عدم توازن ورودی های آموزش و پرورش به سبب کمبود پذیرش دانشجو معلمان معض جدید آموزش و پرورش است.

کمبود معلم معضل پیش روی آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حمیدرضا حاجی بابایی صبح چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به دو مولفه مهم  اساسی آموزش و بهداشت  در جامعه  تاکید کرد:  حق دانش آموزان و خانواده ها در دسترسی به آموزش و پرورش با کیفیت و رایگان را از اصول مهم قانون اساسی است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمبود معلم طی سال های اخیر منجر به افزایش جمعیت کلاس ها و در مواردی تعطیلی مدارس کم جمعیت شده است، گفت: خانواده ها نباید برای دسترسی به مدارس دولتی با مشکل مواجه باشند

وی با تاکید براینکه در کنار بهبود کیفیت مدارس دولتی می توان از مشارکت بخش خصوصی نیز بهره برد اما این بدان معنا نیست که به طور غیرمستقیم مردم را مجبور به استفاده از مدارس غیردولتی کنیم، گفت: باید با تمام توان مدارس دولتی را حمایت کرده و برای ارتقای کیفیت آن از همه ظرفیتها استفاده کنیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه انسان گران قیمت ترین موجود هستی است و باید بیشترین سرمایه ها را برای تربیت بهینه او صرف کرد، ادامه داد: هر قدر این سرمایه گذاری هوشمندانه و هدفمندتر صورت گیرد جامعه ای متعالی و رشد یافته خواهیم داشت.

حاج بابایی با بیان اینکه ارزشمندترین سرمایه گذاری هر دولتی سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش آن جامعه است که باید در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: آموزش و پرورش را ویترین شیشه ای در هرجامعه خواند که همه باید برای زیبایی و درخشش آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه اگر این ویترین کدر شود، پیامدهای آن دامان همه افراد جامعه را خواهد گرفت، گفت: در راستای بهبود کیفیت فعالیت وزارت آموزش وپرورش یک درصد از بودجه سازمان های دولتی و بانکها در لایحه بودجه ۹۷ کسر شده و از مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان، ۳۴۰۰ میلیاردتومان به آموزش و پرورش و ۱۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها تعلق گرفته است.

وی به اختصاص یک هزار میلیاردتومان اوراق مشارکت به مدرسه سازی و پرداخت بدهی نوسازی مدارس از طریق تهاتر پیمانکاران با بانکها نیز اشاره و تاکید کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم از این طریق برای چند دستگاه اجرایی از جمله آموزش وپرورش در لایحه ۹۷ مصوب شده است.

حاج بابایی با بیان اینکه هوشمند سازی مدارس به ویژه در مناطق محروم و حاشیه نشین باید مدنظر باشد تاکید کرد: مدیرکل آموزش و پرورش برای پیگیری این مصوبه از طریق وزارت ارتباطات اقدام کند به گونه ای که طی ۵ سال باید همه مدارس هوشمندسازی شوند.

حاجی بابایی به ساخت ۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در همدان  توسط بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: کمبود معلم طی سال های اخیر منجر به افزایش جمعیت کلاس ها و در مواردی تعطیلی مدارس کم جمعیت به ویژه در دوره متوسطه شده که باید هر چه سریعتر برای این بحران چاره اندیشی شود.

نماینده مدم همدان با بیان اینکه تا ۵ سال آینده حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می شوند، گفت: عدم توازن ورودی های آموزش و پرورش به سبب کمبود پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان که باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو می گرفت ولی به ۳ تا ۴ هزار دانشجو اکتفا کرده آموزش و پرورش را ناگزیر به اجرای آزمون استخدامی می کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس در آموزش و پرورش تاکید کرد و ، گفت: ایجاد تسهیلات رفاهی برای معلمان همواره محور برنامه های ما در مجلس و دولت بوده است.

وی به پروژه های عمرانی آموزش و پرورش در همدان اشاره کرد و گفت:  از سالهای گذشته ۹ استخر در استان همدان کلنگ زنی شده که متاسفانه عملیات اجرایی آنها متوقف شده بود.

وی در ادامه افزود:  با پیگیریهای صورت گرفته و برآورد هزینه  ۳میلیارد و ۷۰۰ میلیونی برای دو استخر ناحیه یک و دو همدان، ۲میلیارد تومان در اسفند تخصیص یافت و در اولین تخصیص اعتبار ۹۷ نیز مابقی، برای تکمیل این دو پروژه تعلق خواهد گرفت که تا تیر ماه سال جاری به بهربرداری خواهد رسید.

انتهای پیام/د.ا

آموزش و پرورش کمبود معلم دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار