معلمان تاب تبعیض و وعده‌های بی عمل را ندارند/ نامتناسب بودن امکانات هنرستان‌ها با کتاب‌های جدیدالتالیفحجت الاسلام والمسلمین محمدیان با تاکید بر توسعه آموزش‌های مهارتی به چالش‌های پیش روی این شاخه تحصیلی اشاره کرد.
 
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، صاحب نظر مسائل تعلیم و تربیت و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در نشست  حلقه‌ فرهنگیان در مسجد نور با بزرگداشت میلاد امام حسین علیه السلام که صبح امروز در مسجد نور برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌ معلمان و فرهنگیان عموماً نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی فعال و با نشاط هستند و در امور آموزشی و تربیتی علیرغم کاستی‌ها و کمبود‌ها بدون بروز جدی ناراحتی‌های خود وظایف و مأموریت‌های تربیتی و آموزشی خود را پی می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: باید اذعان کرد هرچند معلمان نسبت به کمبود‌ها و مشکلات صبور و بردبارند، ولی تحمل تبعیض و وعده‌های سرخرمنی در مسائلی مانند رتبه بندی، پرداخت معوقات و افزایش ضریب پرداخت یا افزایش مشارکت معلمان و توسعه‌ اختیارات مدارس موجب ناراحتی و ایجاد حس بی اعتمادی می‌شود.

توسعه دیوانسالاری در آموزش و پرورش مغایر با تمرکزگرایی در امور مدارس است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان توسعه‌ دیوانسالاری در آموزش و پرورش و دخالت ستاد در تصمیمات درون مدرسه‌ای و حتی درون کلاسی را مغایر با شعار کاهش تمرکز و توسعه‌ مشارکت دانست و گفت: در مدرسه‌ معلم محور حداقل اختیار معلم تدریس با رعایت اقتضای محیط و تعیین تکلیف درسی با توجه به نیاز و استعداد و علایق دانش آموزان است.
 
وی ادامه داد: ولی تمرکز گرایی و عقل کل دانستن ستاد باعث شده است برای تکلیف شب و روز و عید و هفته دستورالعمل وزارتی صادر شود. چرا؟ چون هنوز برخی معلم را باور نکرده اند و برخی دیگر این نوع تصمیم‌ها را نشان بلند نظری و تحول خواهی می‌دانند تا برند و لیسانس کار به نام آنان ثبت شود، (چیزی شبیه تعطیلی روز پنجشنبه ها).

هنرستان ها متناسب با رشته ها تجهیز نشدند

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در توضیح انتقاد از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش اظهار کرد: با بخشی از انتقادات همراهم، هنرستان‌های متناسب با رشته‌های مورد نیاز تجهیز نشده اند و برخی کارگاه‌های هنرستانی تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح شده در کتاب‌های جدید التألیف را ندارند.
 
وی تصریح کرد: از سویی دیگر به شدت اعتقاد دارم یکی از راهکار‌های غلبه بر بیکاری و افزایش کیفیت تولید ملی و افزایش بهره‌وری آموزش‌های مهارتی است و ضرورت دارد برنامه‌ توسعه‌ متوازن رشته‌ها متناسب بانیاز بازار کار عملیاتی شود. نگاه ما به آینده‌ جوانان و نیاز‌های کشور باید طبیبانه و مشفقانه باشد. نمی‌توان جوان آینده را بدون شغل و ازدواج و مسکن به امید‌های واهی رها کرد و به سمت مقصدی هدایت کرد که فارغ التحصیلان آن بیکار  یا شغلی غیر مرتبط با تحصیل خود دارند.

پیشنهاد کاهش رشته های نظری  در دبیرستان ها

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان درباره‌ ادغام رشته‌های تحصیلی اظهار کرد:  اعتقاد داشتم و الان هم معتقدم در دبیرستان چهار رشته‌ تحصیلی می‌تواند به دو رشته‌ علوم انسانی و  علوم پایه کاهش پیدا کندو شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش باعنوان فنی مهارتی در چهار زمینه‌ صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات سازماندهی شوند.
 
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این تقسیم بندی را باعث استفاده بهینه از امکانات هنرستانی و یکپارچگی مدیریت و رعایت استاندارد‌های بازار کار و آموزش و زمینه سازی برای صادرات نیروی کار مازاد به خارج خواهد بود.
 
وی درباره عملیاتی شدن این پیشنهاد و نبود بازنگری رشته‌ها و شاخه‌ها تاکنون اظهار کرد: برنامه‌ عملیاتی این موضوع در سازمان پژوهش از سه سال قبل نهایی و اجرایی شده است و دو دفتر برنامه ریزی و تالیف عمومی و نظری و دفتر فنی و حرفه‌ای آمادگی این کار را دارند همچنین وزرای پیشین دکتر فانی و دکتر آشتیانی نسبت به این موضوع موافقت کلی داشتند، اما دلیل عدم تحقق این مهم به چند عامل مربوط می‌شود.

تغییرات با مقاومت ذینفعان همراه است

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تشریح برخی از این عوامل گفت: با توجه به اینکه در برابر تغییرات مقاومت می‌شود به ویژه اگر با اختیارات بخش‌ها و افراد تلاقی کند، این ادغام محقق نشد به عنوان مثال ادغام دو دفتر کاردانش و فنی و حرفه‌ای مقاومت ایجاد کرد.
 
وی تدوین نشدن نیاز‌های بازار کار و استاندارد‌های شغلی از سوی دستگاه‌های مربوط مثل وزارت کار را از دیگر عوامل دانست و گفت:  علی‌رغم پی گیری‌های زیاد آموزش و پرورش این امر تحقق نیافت.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ساماندهی جدید نیروی انسانی و آموزش هنر آموزان را یکی دیگر از عوامل تحقق نیافتن ادغام برشمرد و تصریح کرد:  برای آموزش و پرورش در گیر معضل بودجه ، این مهم سخت است همچنین برای بعضی ادامه‌ وضع موجود راحت‌تر است چراکه  تحول،  پایداری و اندیشه‌ نو می‌خواهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
بالاخره یک نفر پیدا شد حرف حق را بگوید