وی گفت: ظرفیت آموزش به افراد در جوامع محدود است و بخش عمده ای از آنها به سرگرمی و تفریح صرف می شود و گاهی برخی پیام های معمولی جای پیام های آموزشی بسیار خوب را اشغال می کند، اما در بسیاری از کشورها با بهره گیری از سریال های «مدیکال دراما» با محوریت پزشکی که سطح بالا و مخاطبان زیادی هم دارد این آموزش انجام می شود؛ تمرکز این سریال ها بر نحوه رابطه پزشک و بیمار بوده و صرفا اطلاعات تخصصی پزشکی نیست و عمدتا در این سریال ها اطلاعات پیشگیرانه و سبک زندگی سالم آموزش داده می شود.
حریرچی در ادامه با بیان اینکه برخی تولیدات رسانه، جنبه های زیبایی را ارجح بر درمان مطرح کرده و افزوده ای به سلامت مردم ندارند، تصریح کرد: به همین دلیل، گاهی مردم با اولویت قراردادن جنبه زیبایی، از موضوع درمانی بسیاری از مشکلات خود غافل می شوند.
معاون كل وزارت بهداشت، با اشاره به اینكه بر اساس گزارشات، 59 درصد مردم ما چاق بوده و اضافه وزن دارند، گفت: باید توجه کنیم که تاکید بر اصلاح رفتار و سبک زندگی به تدریج باشد و با تکالیف سخت و یکباره، منجر به کاهش انگیزه در افراد نشویم.
وی افزود: موضوع دیگر توجه به توان اقتصادی مردم در برنامه های آموزشی و پیشگیرانه است، مثلا درخصوص نحوه تغذیه باید توان اقتصادی حداکثری مخاطبان را در نظر داشته باشیم تا قادر به تهیه آن باشند.
حریرچی با اعلام آمادگی وزارت بهداشت جهت راه اندازی کمپین ها با مشارکت رسانه و با هدف اصلاح سبک زندگی مردم، گفت: در حال حاضر بیماری های قلبی عروقی و عوامل بروز آن مانند چاقی،چربی، کم تحرکی و... از جمله موضوعات مهمی هستند که باید رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی به آن توجه ویژه ای کنند.
معاون كل وزارت بهداشت ادامه داد: دسته دوم بیماری ها، بیماری روان است، اگرچه بیماری های روان، مرگ و میری ندارند، اما در کاهش کیفیت زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی دارند.
حریرچی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از جنبه های روشنفکری، اخبار منفی و منفی بافی است که باعث اختلالات اضطرابی و افسردگی می شود، تاکید کرد: ترویج امید و تاکید بر مثبت اندیشی باید سرلوحه همه مسئولین و رسانه ها باشد.
انتهای پیام/