دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اختلاف‌نظرها در شورای امنیت اعلام کرد این نهاد در حل بحران سوریه ناتوان بوده است.

اذعان گوترش به ناتوانی سازمان ملل در حل بحران سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد سازمان ملل تاکنون قادر به حل مشکلاتی که سوریه با آن روبروست، نبوده است. او تاکید کرد بویژه با توجه به اختلاف نظرهای موجود در شورای امنیت، این سازمان تاکنون از دستیابی به راهکاری برای حل مسائل سوریه ناتوان بوده است.

گوترش که  با شبکه اس وی تی سوئد گفتگو می‌کرد، گفت با توجه به ادامه جنگ هفت ساله در سوریه، مردم این کشور باور خود را به سازمان ملل متحد برای حل مشکلاتشان از دست داده‌اند. وی درباره پیام سخنانش برای مردم سوریه یادآور شد نیروهای مختلفی از سرتاسر دنیا در مشکلات این کشور نقش دارند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنان خود افزود: این سازمان ملل نیست که قادر به حل این مسئله خواهد بود. بدیهی است با توجه به اینکه در درون شورای امنیت سازمان ملل اختلاف‌نظر و دودستگی موج می‌زند، ساده‌لوحانه است که تصور کنیم این سازمان  به طرز معجزه‌آسایی قادر به حل این مشکل خواهد بود.

آنتونیو گوترش همچنین خاطر نشان کرد شرایط فعلی در اطراف کشور سوریه نشان‌دهنده این موضوع است که جنگ سرد بار دیگر به جهان برگشته است. دبیرکل سازمان ملل در ادامه افزود در حال حاضر و در شرایط سیاسی فعلی دنیا تنها شاهد دو بلوک کنترل‌کننده در دنیا نیستم و همچنین هیچ مکانیسمی برای مواجه با شرایط فعلی به مانند دوران جنگ سرد در اختیار نیست.

تنش‌ها در سوریه به دنبال حملات ادعایی شیمیایی در شهر دوما در هفتم ماه آوریل تشدید شده است. این حمله ادعایی بهانه راه‌اندازی تهاجم نظامی کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس و شلیک نزدیک به 100 موشک به سمت چندین هدف در درون سوریه شد. روسیه ضمن محکوم کردن تهاجم نظامی غرب اعلام کرد پیشتر درباره ایجاد تحریک به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده است و این حمله با هدف مقصر جلوه دادن دولت سوریه و توجیه تهاجم خود به این کشور شکل گرفته است. ماموران حقیقت یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی که اخیرا در این کشور مستقر شده اند در حال بررسی حملات شیمیایی ادعایی در سوریه هستند.

اختلاف‌نظرات در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مسئله سوریه، در ناکامی این شورا در دستیابی به یک راهکار برای حل این بحران انعکاس یافته است. در جلسات اخیر این شورا  پیش‌نویس هیچ یک از قطعنامه‌های پیشنهادی از سوی آمریکا و روسیه در خصوص حملات شیمیایی ادعایی در دومای سوریه نتوانست موافقت کل اعضا را به دست آورد.

انتهای پیام/

ناتوانی سازمان ملل در ارائه راهکاری برای حل بحران سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط ایران وروس وچین وحزب الله ولبنان وفلسطین ویمن وبحرین وافغان وکشورهای مردصفت میتونن درستش کنن عراق هم میتونه شماها فقط جنگ دوست دارین نادان های ناتوان شدین
آخرین اخبار