مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزدگفت: هرسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان یزد کاهش می‌یابد و جایگزینی برای آن نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  اصلی‌ترین عوامل انسانی تهدیدکننده منابع آب در استان یزد را برداشت بی‌رویه و بیش‌ازحد مجاز از آب‌های زیرزمینی و آلوده نمودن منابع آب دانست وگفت:کلیه نقاطی که در استان پتانسیل آلایندگی منابع آب زیرزمینی رادارند شناسایی‌شده و گروه‌های گشت به‌طور مستمر این مناطق را بازرسی می‌کنند.

محمدمهدی جوادیان زاده به‌طور متوسط در استان یزد سطح آب‌های زیرزمینی سالیانه به میزان ۴۵ سانتی افت دارد که معادل ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود، یعنی در هرسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان کاهش می‌یابد و جایگزینی برای آن نیست.

 وی برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، تخلیه پساب‌ها و زهاب‌های کشاورزی در منابع زیرزمینی را از تهدیدکننده‌های اصلی منابع استان دانست و ابراز داشت: در رابطه با حفاظت کیفی منابع آب، از یک سال گذشته مناطقی که آب زیرزمینی مناسب داشته‌اند به‌عنوان زون آب شرب شناسایی و با همکاری استانداری این مناطق صرفاً به‌منظور تأمین آب شرب استان در نظر گرفته‌شده و اجازه کاربری‌های دیگر در این مناطق داده نخواهد شد.

جوادیان زاده در تشریح میزان بارندگی در استان یزد گفت: متوسط بارش استان یزد در سال آبی ۹۶-۹۷ تاکنون در حدود ۳۰ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال آبی گذشته در مدت مشابه ۴۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مشکل اصلی در برداشت از منابع استان را اضافه برداشت ازچاه‌های کشاورزی برشمرد و گفت:تخلیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و زهاب‌های کشاورزی در سفره‌های آب زیرزمینی نیز از دلایل بعدی کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی است.

جوادیان زاده گفت: کاهش بارش در استان، تغییر بارش‌ها از برف و بارش‌های بیش از ۱۰ میلی‌متر به باران و بارش‌های کمتر از ۵ میلی‌متر و تأثیر کمتر در ایجاد رواناب و از همه مهم‌تر دست‌اندازی‌هایی که از سوی بعضی در بالادست حوزه انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهند که آب به پایین‌دست بیاید از دلایل این کاهش به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد جمعاً سه هزار و ۸۴۶ حلقه چاه، ۳۸۷ دهنه چشمه و دو هزار و ۶۳۰ رشته قنات وجود دارد، عنوان کرد: از این طریق جمعاً سالیانه هزار و ۲۸ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی تخلیه می‌شود که از این مقدار ۸۳۳ میلیون مترمکعب از طریق چاه تخلیه می‌شود.

جوادیان زاده افزود: با تشکیل کارگروه کیفیت منابع آب در استان یزد به ریاست شرکت آب منطقه‌ای و با حضور شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی استان یزد، گام‌های خوبی در راستای حفظ کیفیت منابع آب برداشته‌شده است که در سال گذشته به‌عنوان استان برتر در این زمینه از استان یزدازسوی وزیر نیرو تقدیر به عمل آمد.

جوادیان زاده  و اضافه کرد: بر اساس برآورد‌هایی که انجام‌شده است در استان یزد در چاه‌های کشاورزی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب بیش از پروانه مجاز در حال بهره‌برداری هستند که از تهدیدکننده‌های بعدی ساخت مخازن بزرگ ذخیره آب و حفر چاه‌های خانگی در بالادست حوزه‌ها است.

انتهای پیام/ی

تهدیدکننده‌های اصلی منابع استان یزد برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار