برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 موفق به طراحی و ساخت نوعی مولکول ترکیبی شده‌اند که قادر به از بین بردن پنج گونه باکتری کشنده مقاوم در برابر دارو است.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی پروفسور جکی ای-رو یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 و رئیس و بنیانگذار مسلمان موسسه مهندسی زیستی و فناوری نانو(IBN) سنگاپور، موفق به طراحی و ساخت نوعی مولکول ترکیبی شدهاند که قادر به از بین بردن پنج گونه باکتری کشنده مقاوم در برابر دارو است.
جامعه محققان با استفاده از بسپار (پلیمر) های ترکیبی، به دنبال پیدا کردن جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیکها هستند. با این وجود بسپارهای ضد میکروبی که تا به امروز تولید شدهاند برای مصارف درمانی بیش از حد سمی هستند، از لحاظ زیستی تجزیه ناپذیرند و تنها میتوانند نوع خاصی از باکتری را از بین ببرند.
 
یک بسپار به این صورت باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود که در ابتدا به سلولی که میکروب در آن قرار دارد نزدیک شده و به آن می‌چسبد، سپس در غشاء سلول نفوذ کرده و به سیتوپلاسم می‌رسد؛ در این مرحله بسپار موجب جدا شدن محتوای درونی سلول (پروتئین‌ها و ژن‌ها) شده که این موضوع به مرگ سلول منجر خواهد شد.

باکتری‌های ضد آنتی بیوتیک  عامل مرگ سالانه 700.000 نفر در جهان 

باکتری‌های ضد آنتی بیوتیک سالانه موجب مرگ 700.000 نفر در دنیا می‌شوند. در صورتی که روند کاهش اثرگذاری آنتی بیوتیکهای کنونی ادامه دار باشد در سال 2050 این رقم به سالانه ده ملیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد، اکنون این تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندانی از سنگاپور، آمریکا و چین در حال طراحی و تولید گونه جدیدی از بسپارهای ضد میکروب به نام پلیکربنات‌های گوانیدین (نوعی ماده شیمیایی که ساختاری بلورین دارد) هستند.
 
این بسپارها دارای فرمول کشنده منحصر به فردی هستند که میتوانند انواع مختلفی از باکتریهای ضد دارو را از بین ببرند. این بسپارها از لحاظ زیستی تجزیه پذیرند، سمی نبوده و برای سلولهای بدن انسان خطری ندارند.
 
پروفسور یینگ می‌گوید: "جامعه جهانی به تولید ماده‌های ضد میکروبی نوین که در مبارزه با باکتری‌های ضد آنتی بیوتیک کارآمد باشند نیاز اساسی دارد. باکتریها به جدیدترین و قویترین آنتی بیوتیک‌های ساخته شده که تنها به بیماران آلوده به باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌های موجود تزریق م‌یشود نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند که این مسئله باعث وخیمتر شدن وضعیت موجود شده است."
 
این تحقیق با همکاری دانشکده علوم پزشکی و سلامت دانشگاه داکوتا شمالی (North Dakota) آمریکا و اولین بیمارستان وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه ججیانگ (Zhejiang University) چین، انجام شده است.
 
پروفسور جکی ای-رو یینگ در سال 1966 در سنگاپور متولد شد، شاخص ترین فعالیت علمی ایشان در زمینه ترکیب مواد و سیستم‌های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی و ساخت مواد و سیستم‌های مینیاتوری زیستی با ساختار نانویی می‌باشد که از جمله کاربردهای جالب آن میتوان به ساخت "نانو ذرات پلیمری در سیستمهای پاسخ محرک" برای بیماران دیابتی اشاره کرد.
 
جایزه مصطفی(ص)، یکی از جوایز عالی رتبه در حوزه علم و فناوری است که هر دو سال یکبار به دانشمندان و محققان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه در چهار زمینه "علم و فناوری زیستی و پزشکی" "علم و فناوری نانو" "علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات" و "کلیه زمینه‌های علم و فناوری" به دانشمندان برگزیده اهدا می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار