به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم نکوداشت شهید سید مرتضی آوینی در بنياد فرهنگی روايت فتح با حضور برخی فعالان حوزه سینمایی، سیاسیون و اهالی رسانه در حال برگزاری است.
در این مراسم هنرمندان، اندیشمندان، همرزمان این شهید به همراه علاقه مندان سینمای آوینی حضور دارند. احسان محمد حسنی، حجت الاسلام پژمانفر، سید محمد مهدی طباطبایی، شهریار زرشناس، مرتضی رزاق کریمی، مرتضی شعبانی، سردار فضلی از جمله حاضران در این مراسم هستند.
در این مراسم، حاج رضا برجی از دوستان و نزدیکان شهید آوینی گفت: خوشحالم که پس از چند سال دوباره جایی آمدیم که حاج مرتضی حضور داشته است. خدا توفیق داد که در این جمع حاضر شوم.
وی افزود: در کلاس هایی که برگزار می کنم، شاگردانم سوالی طرح می کنند مبنی بر اینکه اگر مرتضی بود، چه کاری انجام میداد و البته این سوال برای خود ما هم پیش می آید. فکر می کنم اولین کاری که او می کرد، این بود که همه بچه های انقلاب را زیر یک سقف می آورد.
وی ادامه داد: جریان هایی علیه مرتضی حتی از بین بچه های انقلابی راه افتاده بود که اصلا درست نبود. تا جایی که این نوع جریانها حتی دوستان و رفقای او را به انگشتان یک دست رسانده بودند؛ اما او همواره مقاومت می کرد و روی اهداف خود با قدرت می ایستاد.
وی عنوان کرد: الان هجوم دشمن بسیار وحشتناک و پر و پیمان است؛ از همین رو مرتضی جنگ را بستری می دانست که هر مردی و یا هر کسی در آن به دنبال کربلای خویش بگردد؛ یعنی آنچه که در عاشورا اتفاق افتاد، ذره ای در کربلای 5 و دیگر نبردها نمود یافت. امام خمینی (ره) وفتی می گفت: خدایا من را با بسیجیان محشور کن! خوب می دانست چه اتفاقی در حال افتادن است و بسیجی ها چه می کنند. ما برای چند رودخانه و قله نجنگیدیم؛ ما برای رسیدن به آزادگی که سالار شهیدان گفت، جنگیدیم.
برجی در آخر گفت: ما همچنان مشکلمان پخش مستندهایمان است. امام زمان(عج) ما بچه رزمندهها یک قدم به عقب برنداشتهایم. ما تغییر نکردیم و شاکریم که رهبر را برای ما نگه داشتید.
او درحالی که متنی را برای سخن با امام عصر میخواند، از حال رفت.
در ادامه، یک گروه نمایشی به صحنه آمدند و نمایشی درباره زندگی شهید آوینی اجرا کردند. اصغر نقی زاده یکی از اعضای این گروه نمایشی بود که به نوعی زندگی آوینی در دوران جنگ و پس از جنگ را روایت می کرد.
در بخش دیگر آیین نکوداشت سید شهیدان اهل قلم شهریار زرشناس نویسنده و محقق گفت: مرتضی بسیجی بود، هنرمند بود، اما بیش از این ها متفکر است و کمتر به این وجه توجه میشود.
وی با بیان اینکه او متفکر انقلابی دوران گذار است، ابراز داشت: با انقلاب دو گذار در جهان و ایران اتفاق افتاد. او طلایه دار تفکر انقلابی است، اگر از منظر تاریخ به عالم غرب مدرن توجه کنیم در یک گذار تاریخی است که ظهور اندیشه پست مدرن است و انحطاط تفکر غرب است.
زرشناس در خصوص اینکه انقلاب اعتراض به غربزدگی شبه مدرن است عنوان کرد: شبه مدرن در بخشی از تاریخ حاکمیت را به دست آورد که بحران هویت ، بی عدالتی، مناسبات اخلاقی و... در جامعه ایجاد کرد. انقلاب رستاخیز اعتراضی ایران اسلامی به غربزدگی شبه مدرن بود. رخداد انقلاب بنای کج شبه مدرن را باید تغییر می داد. انقلاب برای این که بنای کج غربزدگی را درهم بشکند باید ساختار اقتصاد و فرهنگ را عوض میکرد و نیاز بود با گذار از آن زمان به سمت به تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.
وی ادامه داد:این گذار شرایط خود را دارد و کشاکشی در آن رخ می دهد که در حال حاضر در متن آن هستیم، او به عنوان متفکر ظهور کرد و بالید. متفکر صرف خانه نشین نبود او در متن حادثه حضور داشت.همچنین حقیقت تفکر اجماع بین نظر و عمل است، او اندیشههایی را طرح میکند که پرسشهایی است که انقلاب با آن روبرو ست. پیش از افراد دیگر با مساله نظری پرسشهایی را طرح میکرد، در دهه 60 بانکداری آلوده به ربا ، عدالت اجتماعی و... که امروز جز معضلات امروز است را مطرح می کند.
زرشناس تصریح کرد: آوینی متفکری متفکر مجاهد ومتعهد است که به اقتضای شرایط حرکت انقلابی میکرد . هر جا نیاز بود ورود می کرد هم نظری و عملی؛ اینهاست که آوینی را منحصر بفرد میکند، او مدیر انقلابی بود که در دسترس بود و رویکرد اشرافی و بوروکراتیک نداشت؛ او ژورنایست بود، اما در آن محیط هضم نشد، همچنین در روشنفکر بازی هضم نشد.
این محقق بیان کرد: آوینی روحیه بسیجی ، اندیشه انقلابی وبصیرت متفکرانه داشت . غربت مرتضی عجیب بود . او میدانست از هجوم فرهنگی شبه مدرن باید عبور کند که بسیار سخت بود او تدارک دید و چالشها را بررسی می کرد ما در حوزه نظری در جایی قرار داریم که آوینی آن روزکار در آن بود.مدیران نجومی بگیر در فضای بروکراتیک اهل اندیشه نیستند. آوینی اما پیشرو بود.
در ادامه زرشناس درخصوص برخی شبهات مطرح شده درباره آوینی پاسخ داد و گفت: روشنفکرها میگویند او اواخر عمر به دوران روشنفکری بازگشته بود. من تا چهارشنبه غروب با ایشان بودم، در نوشتههایش یک سطر بوی عدول از انقلاب یا عبور از انقلاب پیدا نمیشود . یک فریم در این مورد ندارد . روزی که با هم می رفتیم گفت می روم فکه جایی که فرشتگان ارواح شهدا را به آسمان می بردند کدام روشنفکر درباره جنگ و مرگ اینگونه صحبت می کند؛ روشنفکر مرگ را نیستی می داند. او 40 ساعت قبل از شهادت اینگونه از مرگ با وجد سخن می گوید و از رفتن به شهادت صحبت می کند.
وی در خصوص صداقت شهید آوینی عنوان کرد: او صاف و صادق بود . برخی فیلم ساختند و می گویند روشنفکر شده بود. اما او عاشق امام خمینی (ره)بود. او معتقد بود امام خمینی(ره) در من نفوذ کرد و مرا متحول کرد. او از روشنفکری عبور کرد. وقتی میگوید از انتهای راه طی شده سخن می گویم احوالات خود را می گوید.او به عملکرد دولت سازندگی وزارت ارشاد وقت انتقاد داشت .
زرشناس خاطر نشان کرد: برخی میگویند مرتضی، فرویدی بود، او اینگونه نبود، او خود می گفت بحث های اومانیسم را از قصه آفرینش گرفته است . تفکر خودش را تحت تاثیر قرآن می دانست اما با اندیشه های هایدیگر آشنا بود. هایدیگر در مقایسه دیگر افراد نسبت به مدرنیته منتقد بود. او منتقد مدرنیته است اما تعلق غربی دارد . آوینی اهل نظر بود. او معتقد بود باید به عروهالوثقی رهبر متوسل شویم.
در بخش دیگر مراسم سرودی در وصف شهید آوینی خوانده شد و محمودیان تاکید کرد اتاقی که شهید آخرین تدوینهایش را در روایت فتح انجام داد به موزه مبدل شده است .
انتهای پیام/