معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: بافت تاریخی ترکان و هرابرجان خاتم و باغ شهرتاریخی مهریز آماده ثبت ملی است.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت:مجموع مساحت بافت‌های تاریخی ثبت ملی شده در استان یزد بالغ بر ۵ هزار هکتار است که این میزان، نیمی از بافت‌های تاریخی ثبت شده‌ای است که در تمام استان‌های دیگر وجود دارد.

ساشا ریاحی مقدم با اشاره به   ۱۱ بافت تاریخی در استان یزدافزود: بافت تاریخی ترکان و هرابرجان خاتم و باغ شهرتاریخی مهریز آماده ثبت ملی است.

وی با اشاره به اینکه بافت‌های تاریخی استان یزد از ارزشمندترین بافت‌ها به لحاظ قدمت تاریخی و ارزش هنر معماری به شمار می‌روند، اظهار داشت: نیمی از بافت‌های تاریخی ثبت ملی شده کشور، متعلق به استان یزد است.

 معاون میراث فرهنگی یادآور شد: بافت‌های تاریخی ثبت شده مربوط به میبد، ندوشن، یزد، احمد آباد اردکان، شریف آباد اردکان، حصار داخلی اردکان، حصار خارجی اردکان، چاه افضل اردکان، ترک آباد اردکان، سرو سفلی اردکان و بافت تاریخی شهر ابرکوه است.

وی ادامه داد: بافت تاریخی شهر میبد ۵۶۰ هکتار است که بعد از بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۰ هکتار، بزرگترین بافت تاریخی استان یزد به شمار می‌رود.

وی، مساحت بافت تاریخی ندوشن را نیز ۱۰۰ هکتار و مساحت بافت تاریخی شهر ابرکوه را ۱۶۲ هکتار اعلام کرد.

ریاحی مقدم عنوان کرد: سه بافت تاریخی دیگر نیز در آستانه ثبت ملی است که شامل دو بافت تاریخی در دو محدوده شهرستان خاتم و یک بافت تاریخی در شهرستان مهریز است.

وی ادامه داد: وضعیت در بافت‌های تاریخی استان یزد در حال بهبود است و به نظر می‌رسد اتفاق مثبتی در بافت‌های تاریخی این استان در حال وقوع است.

ریاحی مقدم  اظهار امیدواری کرد: با مشارکت مردم بتوانیم تحولات خوب و مثبتی را در راستای توسعه گردشگری و حفظ و احیای ارزش‌ها و سبک زندگی مردم رقم بزنیم.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفرجمعیت در مثلث گردشگری مرکز ایران و در کنار استان‌های اصفهان و فارس قرار دارد و هر سال در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران است.

بافت تاریخی شهر یزد نیز ۱۸ تیرماه ۹۶ به عنوان نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان و دارای سکنه در یونسکو ثبت شده است.

انتهای پیام/ی

بافت تاریخی ترکان و هرابرجان خاتم و باغ شهر تاریخی مهریز ثبت ملیمی شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.