به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهاى امنا و هیئت ممیزه مرکزی، امروز (سهشنبه) در آیین گشایش «نخستین همایش نقش آفرینی دانشگاه در اقتصاد ملی»، از انتشار بیش از ۲۰۰ هزار مقاله علمی ایرانی در مجلات معتبر بینالمللی طی پنج سال اخیر خبر داد.
باقری در این آیین ضمن تشریح وضعیت موجود دانشگاهها و دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور در خصوص روند تولید علم در ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: آمار بیانگر آن است که دو هزار و ۷۰۰ عنوان مقاله یا مدارک دیگر علمی در مجلات معتبر قبل از انقلاب اسلامی منتشر شده که این رقم پس از پیروزی انقلاب به ۳۷۶ هزار عنوان افزایش یافته و با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار عنوان طی پنج سال گذشته منتشر شده است؛ ۵۳ درصد از مقالات علمی در همین زمان تولید و انتشار یافته است.
به گفته وی بر اساس آمار موجود ۵۷ درصد از جمعیت کشور قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بیسواد بودند در حالی که امروز نزدیک به چهار میلیون و چهارصد هزار دانشجو مشغول تحصیل و بالغ بر ۸۰ هزار نفر اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور را تشکیل میدهند.
باقری به سهم آموزش عالی از بودجه عمومی دولت اشاره کرد و افزود: متوسط سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور یا بودجه عمومی دولت در دهه ۸۰، به طور متوسط ۱.۴ درصد بوده و این رقم در دهه ۹۰ به ۲.۲۷ درصد رسیده است و امسال نیز به ۲.۹ درصد افزایش یافته است.
وی درخصوص بودجه پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی خاطرنشان کرد: سهم بخش پژوهش و فناوری از این بودجه ۶۱ صدم درصد در حالی که در کشور ژاپن ۳.۴، کره جنوبی ۳.۰۶ و در آلمان ۲.۹ از تولید ناخالص داخلی در اختیار بخش پژوهش و فناوری قرار می گیرد.
قائم مقام وزیر علوم به انتظارات از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و افزود: در گذشته این انتظارات معطوف به تربیت نیروهای کارشناس برای تأمین نیازهای فنی و تخصصی دستگاههای اجرایی و کادر تخصصی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و کمک به تولید علم بود اما در دوره جدید بر تربیت فارغالتحصیلان کارآفرین، پاسخگویی به رفع مشکلات پیش روی جامعه در همه ابعاد به ویژه با نگاه توسعه پایدار در ابعاد ملی، منطقهای و محلی و موتور محرکه توسعه دانش بنیان مبتنی است.
به گفته وی دانشگاههای کشور دوران گذار را پشت سر میگذارند و وجود الگوهای کم و بیش موفق داخلی و خارجی، تقویت باور علمی در سطح ملی در استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی، تعدد مراکز آموزش عالی به عنوان یک فرصت برای افزایش رقابت و ایجاد مراکز با مأموریتهای خاص، فراهم بودن شرایط برای توسعه ارتباطات بینالمللی برای استفاده از ظرفیت ایرانیان متخصص مقیم خارج و فراهم شدن امکان دسترسی وسیع و آسان به اطلاعات و دانش جهانی از طریق فضای مجازی به عنوان فرصت در این عرصه تلقی میشوند.
قائم مقام وزیر علوم در خصوص تعداد مقالات داغ و پراستناد کشور طی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ گفت: ایران با یک هزار و ۶۲۵ مقاله پس از عربستان در منطقه مطرح است و تعداد دانشمندان ایرانی در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا از رقم صفر به ۲۰۸ دانشمند در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.
وی همچنین تعداد پارک های علم و فناوری (۴۲ پارک)، مراکز رشد و فناوری (۱۸۶ مرکز)، شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد (۱۰۶۵ شرکت) و واحدهای فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد (۵ هزار و ۷۸۸ واحد)، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان طی سه سال اخیر و اشتغال برای بیش از ۳۳ هزار نفر در شرکت های دانش بنیان و رتبه ۷۵ ایران بین ۱۲۷ کشور از نظر نوآوری را به عنوان دستاوردها و توفیقات آموزش عالی برشمرد.
باقری توسعه بی رویه همراه با افت کیفیت در برخی از زیرنظامها، کمبود منابع اعتباری و اتکای عمده به منابع دولتی، ناکافی بودن تعاملات بین المللی و وجود نهادهای مختلف متولی در حوزه آموزش عالی را از چالشهای پیش روی آموزش عالی در ایفای نقش اثرگذار در اقتصاد ملی دانست و اظهار امیدواری کرد به همت مدیران آموزش عالی و حمایت و همکاری سازمان برنامه و بودجه برخی از چالشهای پیش روی مرتفع شود.
گفتنی است؛ این همایش یک روزه با حضور نمکی معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، برخی رؤسا و معاونان دانشگاههای سراسر کشور و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف افزایش تاثیر دانشگاهها در توسعه و اقتصاد ملی کشور در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
همچنین در حاشیه برگزاری این همایش پنل تخصصی «توسعه متوازن و ارتقای کیفیت در آموزش عالی» به ریاست مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و شرکتکنندگان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند، فراهم کردن زمینه ایجاد نهاد ملی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت با مشارکت دانشگاهیان و نهادهای حرفهای، مأموریتگرا کردن دانشگاهها با توجه به پتانسیل و ظرفیتهای منطقهای، افزایش سطح اثرگذاری بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی، ارتقای سطح اختیارات دانشگاهها به تناسب جایگاه در نظام سطح بندی و توسعه مهارتافزایی و ارتقای سطح اشتغال پذیری دانشجویان برخی از مسائلی بود که در این پنل تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/