حنای کرمان در سالهای گذشته برای بازاریابی با مشکلات زیادی مواجه بوده است واین باعث شده حنای این استان بنام دیگر استانها به فروش برسد.

حنای مزارع جنوب کرمان برا کشاورزانش رنگی نداردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، محسن سعیدی مدیر جهاد کشاورزی رودبار جنوب گفت:شهرستان رودبار جنوب قطب اصلی تولید حنا در کشور است، اما حضور گسترده دلالان و سوء استفاده از دسترنج کشاورزان محروم منطقه حنا را برای کشاورزان بی رنگ کرده است.

وی افزود: کشاورزی در جنوب کرمان مهمترین عامل اقتصادی است و مزارع و باغ‌های سرسبز این مناطق سالانه در هرهکتار ۳ هزار تن و مجموعا ۳۰ هزارتن حنا را تولید می‌کنند.

وی گفت: در رودبار چهار هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه حنا وجود دارد و هزاران نفر در شهرستان در خصوص تولید این محصول فعال هستند.

محسن سعیدی گفت: میانگین برداشت محصول نیز در هر مرحله ۳ هزار تن در هر هکتار است و سه نوبت محصول در سال برداشت می‌شود.

این منطقه از استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت یافته در تولید برخی از محصولات گوی سبقت را از دیگر مناطق کشور ربوده و حداقل در تولید پنج محصول، این شهرستان در کشور سرامد است که یکی از این محصولات گیاه دارویی، حنا است.

سعیدی افزود:این محصول با توجه به خشکسالی در منطقه و منطبق بودن اقلیم رودبار جنوب با تولید این گیاه به قطب تولید گیاه دارویی حنا تبدیل شده است.

وی گفت:سطح زیر کشت حنا در این شهرستان پنج هزار هکتار است و برداشت آن طی سه مرحله در تیر، شهریور و آبان با متوسط عملکرد ۷ تن در هر هکتار به صورت برگ خشک انجام می‎شود، کار برداشت محصول از اواخر خردادماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

اما در مقابل سکوت مسئولان و متولیان استان کرمان در جذب سرمایه گذاران بخ شخصوصی برا یفرآوری این محصول، این دلالان هستند که بیشترین سود را از مزارع حنای رودبار جنوب می‌برند.

عدم وجود صنایع تبدیلی و بالا دستی و حتی بسته بندی سبب شده است که حنای جنوب کرمان به صورت فله‌ای توسط دلالان خریداری و به استان‌های دیگر و یا خارج از کشور صادر و در نهایت با چندین برابر قیمت فروخته شود.

حنای رودبار جنوب در بسیاری از کارخانه‌های مطرح ساخت لوازم آرایشی مشتری دارد و دلالان هر سال سود کشاورزان محروم منطقه را به جیب خود سرازیر می‌کنند و کشاورزان محروم قسمت بسیار اندکی از سود را نصیب خود می‌کنند که اغلب صرف سوخت موتور پمپ ها، بذر، برداشت و سایر نهاده‌های تولید می‌شود.

حنا‌ی تولیدی جنوب کرمان توسط دلالان خریداری میشود و برای آسیاب ساده به استان یزد ارسال و سپس بعد ا. زبسته بندی برای بازار‌های مصرف خارج صادر می شود که در این بین کشاورزان رودبارسود ۹۰ میلیارد تومانی در سال را از درآمد این محصول با سایراستان‌ها تقسیم و سهم کمی از این مبلغ نصیبشان میشود.

نکته جالب توجه در خصوص این محصول این است که در زمینه مصرف آب نیز کم آب بر است و می‌توان این محصول را در سه نوبت در سال برداشت کرد و بعد کشت هر بوته حنا تا پنج سال از آن بهره برداری کرد.

کشاورزان رودباری نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود این محصول و تلاش و زحمات بی ثمر خود میگویند: خاک رودبار برای تولید محصول حنا بسیار مطلوب است و مرغوب‌ترین حنا در این منطقه تولید می‌شود که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

از دیگاه کشاورزا ن.، متاسفانه هر سال محصول به صورت فله‌ای به عده‌ای دلال می‌فروخته و هیچ راه دیگری برای دسترسی به بازار مصرفوجود ندارد.

کشاورزان میگویند: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی در جنوب کرمان در دستور کار قرار گرفته است از مسئولین میخواهیم، برای ایجاد کارخانه‌های فراوری حنا در منطقه اقدام کنند و سرمایه داران داخلی و خارجی را با این پتانسیل آشنا کنند و اجازه ندهند به سادگی سود افزوده از منطقه خارج شود.

ایجاد کارخانه بسته بندی حنا، کارگاه‌های حنا سابی، فرآوری محصول و صنایع رنگرزی از خواسته‌ها یکشاورزان در حمایت از این دست رنج پرزحمت است.

عدم وجود صنایع بسته بندی وحناسایی در شهرستان موجب شده که حنا فقط دست دلالان را قرمز کند و گویا زحمت کشاورزان برای مسئولان رنگی ندارد.

عدم برنامه ریزی برای توسعه صنایع وابسته به کشاورزی در جنوب کرمان باعث می‌شود هر سال چرخه اقتصادی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به دلالان ختم شود و کشاورزان نیز در نهایت با دستان خالی چشم انتظار تدبیر مسئولان بمانند.

کشت محصول حنا در فصل بهار انجام می‌شود، اما برداشت در تیر، شهریور و آبان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ح

گزارش از کلثوم نجفی

حنای رودبارکرمان به سود دلالان فروخته می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار