فراخوان سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور اعلام شد و ۲ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در قالب هزار و ۶۰ گروه در آن ثبت نام کردند.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فراخوان سومین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، دهم دی‌ماه سال ۹۶ اعلام شد و با استقبال گروه‌های شرکت‌کننده دانش‌آموزی روبه‌رو شد.

تا کنون ۲۶۰ فیلم از سوی دانش‌آموزان به دبیرخانه مسابقه رسیده است و ۲ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در قالب هزار و ۶۰ گروه نیز در این دوره از مسابقه ثبت نام کرده‌اند.

در این دوره از مسابقه، دو حوزه‌ی علمی ساخت سازوکار‌های (مکانیزم‌های) حرکتی و آزمایش‌هایی در مباحث مختلف مکانیک به عنوان موضوع مسابقات انتخاب شد تا دانش‌آموزان آثار تولید شده خود را که در قالب فیلم-های کوتاه ۶۰ ثانیه‌ای از آزمایش‌های علمی با موضوع مربوط است را به این مسابقه ارسال کنند.


دانش‌آموزان می‌توانند از بخش راهنمای علمی مسابقه که در سایت جایزه مصطفی (ص) بخش راهنمای علمی و فنی، قابل مشاهده است استفاده کرده تا با موضوع مسابقه و نحوه شرکت در آن، آشنایی بیشتری پیدا کنند، ضمن اینکه نمونه‌هایی از این فیلم‌ها به طور روزانه در کانال تلگرامی مسابقه دانش‌آموزی نور برای استفاده دانش‌آموزان بارگذاری می‌شود.


راهنمای علمی مسابقه شامل فیلم‌هایی در چهار بخش در حوزه‌های مکانیک و مکانیزم است که به صورت موضوعی دسته‌بندی شده است.


آزمایش‌های مرتبط با اصطکاک، ایستایی، مرکز جِرم، استاتیک، اینرسی، حرکت دورانی، نیرو‌های جانب مرکز، حرکت پرتابی، قوانین نیوتن، گرانش، فنر، تکانه و انرژی مکانیکی، در بخش اول این فیلم‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.


بخش دوم فیلم‌ها به آزمایش‌های مرتبط با فشار و شناوری، فشار در جامدات، مایعات، گازها، قانون برنولی و سیالات اختصاص یافته است و بخش سوم نیز آزمایش‌های مرتبط با نوسان، تشدید و امواج مکانیکی است که راهنمای علمی مسابقه دانش‌آموزی نور به آن پرداخته است.


همچنین دومینو‌های علمی که بر اساس ایده‌های فیزیکی ساخته می‌شوند بخش چهارم فیلم‌ها محسوب می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند از آن برای راهنمایی خود بهره گیرند. در این طرح‌ها مجموعه‌ای از ماشین‌های ساده (اهرم، قرقره، سطح شیبدار، چرخ و محور) در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

ارائه ۲۶۰ فیلم از سوی دانش‌آموزان به دبیرخانه جایزه مصطفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.