رئیس مجلس گفت: وزیر صنعت باید مأمور اجرای تصمیمات دولت و مجلس در زمینه حمایت از کالای ایرانی شود و ماهانه گزارشی به مجلس دهد.

فضای رقابتی باید برای تقویت محصولات داخلی ایجاد شود/ وزیر صنعت باید ماهانه گزارشی درباره روند حمایت از تولید داخلی به مجلس ارائه دهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که صبح امروز با حضور وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از کالای ایرانی تشکیل شده بود، اظهار کرد: قانون حمایت از تولید ملی ضعف ضمانت اجرایی دارد و باید میان کارهای پروژه‌ای و واردات تفاوت قائل شویم.

وی با بیان اینکه کشور ما امروز متأسفانه محصولات نهایی را هم وارد می‌کند، ادامه داد: در برخی از پروژه‌ها چون فاینانس دخالت ما به سختی صورت می‌گیرد اما در برخی از حوزه‌ها خودمان محصولات نهایی را وارد می‌کنیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه امروز در شرایطی هستیم که باید تصمیمات خاصی اتخاذ کنیم، تصریح کرد: ممکن است 5 سال بعد شرایط تغییر کند و نیاز باشد تصمیمات دیگری اتخاذ کنیم و باید با مجموعه شرایط خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی محصولات با کیفیت مناسب در داخل تولید می‌کنیم دلیلی ندارد که اجازه واردات محصولات را دهیم، گفت: زمانی که فقط با تعرفه به مقابله با واردات برویم ممکن است سنگ قبر هم وارد کشور شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید فضای رقابتی را جهت تقویت محصولاتمان و توسعه فنی آن ایجاد کنیم، اظهار کرد: ممکن است برخی مطرح کنند که با ممنوعیت واردات برخی از کالاها در داخل کشور رانت ایجاد می‌شود در حالی که باید روش اصلاح شود.

وی ادامه داد: وزیر صنعت باید فهرست اقلامی که نباید وارد کشور شود را اعلام کند و همان طور که اجازه ورود مشروب را به علت مقتضیات دینی داده نمی‌شود، اجازه ورود سایر کالاهایی هم که داخل کشور تولید می‌شود نباید داده شود.

لاریجانی با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخلی باید در هر ارگانی مسئولی واحد داشته باشیم، گفت: بر این اساس مجلس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی را مأمور این کار کرده است و دیگر کمیسیون ها هم باید به این کمیسیون کمک کنند و در دولت هم باید وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اصلی این موضوع باشد و دیگر وزارتخانه‌ها هم باید به آن کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر نفت در این جلسه گفت: باید ملاحظاتی که آقای زنگنه عنوان کرد را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: یکی از مشکلات بخش خصوصی وضعیت بانک‌هاست و آنها تسهیلات لازم را به تولید کنندگان نمی‌دهند و وقتی که بانک‌ها تسهیلات گران به تولید کنندگان می‌دهند، محصولات هم گران می‌شوند.

وی افزود: یک بحث در این موضوع مربوط به محصولات نهایی است که از جنس اتومبیل نیست و باید ممنوعیت ورود آنان به کشور را اعلام کنیم و امضای طلایی پیدا نکنند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر مسئولان به طور کامل معتقد به تولید داخلی باشند، قطعا راه آن را پیدا می‌کنند و باید آنان معتقد به حداکثر استفاده از تولید داخل و کالای ایرانی باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید اصلاحاتی در ساختار بانک‌ها انجام شود، بیان کرد: البته همه مباحث مربوط به حمایت از تولید ملی مربوط به دولت نیست و وظایف بخش‌هایی چون اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، رسانه‌ها و مجلس باید مشخص شود و اگر احتیاجی به قانون در این زمینه است تصویب می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید مأمور اجرای تصمیمات دولت و مجلس در زمینه حمایت از کالای ایرانی شود و باید ماهانه گزارشی به مجلس دهد و نباید این گزارش به انتهای سال موکول شود و این موضوع که عزم ملی می‌خواهد باید با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار