پارلمان افغانستان در پی تلاش‌های ریاست جمهوری این کشور برای واگذاری بخش‌های وسیعی از شهر کابل به حزب اسلامی حکمتیار، تاکید کرد که واگذاری زمین‌های دولتی به یک حزب سیاسی غیرقانونی است.

پارلمان افغانستان با واگذاری زمین به حزب اسلامی حکمتیار مخالفت کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پارلمان افغانستان در پی تلاش‌های ارگ ریاست جمهوری این کشور برای واگذاری بخش‌های وسیعی از شهر کابل به حزب اسلامی حکمتیار، تاکید کرد که واگذاری زمین‌های دولتی به یک حزب سیاسی غیرقانونی است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان به تازگی دستوری را صادر کرده است که بر اساس آن بخش‌های وسیعی از مناطق شیعه نشین شهر کابل به حزب اسلامی واگذار خواهد شد.

نمایندگان پارلمان افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کردند که ارگ ریاست جمهوری حق ندارد زمین‌های دولتی را به یک حزب سیاسی واگذار کند.

«همایون همایون»، معاون اول پارلمان افغانستان اظهار داشت: توزیع زمین‌های بیت‌المال به اعضای حزب اسلامی حکمتیار در کابل غیر قانونی است.

وی افزود: دولت افغانستان حق ندارد برای یک حزب سیاسی امتیازات ویژه در نظر بگیرد و زمین‌های دولتی را در اختیار آن قرار دهد.

همایون خاطرنشان کرد: اگر توزیع زمین یکی از شروط توافقنامه صلح هم باشد دولت تنها باید به اعضای مستحق این حزب طی یک روند قانونی زمین توزیع کند.

در دستوری که از سوی اشرف غنی صادر شده است، زمین‌های وزارت دفاع افغانستان در اطراف «دشت برچی» در کابل به حزب اسلامی واگذار می‌شود.

بسیاری از نمایندگان افغان توزیع زمین به حزب اسلامی در اطراف منطقه شیعه نشین شهر کابل را دسیسه برای راه اندازی اختلافات قومی-مذهبی می‌دانند.

«جعفر مهدی» تصریح کرد، اگر دولت افغانستان دامنه کوه «قوریغ» در اطراف دشت برچی را به حزب اسلامی واگذار کند با اعتراض شدید مردم این منطقه مواجه خواهد شد.

وی افزود: برای حل این مسئله پارلمان و دولت افغانستان باید هیئت بی طرفی را تشکیل دهد تا از ایجاد اختلافات قومی در کابل جلوگیری شود.

به نوشته تسنیم، این در حالی است که پیش از این نیز مدارکی درباره واگذاری زمین‌های دولتی به حزب اسلامی در چندین ولایت افغانستان و ساخت دانشگاه به نام «حکمتیار» نیز منتشر شده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار