تشکیل ستاد بحران پیگیری آب کشاورزی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران از تشکیل ستاد بحران پیگیری آب کشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت: ستاد بحران پیگیری آب کشاورزی در این استان تشکیل شد و از مسوولان دستگاه‌های مرتبط و کشاورزان می‌خواهیم از هم اکنون آمادگی مقابله با بروز خشکسالی را داشته باشند.

وی افزود: شخم زمستانی شالیزار‌ها و آب تخت کردن زمین، زمان نشا کاری و مدیریت آب باید از هم اکنون مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.

رضوی گفت: توان بالقوه آب در مازندران حدود شش میلیارد و ‎ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: بطور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب سطحی و یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در مازندران بهره برداری می‌شود و بقیه آب‌های سطحی بدون هیچ استفاده‌ای به دریا می‌ریزد.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی و جدی‌تر شدن بحران خشکسالی، هر چند برای اجرای طرح‌های میان مدت و بلند مدت مانند زهکشی و یکپارچه سازی اراضی و طرح‌های آبخوان داری دیر است، اما می‌توان از روش‌های سنتی مانند تعیین میراب و سهمیه بندی عادلانه آب و مدیریت مناسب برداشت از چاه‌های کنونی استفاده کرد تا خسارات کمتری به کشاورزان استان وارد شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: برای پشت سرگذاشتن بحران خشکسالی باید الگوی کشت و کار متناسب با تغییر رفتار‌های اقلیمی ایجاد شود.

رضوی افزود: هدف از رصد تغییرات آب وهوایی ایجاد امنیت ترافیک هوایی، بهبود منابع آب، کشاورزی و مدیریت راه‌ها است.

وی با بیان اینکه موقعیت جوی و جغرافیای و بهره گیری از به روزترین ابزار هواشناسی در استان اهمیت ویژه دارد، افزود: ۱۵ اداره هواشناسی فعال و ۵۰ ایستگاه باران سنجی و اقلیم شناسی در استان وضعیت جوی را کنترل می‌کنند.

رضوی با بیان اینکه رادار‌ها نخستین و مهم‌ترین سیستم مخابرکننده وضعیت جوی در استان است، گفت:اطلاعات دریافتی هواشناسی از استان به مراکز هواشناسی تهران، ملبورن استرالیا، واشنگتن ستی در امریکا و روسیه ارسال می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران پیش بینی هواشناسی در این مرکز به دو صورت افزایش بلند مدت و کوتاه مدت محاسبه می‌شود. افزود:در محاسبه امسال، دمای هوای مازندران حدود ۲ درجه افزایش می‌یابد.

وی به کاهش میزان بارندگی در ۹ سال گذشته اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم در استان رو به تخریباست و بایستی الگوی کشت، کشت و کار و رفتار‌های اقلیمی تجدید نظر کنیم.
وی با اشاره به اینکه بایستی این رصد‌ها به عنوان هشدار جدی مورد توجه قرار داد افزود: مدیدیت منابع آب و اصلاح الگوی کشت از جمله مولفه‌های مهم مرتبط با هواشناسی است که امسال بیشتر از گذشته مورد توجه کشاورزان و مسولان استانی قرار بگیرند.
انتهای پیام/آ

تشکیل ستاد بحران آب کشاورزی در مازندران

برچسب ها: هواشناسی ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.