌تر از ظرفیت و حدود 500 کارخانه و واحد تولیدی نیمه تعطیل است.

استاندار اصفهان با اشاره به تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات واحدهای بحران‌زده، گفت: دولت طرح‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان و روستائیان  را ارائه کرده و در این راستا از اعتبارات تخصیصی در استان به خوبی استفاده شده و برای ایجاد اشتغال در شرق اصفهان تلاش‌های مجدانه‌ای در حال انجام است.

وی وضعیت آب را یکی از مشکلات جدی استان برشمرد و ابراز داشت: در سال گذشته ورودی آب به سد زاینده‌رود به 1.2 میلیارد مترمکعب بوده است و امسال این عدد به 400 میلیون مترمکعب کاهش یافته که بسیار شکننده و نگران‌کننده است، این میزان آب کشاورزی و باغات را با تنش شدید آبی مواجه خواهد کرد و حتی برای تأمین آب شرب هم با مشکل مواجه هستیم.

مهرعلیزاده با بیان این‌که جلسات متعددی در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با وزرای نیرو، کشور، صنعت و محیط زیست برگزار شده است، اضافه کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای مقابله با خشکسالی باید سازگاری با کم‌آبی را مدنظر قرار دهیم و تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای را رونق بخشیم.

به گفته وی بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده مدیریت استان باید در ازای آبی که به بخش صنعت داده می‌شود مبالغی به بخش کشاورزی اختصاص دهد که این طرح با دفاع رئیس جمهور هم مواجه شد.

استاندار اصفهان با بیان این‌که تمام تلاش مدیریت استان حمایت از کشاورزان بوده است، اذعان کرد: قبل از عید مبالغی به کشاورزان پرداخت شد و در سفر به شرق اصفهان نیز مردم نجابت و اصالت از خود نشان دادند که این وظیفه مدیریت استان را سنگین‌تر کرده است.

وی وضعیت آب آشامیدنی را نگران‌کننده خواند و بیان کرد: اگر آبی به کشاورزی اختصاص نیابد و در صنعت هم 40 درصد صرفه‌جویی شود باید حداقل 20 درصد ورودی آب آشامیدنی اصفهان، یزد و کاشان صرفه‌جویی شود، در غیر این صورت در مرداد ماه با کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهیم شد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: در صورت اختصاص نیافتن آب به کشاورزان باید دست کم هزینه معیشت آنان پرداخت شود.

وی با تأکید بر این‌که صدا و سیما و سایر دستگاه ‌های مربوطه باید مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب ترغیب و تشویق کنند، مطرح کرد: باید استفاده از وسایل کاهنده مصرف آب در دستور کار قرار گیرد و این تجهیزات در بین مردم توزیع شود و باید بدنه اجتماعی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب همراه شود.

استاندار اصفهان در پایان ضمن درخواست دعای خیر برای مردم و مدیریت استان در اجرای برنامه‌ها، ابراز داشت: ما نگران هستیم ولی به رحمت الهی و عقل و تدبیر خود امیدواریم هستیم چراکه نگرانی باعث حرکت مضاعف ما خواهد شد کما این‌که سعی شده است از اختلافات ملی و منطقه‌ای جلوگیری شود و در این مسیر هم موفق بوده‌ایم.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: استانداری ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار