مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی سال زراعی ۹۷-۹۶ سبب خشک شدن ۳۵ درصد مزارع گندم دیم در مناطق گرمسیری استان شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بااعلام این خبر گفت: ۷۸ هزار هکتار از مزارع گندم استان به صورت دیم و ۲۲ هزار و ۷۵۰ هکتار آبی است.
عیسی راستیان نسب سطح زیر کشت مزارع گندم استان را ۱۰۰ هزار و ۸۵۰ هکتار اعلام کرد و افزود: ۶۰ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع گندم دیم کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری قرار دارد که از این مساحت، ۳۵ درصد معادل ۱۹ هزار هکتار خشک شده و غیر قابل برداشت است.
وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود از هر هکتار مزرعه گندم آبی این استان به طور متوسط ۲ هزارو ۹۰۰ کیلوگرم و در مزارع دیم ۹۹۱ کیلوگرم گندم تولید شود.
راستیان نسب همچنین مجموع سطح زیرکشت جو دیم و آبی در استان را به ترتیب ۳۱ هزار و ۱۴۰ هکتار اعلام کرد و اضافه کرد: ۲۷ هزارو ۲۶۰ هکتار از این سطح، به صورت کشت دیمی است.
وی ادامه داد: ۳۵ درصد کشت دیم معادل بیش از ۹ هزار هکتار نیز غیر قابل برداشت است.
راستیان نسب گفت: خسارت وارده به اراضی دیم کهگیلویه و بویراحمد تاکنون توسط کارشناسان برآورد نشده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به وضعیت برداشت در شهرستان باشت از قطب‌های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: ۱۳۲ هکتار از اراضی شهر باشت در سال آبی ۹۷-۹۶ زیر کشت کلزا رفت که بیش از ۹۰ درصد این مزارع به دلیل خشکسالی غیر قابل برداشت است.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارش سالانه پیش بینی می‌شود که امسال ۱۱۷ هزار تن گندم در استان تولید شود بطوریکه نسبت به تولید سال گذشته یعنی ۱۶۶ هزارو ۸۷۶ تن گندم، کاهش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام/ش

خشکیدگی ۳۵ درصد مزارع گندم دیم گرمسیر استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.